Dörrar bak istället för bommar? Boj?

Fibusen

Trådstartare
Kikar lite på transporter,och ser att vissa har dörrar bak istället för bommar,är det bra eller dåligt?
Jag vill helst ha en boj,och har kikat på en med dörrar bak,frågan är om¨det är bra?

Är lite nojig att hästen ska få panik när det kommer en hel dörr bakom ändan,men dom kanske tar det bra?

Hur snabbt kan man stänga igen dom? :o Har nämligen en pålle som måste få stängt om rumpan fort när hon väl kommit in,annars så är hon ute igen..

Boj,förövrigt,är det ett bra märke?

Nån som vet vad det kostar att få stripsen utbytta?

Massa frågor! :D

Sv: Dörrar bak istället för bommar? Boj?

Sök, många har sagt mycket men kanske inte orkar dra det igen.

Vi har Boj Classic och tycker om alla funktioner. Har både dörr och bom, använder dörr.

Har letat men hittade inte så mycket om det var bra,resp dåligt med dörrar bak.

Jag har UME släp med dörrar i bak. det är kanon! Har en häst som velat kasta sig ut, o inte har kunnat ha bommar pga av att hon knäcker dom.
men med dörrar fungerar det kanon bra! hon kanha rampen ner o är jätte nöjd o inte de minsta så där att hon får panik som hon får med bommar i bak.
jätte stadiga dörrar som går snabbt att öppna o stänga!

jag hade dörrar förut, men ja gillar de inte. sega o stänga och klena i konstruktionen och nää o så blåste dom jävlarna igen hela tiden..lätt när man ska lasta själv liksom :p

jag har åkt med både och. Jag gillar inte dörrar, tycker dom är i vägen, särskilt om man behöver använda linor nån gång som jag behöver....

vet faktiskt inte vad dom ska va bra för..? min kpmpis säger att hon gillar dom för hennes häst kan skicka ut en spark bakåt osv... så det kanske är bra mot det?

Vi har haft dörrar på ett Umesläp, och tycker det är kanon. Det var inte vårt släp, utan en kompis, som vi fick låna. Jag tror att de satte in dörrar dels för att de körde ganska mycket föl, och dels för att det var nån häst som var lite svår lastad eller så, den blev iallafall mycket lugnare att stå där när dörrarna fanns.
Jag gillar dörrar!

Har bra erfarenhet av BOJ, både av vagnarna och av kontakten med företaget, service etc. Dörrarna har varit mycket bra när det gäller att lugna de hästarna som är lite nervösa i släpen och som har bråttom ut. Man lossar hästen fram, fäller ner lämmen men låta dörrarna vara stängda så slipper man en häst som slänger på bommen så snart den hör lämmen fällas ner.

En stor nackdel för mig har dock varit när jag lastar ensam och då jag i min nuvarande släp inte beställde en extraskötardörr som gjorde det lätt att slinka ut och stänga bakom hästen innan den funderade på att ev backa ut igen. Som det är nu så får jag springa runt hela släpen för att stänga och det är mer än en gång som han trippar ut igen...Nu har jag en väldigt lugn unghäst som inte jagar upp sig utan lugnt traskar upp igen men det är GANSKA enerverande när han har backat ut 7-8 gånger innan vi kan stänga o åka:o

Så; ska du ha dörrar, se till att beställa en släp med extra skötardörr! Det där med att dörrarna blåser igen verkar konstigt för det finns gummistroppar att fästa dem med och det ska nog vara närmare storm för att de ska släppa! Tycker de sitter FÖR hårt ibland...
Stripekostnader hittar du på BOJ:s hemsida - gå in på nätshop så kan du knappa dig vidare till prislistorna där.

Slänger sig PÅ bommen ska det ju vara...konstigt med en häst som själv fäller ner bommen...:D
Slarvmaja har varit framme o skrivit igen:angel:

Tack för hjälpen! :bow: Funderar på att byta ut stripsen i såfall till antingewn silver,svart eller guld..
Har en ljust vinröd bil,vilket blir snyggast?

Kikade även på bommar,teleskopbom,vad är det? :o

Båda mina hästar kliver på själva, så kan man stänga bakom dem utan att behöva springa runt :idea:

Den äldre kan ibland få för sig att hon tycker det är en synnerligen dålig idé och då får jag gå med henne in men då stannar hon snällt kvar tills jag stängt.

jpp jag vet att det finns gummipluppar att sätta fast dörrarna med, men under tiden man ska gå ner och runt o ta loss dom kan ju hästen hinna backa ut eller hitta på ngt annat...(nog för att hon numera är snäll men..)

Det jag tycker verkar osäkert, speciellt med hästar som kastar sig, är just dörrar.
Om de kastar sig precis när man öppnar dörren kan man ju få dörren på sig, i ansiktet osv, med en jäkla kraft dessutom.
Föredrar då bommar som inte skadar den som står bakom lika lätt.
Har fått för mej att det är vanligt med dörrar bak på Boj, olika priser & jag vet ju inte exakt vad du är ute efter.
Stripes kan du byta själv.:idea:

Men man står ju ALDRIG rakt bakom varken bom eller dörrar när de ska öppnas - av just säkerhetsskäl.

Jag hade valt guldstripes till en röd bil, blå bil=silver och svarta stripes passar väl i o f sig till allt men jag tycker inte det är så snyggt på släpen precis.

Själv beställde jag grafitgrå stripes på min nya släp, det såg snyggt ut i katalogen men väl på plats så ser de nästan svarta ut:( Så det blir byte till silver vid tillfälle - har mörkblå metallicfärgad bil.

En bekant till mig stripade om en äldre släp och den stripen släppte redan första veckan på sina ställen så se till så att de verkligen gör ett bra jobb där du lämnar in den! På nya släpar har jag aldrig varit med om att stripen har släppt däremot.

Teleskopbom det låter som om det är en förlängningsbar bom, dvs man kan dra ut den i sidled så attt den blir till en helbom om det behövs, men jag är inte helt säker.

jpp jag vet att det finns gummipluppar att sätta fast dörrarna med, men under tiden man ska gå ner och runt o ta loss dom kan ju hästen hinna backa ut eller hitta på ngt annat...(nog för att hon numera är snäll men..)

Just detta ÄR ett problem anser jag. Lite enklare om man bara har hästar som reser smalt och därmed bara behöver öppna ena dörren = hålla upp den med handen medan man lastar, gör inget om den slår igen när man släpper den och är inne med hästen.
Jag har en häst som reser brett (trots extrabred kärra), men gudskelov är han ett lamm att lasta, så det är ok. Tyvärr blir även dörrarna lite vekare om man har ett brett fack eftersom man inte har mittenväggens stabilitet när man sätter fast dem. Man använder istället en tvärslå högt upp som ersättar mellanväggen. Med en häst som pressar inifrån blir det dock snabbt vekt, trots golvsprintarna.

Är en Boj-fan inne på mitt 3:e Boj-släp och lika många med dörrar. På sista släpet fick jag med snabbfästen för innerdörrarna så att man bara behöver trycka till dörren så stannar den (om det inte blåser "storm"). Perfekt!
Men, har man en häst som måste resa brett samt gärna pressar på bakåt skulle jag verkligen inte rekommendera Bojs innerdörrar!

Allt annat på Boj älskar jag! :love:

Tyckte också att det lät som en bom man kan dra ut.. Funderar på att köpa en lång + kort bom iallafall,är lite nojig över dörrarna...

Jusst nu så har vi en värmlandsvagn som vi hyrt (långtidshyrning,ville se så att vi verkligen,verkligen hade användning av transport innan vi gick och köpte en) och där är det en 3/4 och 1/4-dels bom,för tanten vill åka brett. Finns det ens så på boj? Eller måste man ha en hellång bom och ta bort mellanväggen? Alt. om man har dörrarna kvar,och man plockar ur mellanväggen,blir inte dörrarna väääldigt ragnliga då?

Finns det så att man sätta fast mellanväggen i en jättekort bom på ena sidan,och en längre (teleskopbom?) på den sidan dom står?
Hur kort vs lång kan man få en teleskopbom?

Vill helst inte plocka ur mellanväggen helt,då hon står mer stilla=lugn när hon inte har allt för stor plats vid bogen,perfekt om mellanväggen står i normalt (i mitten av transporten) läge...,

Jag tror, om du ringer och pratar med säljaren på BOJ, att de är rätt flexibla och kan skräddarsy det du behöver om det inte redan finns färdigt. Sen är det klart att alla extra åtgärder kostar väl också ngt mer än standardutförande men det kan det ju vara värt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 799
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har tagit tag i lastningen med min 3 åring nu. Hon går rakt in. Kan skicka in henne. Men när jag hämtade henne fick hon panik när vi...
Svar
1
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 904
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 522
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel