Dop present

Eve

Trådstartare
vad ska man ge?
och för hur mycket?

det är vänner som har fått barn och som ska ha dop i helgen, men jag har verkligen ingen aning om vad man ska ge för nånting eller för hur mycket..

någon som har någon som helst idé?

tack!

Sv: Dop present

Jag var på dop för ett tag sedan. Ingen direkt nära vän, men vi hörs då och då. Jag frågade helt enkelt vad de ville ha. Jag tänkte som så, att silverskedar, halsband, silverramar, bestick osv osv, det får de säkert så det räcker. Så, jag frågade, och till svar fick jag "vad som helst, ngt vi behöver, inte massa prylar".
Jag och en annan kompis, köpte tillsammans ngra fina sagoböcker, för olika åldrar, så de kan ha användning för presenten ett tag framöver. Sedan köpte vi en fin tröja och ett par söta jeans, i ngn större storlek mot vad bebis har just nu.
Vi la 200 kr var.
Hur mkt man vill ge för, det får man ju helt bestämma själv.
Så, mitt tips är, köp ngt som de behöver, vad som helst.
(Jag har själv inga barn, så eg kanske inte detta svar var det bästa, men jag utgick som sagt ifrån vad de jag var på dop hos önskade sej).

Det beror lite på hur föräldrarna är och vad de anser. En del föräldrar anser leksaker, kläder osv är helt okej vid dop andra inte. Jag för min del tycker att sakerna ska vara något de kan ha tex om trettio år och ha som minne från sin dopdag.

minnen från dopdagen silver, smycken osv får släkten skäta, men jag började fundera på en Bobbycar,

han kan ju inte använda den på ett bra tag men sen när han väl kan så kanske den uppskattas av både honom och föräldrarna?

usch det är så hiskeligt svårt!

Jag tycker du är inne på helt rätt spår. En bobbycar kommer han ha mycket roligt med när han växt till sig lite.

Vi fick rätt blandad kompott när dottern döptes. Dels smycken och doptavlor men även kläder, leksaker och böcker.

Helt ärligt. Hur många har kvar alla sina gamla sparbössor, smycket och silverljusstakar när de blir vuxna? Mina ligger iallafall i en kartong någonstans på vinden:o.

stod och höll i en bobycar idag, men sedan blev det en stor mjuk häst med sadel, nästan som en gunghäst fast mjukare och den liksom ligger ner! A-ponny size. jättesöt! =)

Det beror lite på hur föräldrarna är och vad de anser. En del föräldrar anser leksaker, kläder osv är helt okej vid dop andra inte. Jag för min del tycker att sakerna ska vara något de kan ha tex om trettio år och ha som minne från sin dopdag.

Jag håller med dig. Får jag barn, är det sådana presenter som är extra värda, och spec om de kommer från de närmaste, så att barnet sedan vet vem de fått presenten av. Tänkte som så, att jag vet ju ej om jag om tio år har ngn kontakt med detta par, (vilket jag självklart hoppas att vi har, men endå), så om jag och min vän då köpt ngn speciell minnessak, kanske barnet i sin tur knappt minns vilka vi är.
Var verkligen svårt att veta, eftersom jag själv inte har barn, så det var verkligen skönt att man fick bra svar då vi frågade, och blev då enkelt att hitta ngt passande.

Senast ändrad av en moderator:

När Isak döpes fick han både leksaker och lite mer prydnadsaker, silverskedar osv. Bland annat en jättesöt elefant som håller i ett timglas, sedan står det en tunna typ med en tandborste bredvid. Jättegulligt!
Sparbössor i olika varianter har han också. En med ett rör som man stoppar 10or i, sedan är det söta nallar som håller det.

Kolla i några föräldratidningar, ibland har dem annonser för lyckoklövern (tror jag det heter). Är ett halsband med en fyrklöver. Pengarna för det går till välgörenhet. Isak har ett sånt

Jag gav en jättefin lite ovanlig nalle i doppresent.

Vi ska döpa vår son om ca 2 v. Folk har frågat vad han vill ha. Jag har svarat kanske ngn sagobok el speldosa el ngt liknande.

Jag skulle nog aldrig köpa såna konstiga ramar och saker som typ smyckesaffärer säljer. Vi har just nu en liten lägenhet och tyvärr är det sånt som skulle packas ner i en låda. Själva presenten är inte så viktig i sig el vad den har kostat, det viktiga är väl att man har tänkt själv och inte köpt nåt massproducerat och "färdigt" och väldigt väldigt opersonligt

Eftersom dopet är en religös handling tycker jag att presenten gärna kan anknyta till det.

Tex. En tavla eller smycke med ängel på, bok med kvällsböner eller sånger.
Har du någon kristen bokhandel i närheten kan de ha bra saker i den stilen.

Bra saker vår dotter fick var:

Bilderbok med liknelsen om herden och lammet. Lammet är löst och kan stoppas in i hål i sidorna så att det kommer fram på ett nytt ställe på andra sidan

Kvällsböner i pekboksformat

CD med kristna barnsånger + bok med texter

Änglasmycke

Ängla tavla

När vi döpte Arvid valde vi att skriva hans kontonummer på inbjudningskortet och tipsa om att sätta in en liten slant till honom där i stället för att köpa en present. Jag tror att det uppskattades av våra gäster då de slapp hitta på någonting själva. De får då också möjligheten att själva bestämma hur mycket som ska ges och om man vill skriva vem insättningen är ifrån. Många skrev ingen avsändare så vi har ingen aning om vem som gav hur mycket. Arvid kommer säkert att få mycket roligt för de pengarna i framtiden (ligger just nu i ett låst konto)
Men visst fick han dopgåvor också, endel har ju hur mycket fantasi som helst och tycker det är roligt att köpa presenter! Ramar, fotoalbum, kläder, hoppgunga etc

Fast alla som döper sina barn är fakiskt inte troende, det kanske man ska ha klart för sig innan man köper sin present ?

Hurvida man ska döpa eller inte om man inte är troende går jag inte in på nu, finns några trådar om ämnet redan..

/C

Hurvida man ska döpa eller inte om man inte är troende går jag inte in på nu, finns några trådar om ämnet redan..

/C
helt ot

Vi hade vårt dopsamtal med prästen som ska döpa w om drygt 1 vecka. Prästen tyckte inte det var ett dugg konstigt att vi ville döpa honom även om vi inte är aktivt troende. Jag menar, även fast man är en vanlig person, som kanske inte "tror på gud" i den bemärkelsen att man går i kyrkan el läser bibeln. Vi firar ju jul och påsk som eg är kristna handlingar. Han uttryckte det så att om man döper i kyrkan får man ju ngt som man inte får ngn annan stans, svårt att sätta fingret på. Det håller jag helt med om.

Om det finns något/någon som vi inte ser som kan beskydda vårat barn så vill jag faktiskt inget hellre.

Vi kommer döpa vårat barn trots att vi inte är troende på det sättet ( tror inte på någon gud i den bemärkelsen )

Det har funnits diskussioner här innan om det är rätt eller fel och det finns dom som hävdar att var och en får själva bestämma och så finns det dom som anser att man inte ska döpa sitt barn om man inte är kyrklig själv.

Jag tycker att det är upp till var och en och jag önskar inga religiösa prydnader på vårat dop :)

Vi är inte troende och ska sådeles ha namngivning på sön (till farmor och mormors stora förtret...)
Jag vill absolut INTE ha en massa onödiga prylar (typ silverskedar, ramar etc) och har klart och tydligt upplyst släkten om det. Användbara prylar tack! gåstol, hoppgunga, matstol, leksaker etc
Däremot ska min bror göra en tidskapsel. En trälåda som sonen ska få öppna när han fyller 18. Alla som vill ska lägga någon minnessak. (dagens tidning från den dagen han föddes, brev från släktingar som garanterat inte kommer leva när det är dags att öppna etc)

Nej, men det man tar ställning till när man väljer att döpa sitt barn är att man vill att det ska tillhöra en kristen församling och att man vill ge barnet en kristen uppfostran.

Vill man bara ha en familjefest kan man hellre ha en namngivningscermoni.

Bra och modigt att ta ställning på det viset. Så hade jag också velat göra, men sambon ville ha vanligt dop så det fick bli så för oss - efter långa diskussioner.

Självklart är det så egentligen.

Men om föräldrarna uttryckt att dom inte är kristna förstår jag inte varför man prompt måste ge någon kristen doppresent ?

Av vilka skäl undrar jag då?

För att man måste hävda att man har rätt?

Viktigpetter ?

Varför ..

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 154
Senast: Malin_L
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 700
Relationer Känner att jag vill ge ett par jag ska hälsa på snart en present när jag kommer hem till dem. par i medelåldern två barn två med...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: hastflicka
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 302
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar