Dosering equigard?

Tussemaja

Trådstartare
Ni som behandlat mot magsår, vad har ni fått för ordination på dosering? Jag har fått en hel spruta i 2 dagar, därefter en halv i en vecka och sen fortsättningvis 1/4 tills de 14 sprutorna är slut. Men när jag läser på packsedeln står det ju en hel spruta i 28 dagar...? Nu pratar jag om häst på drygt 500 kg alltså...

Sv: Dosering equigard?

Fbl fick 'packsedelsrekommendation' om 4 v (28 dagar) med fulldos och 4 v med halv dos när magsår konstaterats. Dock visade uppföljande gastroskopi efter 14 dagar på fulldos på sådan förbättring att det ansågs gå bra att gå ner på halvdos redan då och ge det i 14 dagar och sen andapsin i 10 dagar och sen 'slut'.

Den hästen fick dock magsår utlöst av buttabehandling, och fick först fulldos gastrogard i 1 v på misstanke magsår, dvs utan gastroskopi. Sen sattes det ut då hästen var symptomfri och man ansåg det skulle räcka med en vecka. Fick dock tyvärr symptom igen tämligen snart (4 dagar kanske, minns inte?) efter det sattes ut, och togs då in på gastroskopi som visade dels 'äldre' magsår och nya magsår av den svält de måste genomgå för gastroskopi. Då rek den längre behandlingen och ny gastroskopi efter 14 dagar. Och efter den justerades dosen igen.

Lillen fick fulldos gastrogard i 3 dagar och halv dos i 2 dagar och sen inget mer, även där sattes det in på stark misstanke om magsår iom symptomen, och man ville inte förvärra det genom att svälta honom för en gastroskopi just iom att den svälten i sig kan ge magsår (läskigt fort kan de få det alltså). Efter de fem dagarna skulle han få andapsin om han behövde det, men det behövdes aldrig, han var helt symptomfri och det har 'hållit i sig'. Dvs han fick inget symptomåterfall när behandlingen sattes ut trots den mycket korta behandlingen.

I Lillens fall var orsaken mest troligt kombinationen av att 'ligga väl på gränsen' TS-mässigt och så en svält inför en narkos ovanpå det. Han kom aldrig 'igång' med att börja äta efter operationen och visade lätta men återkommande koliksymptom utan att det fanns 'någon orsak'. Inom ett dygn efter första dosen gastrogard började han äta. (Detsamma gällde fullblodet som också började äta inom ett dygn efter första dosen, han gick dock 'ner' i ätande igen dygnet efter sista dosen, och 4 eller 5 dygn efter sista dosen åt han inte alls igen och visade lätta men återkommande koliksymptom utan att det 'fanns någon orsak', pälsen blev matt och 'ruggig' osv).

Så, det kan mycket väl fungera med den kortare kuren du är rekommenderad, men det finns också risk man får ett 'bakslag' när man sätter ut det och behöver ge en längre kur.

I båda minas fall har symptomen varit väldigt tydliga - hästen äter inte, alls. Men visar tydligt intresse för att äta, verkar hungrig (gnager på inredningen, är och nosar och plockar med maten etc, men äter inte). Samt atypiska, lätta koliksymptom utan att man funnit någon anledning. Avföring u.a. både konsistens och mängd osv, goda tarmljud, inget stopp/känts ua vid rektalisering, ingen smärtpuls/förhöjd puls etc, men tittat mot magen och varit irriterad 'kring magen' och rastlös och orolig i samband med det. Båda fick 'trist päls' med, men i fälltider så inte förrän det också försvann av gastrogarden man 'såg sambandet'. Men är ju möjligt att man med mindre tydliga symptom skulle valt en annan dosering - det kan jag inte svara på.

Min har inte konstaterat magsår, men möjligt magsår. Fick en spruta dagligen i två veckor första svängen. En spruta dagligen i en vecka andra svängen.

Magsårsmedicinen avhjälper ju bara det akuta, vet ni vad som utlöst magsår hos din häst?

Senast ändrad:

Tack! Min har börjat äta. Vi har inte konstaterat magsår på henne denna gången, men eftersom hon haft det innan så tyckte vet atrt vi kunde sätta behandling i samma omfattning som förra gången, då det visade sig effektivt. Men hon dricker inget! Hennes räddning de senaste dagarna har varit genomdränkt hö, fortfarande gott om bete och massor med vatten i lucernet. Men nu vågar jag inte släppa på bete mer snart, eftersom jag är rädd för fruset gräs. Så om hon inte börjar dricka igen idag så får jag börja ringa runt till klinikerna och be om råd alternativt köra henne till Strömsholm - ca 40 mil enkel väg...Ja, jag kör väl på vets dosering så får vi hoppas det räcker...

Är hon uttorkad?

Min ena pålle dricker i princip ingenting när han går i gräshage. Har du koll på hur mycket hon dricker när hon är ute? Eller är det bara inne du har koll?

Ah, den då är jag med. Håller tummarna att hon börjar dricka och ni får ordning på det. Gör hon det i samband med gastrogard skulle jag personligen nog med tanke på historiken vilja förlänga kuren.

Båda mina drack som vanligt, men det kan ju vara väldigt individuellt. Så ser du att hon dricker när hon får gastro skulle jag nog för att minska risken för återfall ge en längre kur.

Har koll på vad hon dricker - eller alltså inte dricker - både ute och inne. Hon får gå på betet när frosten har tinat - alltså först några timmar i sandhage - sen bete. Och det är förståss massor av vatten i det just nu...
Jag vet inte hur mycket vatten - låt säga 2 kg vanligt torrhö - kan suga upp. Det syns ju i viss mån att blötläggningsvatnet minskar, men å andra sidan är det mycket som rinner ut igen när hon får det i boxen.
Vet på närmaste kliniken säger att dom börjar dricka när dom börjar bli uttorkade, vilket hon inte är än (åtminstone inte vad man kan se utan blodprov) Förutsatt förståss att dom inte är så sjuka så dom inte orkar dricka...

Ja jag har idag bestämt mig för att be veterinären om en omgång till för att kunna ge mer och längre tid. Väntar på vet nu, och vi ska kolla en gång till så att det inte fortfarande ligger kvar ett litet stopp på "rektalsavstånd".

Men hur mycket dricker den per dygn?

Vad jag vet så är inte gastrogard farligt att ge så jag hade nog också satsat på en längre kur om hästen verkar må bättre.

Men hur mycket dricker den per dygn?

Vad jag vet så är inte gastrogard farligt att ge så jag hade nog också satsat på en längre kur om hästen verkar må bättre.

Problemet är att hon inte dricker alls.... Pratat med 3 veterinärer och dom menar på att så länge som hon äter (alltså är såpass frisk att hon äter - vilket hon gör med god aptit...) så kommer hon att börja dricka. Hon får förståss massor av blöt mat och bete, och är inte uttorkad. Nu bestämde vi att jag ska försöka ge henne torrhö utan blötläggning och inget bete på någon dag, så kanske törsten sätter igång. Idag på morronen krossade hon isen och drack faktiskt någon liter av det iskalla vattnet i ute-karet. Å här håller man på å närmast tempar vattnet, river i äpplen, morötter å allsköns godis... Kanske är hon en häst som skulle leva vilt, äta det gräs som finns och dricka ur bäckar... ;-)

Det finns faktiskt studier på det där. Som misstolkades lite när den kom.

Hästar som får välja väljer ofta iskallt vatten framför tempererat - men de dricker mer av det tempererade om de bara har det att välja på. Tolkades som att 'hästar föredrar tempererat vatten och dricker mer då'

Sen, i ditt fall så vill du ju åt lite både och, både ATT hon övht dricker, och att hon dricker så mycket som möjligt så där blir ju lite värre nöt att knäcka.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
874
Senast: Lillkin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Rosett
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 905
Senast: Roheryn
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 059
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka