Douge de Bordeux

M

martina

Var på Tvååkers hundutställning för att framför allt titta på D d B-vovvarna.
Men jag blev så besviken....( Nu missade jag själva ringen och dömningen av dessa giganter så jag såg bara dem som var lite utspridda på utställningen).... men dem var så feta!!
Jag har enbart träffat två bordeuxer i verkligheten en tik som var lite för liten enligt standarden och en hane som var normalstor.
Så det finns inte mkt att gämföra med
men dessa tre (hanar tror jag alla var) var så feta.
Jag vet att dessa är en moloss som ska ha mkt massa. Tro mig jag vet hur en moloss ska se ut då jag själv har S:t Bernhard. Men detta kändes som överdrift.
Har ni några bilder på vad ni tycker är en normalviktig D d B så visa mig gärna...
Vill gärna köpa en sån här nästa gång och jag vet att en hund blir vad man gör den till. Men det måste finnas förutsättningar.

MVH

Sv: Douge de Bordeux

Vad lustigt. Jag hade liknande funderingar härom dagen när jag passerade en tjej med tre DdBs. Jag tyckte att hennes hundar verkade väl feta/tunga ut, särskilt med tanke på vad man har hört om HD och artros när det gäller rasen.

Överlag så tycker jag att många hundraser som ska ha mycket massa istället ser feta ut. Jag är därför också nyfiken över hur en normalviktig på Ddb och liknande hundar ska se ut.

Utan några egentliga kunskaper så kan jag lägga in vad jag tycker ser trevligt respektive fläskigt ut:

Lagom:

800px-Dogue_de_Bordeaux_standing_original.jpg

Fläskig:

Kan på grund av copyright inte lägga in bilden, men i länken finns det en bild på vad jag tycker är en allt för fläskig hund: http://www.petplanet.co.uk/petplanet/breeds/Dogue_de_Bordeaux.htm

Jag får tillägga att jag inte har några kunskaper alls om hur extriören bör se ut enligt rasstandard.

Bar för att man vill ha en stor hund så behöver man ju inte göda upp den.
Jag sitter själv med en relativt stor S:t Bernhards tik och henne har jag hållt sportig i kroppen. Hon har fått röra sig mkt med dem förutstättnignar en moloss har.
Dessa hundar går under gruppen working dogs inte under kategorin Soffpotatisar (Vilket ingen hund bör göra)
Ang dina bilder så vill jag nog ha (enligt mitt nybörjartycke) nåt mittemellan.
Översta ser lite tanig ut för att vara hane. Den andra känns bara stor och otymplig ut, men han hade en hel del muskler och en fin underlinje. Dem jag såg hade hängande underlinje dvs fetma.

Hmm svårt det här

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 910
Övr. Hund Jag har länge velat ha en egen liten vovve, familjen har en hund som jag så klart tycker väldigt mycket om, men han är en blandras och...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Annielee
·
Övr. Hund Hej igen! För en vecka sedan fick vi ju hem vår första hund, en fyraårig Springerhane som behövde ett nytt hem p g a skiljsmässa. Han...
Svar
6
· Visningar
1 021
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka