Doping och Hippotrim

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jari
  • Startdatum Startdatum
J

jari

Tycker ni är det rimligt att riskera 1/4 miljon i böter för att använda medicin på sjuka hästar?

Min erfarenhet: Har vid ett flertal ggr varit med eller själv varit till olika vet/kliniker och där frågar dom ifall man har starthästar i stallet och om så är fallet blir man erbjuden en annan medicin, oftast kanske sämre... med längre konvalecens/lidsnde ...är det vad travsporten vill uppnå med sina bestämmelser..

Detta skrivs ju självklart pga Lähdekorpis "fall"

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Doping och Hippotrim

Jag gillade svaret på den här frågan... ruskigt bra principer som visar att det finns lite innanför pannbenet:

Är det inte väl drastiskt att hota med att lägga av som tränare?

- Ni vet lika bra som jag att det inte kommer att hända någonting om jag bara tar mitt straff och går vidare. Jag kanske är en tillräckligt stor tränare som kan bidra med något om jag slutar med travet. Kanske börjar man fundera på vad som är vettigt, inte vad som är rätt och fel, utan vad som är v e t t i g t med det här tränaransvaret, säger han.

- Jag har lovat mig själv två saker i detta livet. När jag gifte mig lovade jag att älska Mariana livet ut och när jag började som tränare lovade jag mig själv att sluta om jag åker fast för doping av mina hästar, säger Lähdekorpi

Hippotrim har 0 dagar i andra länder.

Förstår att dom vill hindra att sjuka hästar startas men det finns ju andra regler för det.
Som det är nu sker det på djurskyddets bekostnad!

Fast frågan är väl hur den har fårr i sig det hela... Låt oss säga att Kari är ärlig, då förstår jag honom hur fruktansvärt man skulle må... Man kan ju inte täcka upp allt till 200%.. Härstar blir sjuka och behöver medecin, samt måste få komma ut i hage...

Så är det ju inget doping preparat i sig, så jag tycker det är aningens patetiskt som sverige har blivit med regler... men men, det är mina tankar...

Fast frågan är väl hur den har fårr i sig det hela...

Min fråga är egentligen inte det, för det är ju ointressant hur den fått i sig det.
Frågan är mer att tränare tvingas välja att inte behandla eller att använda sämre medicin pga rädsla att tvingas betala dryyyga böter och avstängning även när det inte rör sig prestationshöjande eller sk döljande preparat.
Och det anser jag är på bekostnad av djurskyddet och det är Travsporten/ATG som är dom skyldiga.
Vet att det finns en del här som kan och orkar skriva skrivelser. Tycker det kan vara dags att antingen anmäla Stc/Atg till Djurskyddet eller åtminstone skriva en synpunkt till dom.

Minns inte vem det var som "tog tag i" det då när vi hade en tråd om travsportens framtid...

Fattar tyvärr inte riktigt vad du menar Jari :
"Frågan är mer att tränare tvingas välja att inte behandla eller att använda sämre medicin pga rädsla att tvingas betala dryyyga böter och avstängning även när det inte rör sig prestationshöjande eller sk döljande preparat."

Varför skulle en tränare tvingas att använda ett sämre preparat eller inte behandla alls?
Antar lite dumt att proffset kan, som alla vi andra, vänta med start tills karenstiden är OK.....

fick höra att den fått i sig det genom att stå i en uppbindning där en sjukling några timmar innanfått medicinen. Bägge pållarna hade stått och tuggat på uppbindningen.
Äntligen får jag kredit för att alla säger att jag är taskig som förbjuder hästar att ens lukta på uppbindningen. Har alltid hävdat att uppbindningar är bakterieodlingar och medicinuppsamlare.

Fattar tyvärr inte riktigt vad du menar Jari :

Antar lite dumt att proffset kan, som alla vi andra, vänta med start tills karenstiden är OK.....

I ett stall med 120 hästar?? När du behandlat 1 häst...:angel: Verkar liiite tokigt.
tror hästägarna säger ifrån då..

Intressant son tränar kaonferansen... självklart var medicinering hetaste ämnet:

"Inkompetenta veterinärer"
- Det är rent löjligt det här. De här fallen som varit inom travet är likadant som om jag skulle ha druckit en öl i förrgår och åka fast för rattfylla idag. Det är så extremt låga gränsvärden så det är löjligt. Nu är det dags att någon tar tag i det. Som det är nu så är travförbundets veterinärer för inkompetenta för att kunna ta hand om det här. Dessutom påverkar det här djurskyddet. Vi vågar ju knappt använda medicin i stallarna längre för att någon häst ska kunna få i sig det av misstag, säger Kolgjini. "

Intressant son tränar kaonferansen... självklart var medicinering hetaste ämnet:

"Inkompetenta veterinärer"
- Det är rent löjligt det här. De här fallen som varit inom travet är likadant som om jag skulle ha druckit en öl i förrgår och åka fast för rattfylla idag. Det är så extremt låga gränsvärden så det är löjligt. Nu är det dags att någon tar tag i det. Som det är nu så är travförbundets veterinärer för inkompetenta för att kunna ta hand om det här. Dessutom påverkar det här djurskyddet. Vi vågar ju knappt använda medicin i stallarna längre för att någon häst ska kunna få i sig det av misstag, säger Kolgjini. "

:bow: :bow:

Nu är det väl kanske jag som har ren bonntur. Trots att vi har ett mindre stall har vi lyckan att ha sjukbox. totalt avskiljd. För oss en självklarhet....
Så det jag menade var inte att 120 hästar skulle sättas i karantän, utan som i regel 1.....

Kanske är dags att lägga in fler timmar i tränarutbildningen om vad tränaransvar verkligen innebär. Att även ett sjukstall bör finnas på såväl stor som liten anläggning, och att kanske EN person ansvarar för medicinering.
Själv har vi haft en gammal framgångsrik travtränare hos oss, som la ventipulminburken i havrebingen för att inte glömma ge sin egna passhäst medicinen :crazy: . Tur det var i Italien......
gulan

När vi hade amatörtränar licensen i Kalmar påtalade våra kursledare flera gånger att det ALLTID är ansvarig tränare som har ansvaret. Förhoppningsvis gör alla kursledarna runt om landet likadant.
Detta står också tydligt i Tävlingsreglementet så några oklarheter borde inte kunna finnas.

Frågan i detta fall är ju snarare hur höga/ låga gränser som ska tillåtas. (För mig är det givet att det är en "Noll vision" som är idealet).
Ska olika regler ska gälla för proffs och amatör? Ska travfolket kunna ge sina hästar smärtstíllande och sedan samma dag köra ett lopp med dem? Dagen efter med substanser kvar i blodomloppet? Hur högt ska ribba ligga? Vilka medel skulle vara godkända eller ska alla medel tillåtas? Så även ren doping?
Inom så gott som alla sporter tas doping prover, inom så gott som alla sporter stängs man av eller blir belagd med böter om man är dopad...... Vill travsporten vara en sport med gott rykte måste även vi reagera. En ruskig framtid vore väl att travsporten blev kallad dopingsporten.....

Detta står också tydligt i Tävlingsreglementet så några oklarheter borde inte kunna finnas.
Nej jag tror inte det är några oklarheter, men förstår utövare av trav hur otoligt lätt det är att ofrivilligt dopa sin/sina hästar.
Frågan i detta fall är ju snarare hur höga/ låga gränser som ska tillåtas. (För mig är det givet att det är en "Noll vision" som är idealet).
Samma här!
Ska olika regler ska gälla för proffs och amatör?
Absolut inte.
Ska travfolket kunna ge sina hästar smärtstíllande och sedan samma dag köra ett lopp med dem?
Nej
Vilka medel skulle vara godkända
Alla -utom de som står på dopinglistan
eller ska alla medel tillåtas? Så även ren doping?
Nix
Inom så gott som alla sporter tas doping prover, inom så gott som alla sporter stängs man av eller blir belagd med böter om man är dopad......
Funkar så där -men det är bara att jobba på oförtröttligt....aldrig ge upp hoppet om en dopingfri sportvärld.
Vill travsporten vara en sport med gott rykte måste även vi reagera.
Ja...?
En ruskig framtid vore väl att travsporten blev kallad dopingsporten.....
Ja fy fan.
Du har fyllt ett inlägg med frågor som ger så självklara svar, så du får gärna beskriva syftet med det. Verkar det som om någon här inne på trav som tycker annorlunda?

Känns som om i alla fall Jari och jag har lite olika synpukter....

"Min erfarenhet: Har vid ett flertal ggr varit med eller själv varit till olika vet/kliniker och där frågar dom ifall man har starthästar i stallet och om så är fallet blir man erbjuden en annan medicin, oftast kanske sämre... med längre konvalecens/lidsnde ...är det vad travsporten vill uppnå med sina bestämmelser..".

*hugger en knapp*
Det som kan tyckas verka löjligt är att nu har man så bra prylar att analysera med, att man måste höja karenstiderna på vissa preparat. Det som man förut kunde tävla på efter 1v måste det gå 14 dagar för nu... Preparatet i sig har ju inte blivit starkare, så då tävlade hästarna dopade förut då?? Eller??

Jag tror inte problemet ligger i tränaransvaret, det tror jag vi alla tar på oss som tränare.
Problemet är just att du kan åka dit för så små mängder att vinden lika gärna kunde ha spridit det från häst till häst. Man törs ju knappt titta åt en behandlad häst snart, å sen gå vidare till nästa.

Giffans inlägg och argument köper jag gärna!

Känns som om i alla fall Jari och jag har lite olika synpukter....

Njaä men möjligt att jag ser lite längre..
Konsekvensen av dessa regler är ju att hästar inte får den behandling dom behöver! Och enligt Djurskyddslagen SKA ha.

Tycker du det är ok så är det klart att du tycker att dagens "system" är bra..

Jag tycker däremot som merparten att det behöver "ses över"...

För tillbaka till ursprungsfrågan i tråden. Är det ok att behöva riskera dryyga böter för att en annan häst kontanimerat i stallet med Hippotrim...

Allt går att ses över till det bättre, frågan är ju hur vi vill att det ska se ut.

Och nej, det är inte OK att behöva riskera dryga böter för att 1 häst kontaminerat hela stallet.
MEN, är det då inte tränarens uppgift att se till att detta inte kan ske?
Var ska gränsen gå för kontaminering/ medicinering?
Hur vet dopingkontrollen att en viss häst "bara" är kontaminerad eller fått i sig substansen genom en olycka? Ska man lita på tränarens ord?

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24