Doppresent

aemaria

Trådstartare
Jag ska på dop om några veckor. En gammal klasskompis till mig ska döpa sin lilla 6-månadersflicka. Jag har aldrig varit på dop i vuxen ålder och är nu lite fundersam på vad jag ska köpa...
Någon som har nån bra idé?

//aemaria

Sv: Doppresent

Det vanligaste är väl att man köper sparbössa, en liten ask för första tänderna, någon gullig fotoram - förslagsvis i tenn då (det har väl alltid varit ett populärt material för doppresenter).

Man kan ju starta ett bankkonto med en liten slant på, men det är kanske mer för anhöriga?

Av farmors mor fick jag en silversked när jag föddes (jag är inte döpt) och det fick jag varje födelsedag tills jag blev elva.

jag har varit på två dop i vuxen ålder. första gången var jag gudmor/fadder/vad man nu kallar det och gav en tennsparbössa och ett sött set med tallrik och tre bestick i barnstorlek.

andra gången fick barnet en söt fotoram, också den i tenn.

andra förslag är väl olika sagoböcker, en slant på ett sparkonto, en sån där bok där man fyller i olika fakta om barnet (fast min erfarenhet är att barnet kommer bli överöst med såna från massa håll, så har det varit på de dop jag varit på, alt. att föräldrarna köpt en sån själva), barnkläder etc. några i min bekantskapskrets har också köpt nån finare flaska champagne etc som ska sparas till barnets 18-årsdag, det går ju om man vill det. :)

Min guddotter fick ett hänge i form av ett lite medeltidsinspirerat guldkors när hon döptes. Det var tidlöst och lite annorlunda, så hon kommer nog att kunna och vilja ha det större delen av livet. Nu i julas fick hon några av de dopsmycken som jag fick när jag var liten, två guldkedjor och en liten lyckoklöver.

Är man inte väldigt närstående tycker jag att valet av present kan vara ganska fritt, men kanske lite mer smakfullt än på en vanlig födelsedag. Ett gosedjur i bra kvalitet, en rejäl sagobok som hänger med i ett par år, saker i den stilen. Om man hör till den närmre kretsen, och kan tänkas höra till dem som kommer att ge födelsedagspresenter och julklappar under flera år, så kan man underlätta framtida presentköp genom att ge barnet någon samlargrej. Man kan t ex ge ett berlockarmband i doppresent, och sen nya berlocker efter hand.

Man kan gärna undvika det som "alla andra" har en tendens att välja, t ex barnbestick, barnporslin, och alla hiskligheter som står i guldsmedernas dophyllor.

Yrkesskadad som jag är ( jobbar med barn) tycker jag att en bra sagobok av typ Elsa Beskow eller Astrid Lindgren är kanon bra present.

Är det verkligen roligt att få en sån där tennpryl? Den står i en hylla när barnet är litet och sen när barnet blir vuxet, så är det inte direkt nåt som man tar med sig och har i bokhyllan i sin egen bostad... Inte jag iaf.

En fin klassisk sagobok, ett tidlöst smycke (dvs ej specifikt barnsmycke), några aktier/fonder/slant på ett sparkonto tycker jag isf är en bättre idé.

Är det verkligen roligt att få en sån där tennpryl? Den står i en hylla när barnet är litet och sen när barnet blir vuxet, så är det inte direkt nåt som man tar med sig och har i bokhyllan i sin egen bostad... Inte jag iaf.

Jag har en tallrik i tenn där det är ingraverat när jag är född, mitt namn, dopdag, längd, vikt (när jag föddes alltså) och klockslag när jag är född. Jag tycker den är jättefin och uppskattar den jättemycket.

har oxå tenngrejer från dopet och det är då inget jag har framme... ligger i nån kartong på mammas vind...

Jag vill tipsa om vad jag alltid köper till alla små töser som föds.

Ett smyckeskrin, jag brukar köpa det som finns på Guldfynd,ett som är gjort av trä.

MMpersson

När min syrra döpte sitt första barn så hade 2 av hennes kompisar köpt en skinnväst för bebisar ;). Den var otroligt uppskattad. Jag själv skulle föredra något annat än de sedvanliga doppresenterna som: smycken, skedar osv.

Jag ska på dop om några veckor. En gammal klasskompis till mig ska döpa sin lilla 6-månadersflicka. Jag har aldrig varit på dop i vuxen ålder och är nu lite fundersam på vad jag ska köpa...
Någon som har nån bra idé?

//aemaria

Jag har sagt det förut och jag säger det igen;): Min skattkammares sångbok!! Finns liknande som kan förväxlas men det ska vara just "Min skattkammare"s. Skitbra!

Jag har sagt det förut och jag säger det igen;): Min skattkammares sångbok!! Finns liknande som kan förväxlas men det ska vara just "Min skattkammare"s. Skitbra!

Jamen, den är ju jättefin! Det var en bra idé! Den finns också inspelad av svenska artister. Tror Naxos har dem.

KL

Ljusstakar i glas till värmeljus eller hjärtformade glasskålar har jag oxå köpt och det har varit uppskattat. En extra söt nalle är oxå kul. Det finns ngn butik i Stockholm där man får designa själv och lägga in egenskaper i nallen- det är häftigt.
Fina sänglinnen är bra.
Böcker är också bra.
Fin lampa likaså.

Jag ger alltid andelar i en aktiefond. Så kan jag sedan fylla på längre fram vid jul/bemärkelsedagar, ifall jag vill. Även andra släktingar kan ju fylla på i denna fond framöver - brukar bli mycket populärt!

har oxå tenngrejer från dopet och det är då inget jag har framme... ligger i nån kartong på mammas vind...
Oj det är ju det enda jag använder idag, mina fina ljusstakar och sparbössan, småbarnsbesticken ligger i besticklådan men det finns ingen användning för, halsband använder jag väldigt sällan så det halsbandet ligger i smyckeslådan... Men tända ljus har jag väldigt ofta, minst en gång i veckan och då tänds ljusstakarna jag fick i dopgåva...

Min systerdotter fick en sparbössa av mig, med början till sparkapital inuti och ridvantar med noppor...

Jag tycker det köps så mycket onödiga saker till dop, saker som man aldrig kommer att ha användning för. Så jag brukar köpa någon fin träleksak eller bra sagobok och sedan sätta in pengar på barnets sparkonto. Tycker inte om att köpa bara för köpandets skull, då ger jag hellre pengar.

Det finns en serie av böcker som heter t.ex "Den Vita barnkammarboken", "Den Silvriga barnkammarboken", eller den Blå, eller den gröna. Kommer inte i håg hur många färger det finns på dem, men iaf... min dotter fick en sån när hon föddes. Väldigt uppskattad både från min och hennes sida! Det är rim, ramsor, sånger o små sagor i dem. Det medföljer även en CD skiva till boken där många av sångerna o ramsorna är med.
Jättemysigt att lyssna o samtidigt titta i boken tillsammans!! :)

Är väl antagligen yrkesskadad, jobbar som lärare, men jag tycker att böcker är superbra presenter!! :D Speciellt med rim o ramsor som gynnar barnens språk o språkutveckling.

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 413
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 210
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
33
· Visningar
3 541
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17