Dottern vill börja köra

P

Ponny_Mamma

Min dotter vill börja med körningen men jag vet absolut ingenting om körning ridningen är min grej. Jag har ringt efter lite och vi ska få låna en vagn och en sele ska jag köpa från hööks men jag vill själv veta lite om körningen skulle någon vilja berätta eller finns det någon bra bok om detta?

Sv: Dottern vill börja köra

Förutsatt att din tråd är seriös, så vill jag råda dig till att ta kontakt med körkunnig person i din närhet. Kolla med rid och kör-klubbar etc.
Leta och läs också i trådarna i det här forumet.
Innan du går vidare!

LIA

Skojar du nu eller övningskörde du med bil men en person utan körkort med? Man skall absolut inte hasta iväg och köpa massa grejer utan att ha en susning om vad man sysslar med. Ta reda på det först och återkom gärna.

Hej, kul att ni vill börja med körning.

Kontakta en körförening och i skåne finns det rätt gott om dem. Skånska Körsällskapet vet jag är bra och stora, alltså finns möjligheterna där att träna regelbundet. De håller till vid Flyinge oftast.

Innan ni ens tänker er att köra er ponny, måste ni få ihpp rätt grejer. Vagnen måste ha svängel och passa till selen.
Selar köper man inte på hööks, utan på börjes (märket ideal) eller så köper man via postorder på
equilex.se
driveout.se
shettisshoppen har med för alla strl av ponnyer.
selar.se har bra selar från holland. kontakt via telefon eller mejl.
En ok sele kostar numera bara från 2500:- Men vill man tävla och få en bättre sele får man gå upp till över 4000:- oftast.

Anledningen till att ni ska undvika hööks är att de bara säljer okompletta enkla bröstselar, duger att tolka med eller köra in med, men så fort hästen ska sättas mellan skaklar duger den inte då den inte är konstruerad för sånt. Jag skulle vilja kalla det att hööks lurar okunniga kunder genom att skriva "komplett bröstsele".

Första gångerna bör ni ha en körkunnig med som kan sela på, anpassa alla remmar, och visa er körkommando, hur man håller tömmar o pisk och vad man mer ska tänka på. Säkerheten är mycket viktig inom körning. Så beställ sele, fixa svängel på vagnen och sen kan ni kontakta körföreningarna för att få lite tips o hjälp.

Var i skåne bor ni? Jag kommer hem den 15-22 januari och jag hjälper gärna till!

Att köpa sele från selar.se är knappast någon ide´e att försöka då deras sidor är under konstruktion.. Blev lite frustrerad då jag hoppades på finna en del reservdelar.

Hej tack för svaren träffa en barndoms kompis igår och hon håller på med körning och ska hjälpa mig hon sa också att jag inte ska köpa någon sele från hööks för dom va inte bra och så ska jag låna en vagn av henne i stället. Tack så mycket snigelfarmor men hon ska hjälpa oss med körningen. Men om det inte går bra hör jag av mig till dig innan 15 januari.

Har shettisshoppen en hemsida?

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
357
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?