Doppar ni navelsträngen i jodopax på nyfödda fölungen?

Har fått ett större antal föl och har aldrig rengjort naveln. Tror inte att man ska mixtra för mycket med den bakterieflora som är viktig för fölet, och som vi än så länge vet för lite om.
Hittills har jag inte haft ett enda föl som drabbats av någon infektion av något slag.
 
Nej. Jag har inte gjort det på något av fölen. Jag petar så lite som möjligt å naveln men håller den under noggrann uppsikt. Inget av mina föl har fått någon infektion.
 
Jag gjorde det på min, men tänker att den stängs ju inte direkt och de ligger ju sedan i allt möjligt ändå så vet inte om man isåfall kanske borde göra det kontunerligt i början nästan för att det faktiskt ska hjälpa?
Fick senare problem med naveln (vid 3-4v tror jag det var) och då sa veterinär till mig att hålla på att göra det igen, men hade nog redan gått för långt då för att hjälpa, som tur var så hade bakterier och infektion inte hunnit klättre nog högt upp och det räckte med odentliga kurer antibiotika.
 
Jag har gjort det med mina, dvs fyllt ett snapsglas med jodopax och doppat. Försöker göra det när de står upp första gången.
 
På lamm sprayar vi blå-spray på naveln direkt de är födda och har aldrig haft problem så länge vi har gjort det. Har aldrig haft föl så kan inte svara om det funkar på samma. Är lite skeptisk mot jodopax rent allmänt.
 
Ni som har haft problem med naveln- har ni tvättat den direkt vid fölningen, med jodopax eller något annat bakteriedödande?
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
608
Senast: miumiu
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 020
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 293
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp