Double C sadlar. Vad har ni för erfarenhet?

bigganl

Trådstartare
Nu har jag lånat hem 2 sadlar för provning. Det står inte modellnamnet på dem men på en sida som säljer sadlar ser jag att den ena måste vara en Nevada Fancy och den andra en Trailrider Apache. (De ser likadana ut förutom att den ena har präglat mönster)
Är det någon som har erfarenhet av någon av modellerna? Vad tycker ni? Är de jämnbördiga eller är den ena att föredra? Säg vad ni tycker. I första hand så ska jag ha sadeln till turer i skogen, men det är inte omöjligt att det blir endel lektioner framöver också.
Det är de enda sadlarna hittills som inte klämmer hästens bogblad så det lutar åt att det blir någon av dem.

Sv: Double C sadlar. Vad har ni för erfarenhet?

Hej ! Vad det gäller passformen så kan jag inte säga något om dina sadlar, men jag har två stycken Double C Trailrider och jag tycker dom är jätte bra....till mina hästar.... Min vallack är rättså smal och det var lite problem att hitta någon sadel som passade men den är var konon på honom. Det enda jag kan säga annars är att jag tror att dom är typ "de billigaste av de fina sadlarn"..... :crazy: Den har ju iaf råhudsklädd träbom osv Personligen tycker jag att det är bättre att köpa den billigaste av de bästa än den dyraste av de lite sämre.....om man inte har råd att köpa topp kvalitet :banana: Jag är iaf SUPERNÖJD och tycker att dom känns som det är jättebra kvalitet och att det är en mycket bra sadel för det priset (så tycker lilla jag !!! :) )

som Pampas skrev så är det en av de billigare kvalitetssadlarna. Ingen slit och släng-sadel, men samtidigt inte toppkvalitet.

Det märks på lädret att det är en lite billigare sadel, det blir lättare repor och skav än på finare läder. Men det är helt klart en bra och användbar sadel som du kan ha till det mesta, även att hoppa i.

Det låter som det skulle vara ett bra köp då. Jag ska ta och prova dem idag. Nu när det äntligen inte regnar. När det gäller läderkvaliteten så märks det att den är betydligt bättre jämfört med andra sadlar jag provat. Lädret är tjock men ändå mjukt och smidigt. Inte alls stelt. Däremot syns det att det lätt blir ytliga repor som du sa.

Ja, jag gillar också Double C, perfekt träningssadel. Om man sköter den ordentligt och torkar av den så duger den att tävla i också. Det gjorde jag. Tyvärr växte hästen ur den och jag fick sälja den för att köpa en ny. Saknar den lite faktiskt...

Vet någon hur man tyder vad som står på läderflärpen fram?
Det står 1031 04 (är bomvidden) och sist sitsstorleken, men de första siffrorna betyder?

jag har också en Double C Trailrider som jag tycker är helt okej. hade letat länge och provat diverse olika märken och modeller tills jag äntligen hittade en som passade min fjordis.
och som någon annan skrivit så är det ju inte världens bästa supersadel men det funkar, är väldigt bekväm och inte allt för dyr heller.
har haft min ett par månader och det enda som jag märkts börjat slitas lite är lädret på stigbyglarna.
har även tävlat med den och det har gått bra :)

Hejsan!
Jag har själv en Nevada Fancy till min häst.
Jag provade ett stort antal sadlar innan jag hittade den.
Som flera har sagt, det är en av de billigare kvalitetssadlarna men den duger alldeles utmärkt till skogsridning och lite träning för mig och hästen. Lädret är väl inte riktigt toppkvalite, det blir lätt skavt och repigt men om man inte är alltför pedantisk och sköter den bra i övrigt så duger den.
Ett stort plus får den för att den är väldigt bekväm! Man sitter stabilt i den och hornet är ändå inte "i vägen", den går bra att ta några småskutt med.
Nu vet jag inte mycket om sadeltillpassning så detta är bara mina tankar men när jag letade sadel så reagerade jag på att många sadlar hade sadelgjordsfästet (det heter väl något annat men jag hittar inte ordet just nu :angel: ) väldigt långt fram och sadeln blev därför väldigt ostabil bak om du förstår vad jag menar. Nevada Fancyn har dock ett sadelgjordsfäste som sitter väldigt bra enligt mig, inte för långt fram alltså.

Om du letar efter en sadel att mest rida i skogen och småträna lite med så kan jag varmt rekomendera den.

Mvh Sofie

Jag har inte bestämt mig än om jag ska köpa. Men jag vill ju egentligen ha en westernsadel för att sitta skönt på längre skogsturer. Tyvärr är jag så himla benig i baken att det känns som att sitta på betong. Jag antar att jag får lägga ett fårskinn i sadeln om det ska bli skönt. För hästen borde det ju i alla fall bli bra med en sån sadel på långturer. Trycket fördelas ju på betydligt större yta än med en vanlig hoppsadel. Kommer jag att vänja mig vid hårdheten tro?

Jag är väldigt benig jag också och jag upplever inte alls att sadeln är hård men så har jag å andra sidan ridit i min i två år nu så det är möjligt att jag upplevde den som hård i början också, jag minns faktiskt inte. Men vänjer sig det gör man.
Rider du i vanliga fall i en engelsk sadel? För då kan jag tänka mig att westersadeln upplevs som hård, det tyckte jag när jag började rida western.

/ Sofie

Ja jag rider i en dressyrsadel med otroligt mjuk sits oftast. Min hoppsadel tycker jag också är lite hård men det är ok. Den har jag vant mig vid i ett år nu. Westernsadlarna känns som att sitta på en träplanka för min bak, men jag tror det är skönt för hästen på långturer. Jag får skaffa ett fårskinn och börja vänja rumpan om jag köper sadeln.

bigganl skrev:
Nu har jag lånat hem 2 sadlar för provning. Det står inte modellnamnet på dem men på en sida som säljer sadlar ser jag att den ena måste vara en Nevada Fancy och den andra en Trailrider Apache. (De ser likadana ut förutom att den ena har präglat mönster)
Är det någon som har erfarenhet av någon av modellerna? Vad tycker ni? Är de jämnbördiga eller är den ena att föredra? Säg vad ni tycker. I första hand så ska jag ha sadeln till turer i skogen, men det är inte omöjligt att det blir endel lektioner framöver också.
Det är de enda sadlarna hittills som inte klämmer hästens bogblad så det lutar åt att det blir någon av dem.
Jag har haft en Nevada Fancy och har provridit en Trail Rider. Både hästen och jag trivdes jättebra med NF tills kusen växte ur den. TR var en begagnad sadel som var för smal för hästen, därför ingen affär. Jag satt dock bra i den också, men tyckte att jag fick en bättre sits i NF när jag prövade den. Dessutom är NF snyggare.;) Jag önskar att jag hade råd att köpa en westernsadel att luffa i skogen med efter att ha halkat tillbaka till engelskt. I så fall skulle det nog bli en snäppet vidare NF.

Angående sitsens hårdhet så vänjer man sig snabbt vid det. Jag får mera ont i baken av att rida långt i en engelsk sadel än i t ex NF:en. Stadigheten som man får i en westernsadel är inte fel heller om man har en häst som inte går bara som på räls.

Ja det är stadigheten jag gillar samt att det blir större yta som belastar hästen. Tanken är väl att det ska bli endel längre turer framöver. Jag har en kompis som driver ett westernstall några km från mig och de är ofta ute på halv/heldagsturer och även flerdagarsturer sommartid. Är lite sugen på att hänga med där. Då är ju en westernsadel mycket bättre än att sitta i en hoppsadel. Lättare att fästa packning på också.

1031= typnr på sadeln
04= Bomstorleken
har en sådan själv och både jag och hästen trivs jättebra med den
Kram

Är det någon som vet om Double C´s ropingsadel passar rak eller svankig häst? Hur är det med trail-modellen? Min ena häst behöver x-full storlek på bommen vilket inte är helt omöjligt att hitta. Det stora problemet är att hon behöver en RAK bom :crazy:

Roping-sadeln vet jag inget om. Trail-sadeln, om du menar modellen Trail Rider Apache(?) så passar den häst med lite svängd rygg.

Med flack rygg brukar man mena rak rygg. Jag har haft en sådan sadel fast den smalare modellen. Det var en bra sadel, välgjord med rejält läder, men tung.

Liknande trådar

Western Har sett en sadel som heter Double C Nevada Fancy, men också en som heter Deuber & Partner Nevada Fancy, och de ser likadana ut i mina...
Svar
2
· Visningar
2 746
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30