Dotterns sköthäst ska säljas.

Sv: Dotterns sköthäst ska säljas.

Jag tycker det är magstarkt av ägarna att för en sjuttonårig häst, begära 40´från er, då de vet att dottern vill ha hästen. Om man har hästens bästa i åtanke är pengarna mindre viktiga, för det är ju så NI resonerar, som är intresserade av att köpa hästen. Tänk på att försäkringen dalar ju äldre hästen blir, och blir hästen dålig i framtiden, kan det kosta mycket pengar, samtidigt som hästen kan hålla i många år framöver och göra din dotter till världens lyckligaste tjej:love:

Jag tycker inte att man ska enbart se det som att flickan ridit gratis, ägarna har ju fått sin häst motionerad och därmed även kunnat begära ett "högre" pris för att den är igångsatt och i full kondition!

Det finns alltid två sidor av saker och ting!

Lycka till, vad ni än gör!

*KL*

Ni som tycker att 40 är för dyrt för en hyffsad ridhäst i 17 års åldern, får andra försäljare sålt sina hästar öht i såna fall?
Jag ser nämligen aldrig annonser på inridna hästar under 35000( & de jag ser för 35 är väldigt ovanliga oxå), är det så att försäljarna försöker ta ut "fantasipriser" eller är det många här som helt enkelt är kvar i vad hästarna kostade -97, för priserna har stigit sedan dess.

Såg senast annons på " billig islandshäst",en -98 tror jag, var tvivelaktigt hanterbar samt enligt annons att döma lite av en problem häst:pris endast 43000.:smirk:
Eller 2 åringar med inte så fin exteriör eller stam för 50000.Eller ta alla ston för 35, som man får för det "billiga" priset då de har kotledsinflammationer eller spatt.Kan fortsätta i evigheter...
Är inte en inriden att föredra att betala 40 för om man jämför menar jag?

Jag tycker det är magstarkt av ägarna att för en sjuttonårig häst, begära 40´från er, då de vet att dottern vill ha hästen.
Ja, och? Jag tycker som Tara och Skogsola att man kanske får räkna med det - dottern har haft god nytta och billig ridning/ hästtid i grannstallet, så vad är det att bråka om? Har sett flera fina hästar på 15 och uppåt för den summan och uppåt, så inte är det ett överpris på pappret. Sen om det är det för en specifik individ är en helt annan fråga som inte specificerats i detaljer här.

En frisk och fin 17-åring har dessutom flera goda år framför sig om man "förvaltar" hästen rätt, och har man tur är det en tvättäkta läromästare man förvärvar.

Det som dalar i försäkringen är livdelen, blir hästen dålig förutsätter jag att man försöker med vet-vård. Den ligger kvar, om du betalar premierna. Sen förlorar de flesta hästar i värde med stigande ålder, precis som bilar :devil:
Det är inte en ekonomisk investering att vara hästägare, men kanske en större insättning på kontot för livskvalitet ... ;)

Jag förstår inte varför det skall vara så illa att få betalt för sin häst - är den bra som i frisk, välutbildad och trevlig så finns det nog många som vill ha den.

Nepp, tycker inte som du, men det gör nog inget:D

Jag är fullt medveten hur försäkringar fungerar, men faktum är att, köper man en häst för 40´och den dör tragiskt två månader senare så kan den ha trillat ner tio tusen bara för att den är gammal och försäkringen har förfallodatum 2 månader senare. Det handlar om att vara LITE ekonomisk, då vi vet att hästar inte är billiga i drift. Om denna familj köper en fint inriden häst för 40 så förvaltar man sina pengar lite bättre. Alltså, du köper ju inte en rostig volvo för samma pris som du kan få en relativt ny för? Eller är det kärlek till hästkrafterna i motorn:D

Skämt åsido. Faktum är att folk sätter ut sina hästar för det priset de önskar vilja ha för sin häst, men då vet dom om att folk kommer pruta på priset(inte alla förstås). Just nu är det värre än någonsin. Jag blir totalt nerringd av folk som vill sälja sina hästar till mig. Det är fasicken svårt att säga nej till dessa fina hästar och då har jag satt ett pris på 30´som max. En häst har ett realitetspris och ett önskepris. Att sälja en 17 årig häst för 40´tycker jag är magstarkt, men det händer att folk får sålt dem för det priset, men JAG köper dem INTE och kan därför inte rek. andra att göra det!

Min förstahäst, en valack som är precis som de flesta önskar en Islänning ska vara, skulle jag inte sälja för flera miljoner. MEN, kommer den dagen jag ska sälja honom, så säljer jag honom till någon som jag vet kan ta hand om honom med mycket kärlek. Hellre säljer jag honom för en symbolisk summa till någon jag känner och VET tar hand om han, än sätter ut han på annons och försöker få ut det mesta i pengaväg. Jag skulle inte sova gott om nätterna.

Jag tycker det är fel att spela ut folk mot varandra i försäljning av djur. Det ska reflekteras av vem som passar bäst med djuret, inte vem som plockar upp mest med stålar.

Men alla gör som dom vill, jag säger bara hur jag ser det!

Du lever i en konstig värld.

Om jag skulle sälja en fin och snäll perfekt 17-årig läromästare med bra tölt och utan eksem- och spatt för så gravt underpris som 20-30000 så kan du ge dig på att den säljs vidare för 45 när köparen kommit på vilken guldklimp den fått.

17 år är ingen ålder på en frisk islandshäst ! Då har ju spatten slagit ut de svaga och du vet att du har en hållbar pålle.

I dag red jag på tur med en "unghäst" på 12, och så en 19-åring, en 23-åring och en 27-åring som samtliga är fräscha OVÄRDERLIGA läromästare.

Det är JUST PRECIS säkra friska läromästare det är hart när OMÖJLIGT att få tag på, det vore extremt klantigt att skänka bort dem till någon som inte har vett att uppskatta kvalitet :cool:

Ur min syn och i min konstiga värld som vi faktiskt delar "men man behöver ju inte umgås", så ur ditt inlägg läser jag att du anser folk med mindre pengar inte kan avgöra vad som är en bra häst eller inte??

För att JAG väljer att inte ta betalt mer för en 17 åring, så betyder det inte att jag är extremt klantig. Jag värdesätter Köparen. Men det kryllar av folk som tänker som du, så ni har väl en egen värld kanske:smirk: Då är jag glad över att jag bara är på besök ibland:D

En häst kan få eksem oavsett ålder, även om risken är mindre, men med spatten har du helt rätt i.

Din liknelse av den sålda hästen som personen sålde vidare dyrare, är ju enligt mig en följd av att man inte haft ordentlig kontakt med köparen från början.

Men det finns alltid korkade människor, människor som ljuger så :devil:la bra så de tror sig själva, de går inte att undkomma och när man arbetat i denna sväng så pass länge som du har gjort Silverkedjan, så har man nog sett det värsta.

Man har sett det MESTA.

Det är livsfarligt för en häst att sälja den för billigt.

Jag har sålt många MYCKET billiga hästar men till folk jag känner mycket väl.

Och ändå har det blivit kokobellofel ibland.

Pengar gör konstiga saker med folk.

Många gånger har jag sett hästar säljas vidare med stor vinst till någon ag ALDRIG skulle sålt till från början. Det är FRESTANDE helt enkelt för människor.

Nu sist sålde jag min sagohingst för typ en tiondel av det högsta budet jag haft på honom. Förhoppningsvis går det vägen för köparna avgudar honom men SÄKER kan man aldrig vara :o

Men ser du, jag tror vi lever under samma himmel iallafall:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka