Dotterns sköthäst ska säljas.

Skogsola

Trådstartare
Ingen väg ikring syns det. Efter 10 år hängande i grannstallet så lär dottern bli hästägare. De yttre förutsättningarna finns: Hus, foder och elementärt djurkunniga föräldrar. Vad kan man då betala för en sjuttonårig renrasig islänning? Inga tävlingsmeriter. Lätthanterlig. Välskött. Frisk. Kan tölta. :confused:

Sv: Dotterns sköthäst ska säljas.

30 000 kanske. Vet du vad de vill ha för honom?

De vill ha 40 000 och då följer en del utrustning. Då är det åtminstone rätt antal nollor och inte helt bort i tok?

Jag köpte en 18 årig valack med tävlingsmeriter men något travtaktig tölt utan utrustning för 20 000:- men tror att han lika gärna kunde varit lite dyrare. Så det beror väl på vad det är för utrustning, många hästar i den åldern går för runt 30 000:-

Beroende på hur utbildad & frisk hästen är så tycker jag inte det är fantasipris, finns många hästar i den åldern för det priset ute på annons.Tävlingsmeriter säger ju egentligen inget om hästens verkliga kapacitet då den inte tävlat.
Personligen hade jag inte betalt mer än 35 för en häst i den åldern, men eftersom utrustning medföljer är det inte så mkt att bråka om...

30-35 är väl lämpligt. 35 med utrustning.

Ja 40 känns lite magstarkt. Fast förhandlingsläget är svårt när dottern redan betraktar kusen som sin egen och skött den i flera år.
Å andra sidan har jag kommit billigt undan förut med hennes hästintresse.

men om hon nu har skött den så länge kanske det går att förhandla om priset....?

Hon har fått rida så mycket hon velat i tio års tid på gångavstånd hemifrån utan att det kostat mig annat än att jag lånat ut några hagar. Å andra sidan har hon mockat och borstat kolossalt också.

Jag hade gett max 35 tusen för en sjuttonåring utan några tävlingsmeriter.
Man kan få andra fina yngre fina isläningar för 40 tusen..

Hon har ridit gratis, utan större problem med ägarna i 10 år, det är en förmån. Att äga en häst kostar ju minst 2000:- i månaden, skoning, ev. veterinärkostnader, foder, vaccineringar, hyra av stallplats, tränarkostnader etc... Den stora kostnaden är inte köpet av häst utan den kontinueliga driften, skötsel av hästen. Dessa pengar har de som låtit er dotter rida hästen bjudit henne på.

Bland hästintresserade ungdomar är det väldigt vanligt att man får mocka och rykta mycket, ofta utan betalt eller utan att få rida, många blir fruktansvärt utnyttjade på sitt hästintresse. Jag tycker att de verkar ha uppträtt okej mot er efter det ni skrev, så vad gör det om de vill ha 5000:- "för mycket" av er. 5000:- Kan man bränna på en timme på en ATG-klinik med en sjuk häst. Hästen fungerar bra med er dotter, hästen verkar frisk, ni känner verkligen hästen.

Lycka till och var inte snåla med sånt som ni inte behöver vara snåla med.

Tror du inte att ägaren skulle sälja hästen billigare till er eftersom hon har tagit hand om hästen ? Och hon vet att den kommer att få det bra.

Resonerar ungefär som Tara. Allt funkar ju och eftersom ni verkar tycka att det åtninstone inte är nåt rent fantasipris så får det väl bli så. Dottern har uppfattat som att det hela är klart redan. Hon kramar "sin" kuse och rider ännu stoltare i sadeln än förut.

Jag hade inte betalat 40.000.- för en 17 åring utan tävlingsmeriter. 30.000:- tycker jag verkar mer rimligt.

håller med om att 30 000 är rimligt min kompis sålde sin 9åriga valack med några mindre defekter för 30 000 så då ska väl inte en 17 åring säljas dyrare tycker man ju inte.

men frågan är ju, vad gärmför man med?

Om hästen har tävlingsmeriter eller ej är enligt mig helt oväsentligt. Huvudsaken är att den är frisk, har bra lynne och fungerar bra med ryttaren ifråga.
En exem- och spattfri 17-åring kan vara en alldeles förträfflig förstahäst och läromästare. Har den rena, lättridna gångarter så är den en riktig guldklimp och väl värd 40000 kr!

Jag tycker inte heller att priset är så mycket att bråka om, egentligen.

Visst hade man kunnat tycka att säljaren hade kunnat vara lite bussig med priset med tanke på att de slipper ge sig in i försäljningskarusellen med annonser och provridningar. Å andra sidan slipper ju ni ge er in i köpkarusellen! Hade det varit aktuellt att leta efter en annan häst får man ju räkna med att lägga både tid och penagr på att kuska land och rike runt.

Nu vet ni vad ni köper, hästen är frisk och glad och dottern trivs.

vi köpte våran 17åring(sto) för 17000kr inkl.utrustning iofs var de för 10års sedan, priserna har nog gått upp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka