Doppar höt i vatten

maria_b

Trådstartare
Fick hem en ny häst i helgen och enligt förra ägarna så vill hon gärna ha en hink i boxen för att blöta höt. Visst, tänkte jag, det kan hon väl få även om vi har vattenkopp. Men nu förstår jag verkligen varför de påpekade det:o Damen i fråga gör slut på minst en murarhink med vatten per mål mat genom att "doppa hö". Vi fyller hinken 3 ggr per dag då den är helt slut, och däremellan innan vi hunnit fylla den på nytt så lämnar hon hellre höt tills hon får vatten att doppa i. Utöver detta så dricker hon även i vattenkopp. Är inte detta väldigt mkt drickande? :p Någon mer som har en häst som är så noggrann med att blöta höt när den äter? Jag har aldrig varit med om detta tidigare, även om hästarna gärna dricker lite ibland mellan tuggorna.

Mvh Maria

Sv: Doppar höt i vatten

En av mina killar gör samma sak. Måste få höet tillsammans med en vatten. Han är mycket nogrann med att doppa varje tugga.
Ser väldigt roligt ut!!

kan ni inte blöta höt åt henne? typ i hönät... så kan hon ju äta när hon vill? om hun ändå dricker ur vattenkoppen?

Så gör min kille också, men tycker det är jätte bra. Han dricker inte så mycket har jag märkt sen när jag la hö vid vattnet börja han doppa det och det tyckte jag va ett jätte bra sätt att få i sig vatten på :)

Så gjorde min förra häst också! Och fanns det ingen hink i boxen så doppade han det i vattenkoppen. Såg himla roligt ut!

kan ni inte blöta höt åt henne? typ i hönät... så kan hon ju äta när hon vill? om hun ändå dricker ur vattenkoppen?

Jo, det är en bra tanke, men problemet är att hon är 180 hög och äter därefter. Hon föredrar den största givan på kvällen vilket innebär att hon har 6 kilo hö i kvällssäcken. Skulle det sedan blötas så skulle påsen då väga närmare 15 kilo o det skulle bli väldigt opraktiskt. Hönät blir också lite väl omständigt att hänga upp med så mkt hö i vid fodringarna, stallet drivs kollektivt vilket innebär att det måste gå smidigt till. Annars har jag funderat på samma sak!

Någon kommer säkert nämna hösilage också, så jag kan svara på det på en gång. Det är inte praktiskt möjligt då vi dels tar eget hö, samt dels så köper hela kollektivet in hö tillsammans. Vi har inte tillräckligt med utrymme på skullen för att jag ska kunna förvara en egen hög med hösilage där.

Tänkte också att man kunde ställa in en större tunna med vatten i boxen för att slippa fylla så ofta, men insåg att det kommer vara svårare att hålla rent då.

Söt är hon iallafall när hon håller på:p
Mvh Maria

Känner till en häst som gör så. Ett tips är att använda en vattenbalja (tycker de rektangulära är bäst) i boxen i stället för hink. Då får hästen doppa sitt foder "på marken" i den naturliga ställningen och dessutom rymmer de mer vatten en vad en vanlig murarhink gör.

Doppa höet i vatten gör hästar som har ONT i magen, oftast har de magsår.
Ge probiotika eller annan magmedicin.

Lite skrämmande att så många i denna tråd tycker att det är sött...

JAsså det hade jag ingen aning om. Vad skulle själva vattendoppandet ha för funktion mot magsår? Har nämligen en fölunge med magproblem och jag ser hur hon beter sig, men denna häst verkar allmänt glad o visar inga andra tecken på magbesvär. Är det alltså bevisat att de endast gör såhär vid magproblem och inte alls kan ha o göra med att de inte gillar torr mat?

Tycker det är lite dumt uttalande att det är skrämmande att så många tycker det är sött. Det är väl liksom inte nått jättevanligt, detta är den första av mina hästar som gjort såhär och eftersom hon inte visat sig må dåligt så javisst så tycker jag det ser sött/roligt ut.

ÄR det sen att det beror på magsår så är ju det jättebra att veta och kunna åtgärda. Men för mig är det i sånna fall en ny kunskap som jag ej tycker kan anses som att man bör veta, o därför så tycker jag det låter lite dumförklarande att det skulle vara skrämmande att så många inte vet.

HAr du rätt i ditt påstående så är det istället jättebra att du sprider den informationen till oss som tar upp ämnet:idea:

Jasså. Då så verkar mitt stall vara ett som har "klarat" sig då. JAg har eget stall med 13 boxplatser och vi hyr ut de flesta av dem så det har kommit o gått en del hästar genom åren. Och jag har aldrig varit med om detta. Innan vi skaffade egen gård/ridanläggning så hade jag min häst inackorderad på en stor hästanläggning/ridskola och har inte sett det där heller. Du har säkert rätt, men JAG har inte varit med om det.

Jag har läst att en del hästar gärna doppar sitt hö i vatten för att de tycker det blir godare och lättare att tugga.

När vår arab gör så vet jag att det är hög tid att kolla hans tänder, han gör det för att blött hö är lättare att tugga.

jag har bara sett en häst göra så, en kallblodsdam. hon fick mkt hö och lite kraftfoder och reds i skogen så inget öppenbart fall av magsår.. hmm.. dom hästar som borde haft magsår har inte doppat höet.

så jag vet inte, visst kan det ha varit fel på henne, men det borde kunne vara så att dom föredrar vått hö också..

*kl*

Min ena valack doppar höet när han börjar ha lite knas med tänderna.
Han har lite ålderskaries och i och med att han doppar höet blir det mjukare och lättare att tugga= inte samma belastning på hans onda tand.

Min veterinär slipar ner den tanden lite så att det inte blir samma belastning på den och vips så slutar pålle att blaska vatten i hela boxen, kommer tillbaka när tanden vuxit "ikapp", händer ca vartannat år.

Kolla upp så att hon inte har några problem med sina tänder, kan vara lätt åtgärdat om du har tur.

Hon besiktades på klinik i torsdags och då så kollade veterinären med spegel i munnen och kände och så. Det skulle inte vara några konstigheter alls där så det hoppas jag inte. Förra ägaren köpte hästen i juni förra året och då besiktades den också på klinik och jag tror de kollade tänderna då med ua.

Det är så jag känner med, att hon visar verkligen inga andra symtom på att ha ont i magen så jag vet inte riktigt vad jag tror. JAg menar inte att det är fel att det kan vara magsår, men tycker nog att hon borde bete sig lite mer därefter isånnafall. Hon är en väldigt cool och glad individ och är inte stressad av sig eller så.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 955
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 265
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 497
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka