Dosering djävulsklo?

glitter

Trådstartare
Har köpt malen djälvulsklo, hur doserar jag???
Vuxen fullstor häst...
(Om man har lite mått från hemmet, tex tesked??)

Sv: Dosering djävulsklo?

digitalvåg...
Om du inte har en hemma eller någon kompis har så ta med till posten fråga lite snällt om dom kan väga åt dig...

30 mg måste väl vara per kilo då eller?Så lite kan du ju inte ens väga på en vanlig våg?
Jag äter det själv,tar då 1/7 av ponnyernas dos ,vilket är omvandlat c:a en halv tesked till människa på runt 50 kilo.
Jag baserar det på en doseringsskopa jag fick med när jag beställde,jag väger 1/7 av deras vikt och 1/7 del av skopan är en halv tesked.
Omvandlat om du saknar mått,tar du det 7 ggr blir det 3.5 tsk per dag och häst på c:a 350kilo.
Fick du inte med mått eller instruktion när du beställde?

tyvärr inte...
Hästen väger 550, blir det typ 5 teskedar då?
Låter mycket...?

Kan du inte väga upp en större mängd, säg 1dl på digitalvågen och sedan helt enkelt räkna ut vilken del av denna mängd som är 30mg?

Jag brukar när jag är osäker börja höfta på att 30mg VÄLDIGT grovt beräknat kan motsvara 30ml och sedan mäta/väga/räkna utifrån det.

Fabian har fått både Dodson och Horrells djävulsklo och en annan DK som beställs från afrika. På DoH`s dosering står det bara att han ska ha ett och ett halvt mått, ett mått som följde med var på 15 ml, den DK:n är inte direkt malen utan som små små rötter. Vad det väger vet jag inte men måste ta reda på då den burken på 1 kg räckte nästan 1,5-2 månader längre än vad den han äter nu kommer att göra. Det blir en ganska stor prisskillnad. Det står dock på DoH`s dosering att doseringen absolut inte får överskridas.

Den andra från afrika är mer som lite större sandkorn och där står det att han ska ha två mått/dag, ett mått= ca 14 g, så alltså ca 30 gram/dag.
Han är en stor häst på 600 kg.

Just det ja,det kan ju vara en mått skillnad då det är olika stora kornstorlekar.Vid grövre korn brukar måtten var större.Har köpt både nästan malet och det jag har nu som är större bitar.
Doseringen t.s pratar om måste vara 30 gram och inte 30 milligram som ju är endast 0.03 gram.

30 gram menar du väl?? vanlig dosering är 15 g. ungefär en näve finhackad rot, något mindre om det är pulver.

Har köpt malen djälvulsklo, hur doserar jag???
Vuxen fullstor häst...
(Om man har lite mått från hemmet, tex tesked??)

Jag har inte själv använt djävulsklo men de rekommendationer jag har sett är 1 matsked (15 ml) 2 ggr per dag eller ca. 10 g 2 ggr per dag (dvs. totalt 20 g/dag) till en 500 kg häst.

1 matsked = 3 teskedar så 3 teskedar morgon och 3 på kvällen.

Märker du ingen effekt får du öka dosen. Du kan ge upp till 50 g/dag utan problem.

hahah, 30g givetvis, man blir lite snabb på tangenterna ibland.

Tack, då vet jag vad det handlar om i teskedar....

Tack!

jag har grov dk från dodson & horrell, till shettisen så ger jag ett halvt 15ml mått (dvs det som kom med i paketet) en gång om dagen. och då stora pollen var halt fick hon i början ett helt mått om dagen, det är ju så svårt att veta om man ger för lite eller för mycket baserat på etiketen på lådan :(.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 934
Senast: Efwa
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur