Sv: Dottern vill börja köra
Hej, kul att ni vill börja med körning.
Kontakta en körförening och i skåne finns det rätt gott om dem. Skånska Körsällskapet vet jag är bra och stora, alltså finns möjligheterna där att träna regelbundet. De håller till vid Flyinge oftast.
Innan ni ens tänker er att köra er ponny, måste ni få ihpp rätt grejer. Vagnen måste ha svängel och passa till selen.
Selar köper man inte på hööks, utan på börjes (märket ideal) eller så köper man via postorder på
equilex.se
driveout.se
shettisshoppen har med för alla strl av ponnyer.
selar.se har bra selar från holland. kontakt via telefon eller mejl.
En ok sele kostar numera bara från 2500:- Men vill man tävla och få en bättre sele får man gå upp till över 4000:- oftast.
Anledningen till att ni ska undvika hööks är att de bara säljer okompletta enkla bröstselar, duger att tolka med eller köra in med, men så fort hästen ska sättas mellan skaklar duger den inte då den inte är konstruerad för sånt. Jag skulle vilja kalla det att hööks lurar okunniga kunder genom att skriva "komplett bröstsele".
Första gångerna bör ni ha en körkunnig med som kan sela på, anpassa alla remmar, och visa er körkommando, hur man håller tömmar o pisk och vad man mer ska tänka på. Säkerheten är mycket viktig inom körning. Så beställ sele, fixa svängel på vagnen och sen kan ni kontakta körföreningarna för att få lite tips o hjälp.
Var i skåne bor ni? Jag kommer hem den 15-22 januari och jag hjälper gärna till!