Dop eller namngivning?!?

Sv: Dop eller namngivning?!?

De flesta namnger väl sina barn? Har inte hört talas om någon som låtit skatteverket välja namn åt barnen.

Dop är väl till för de kristna som tycker att dop är viktigt.

Förstår inte kopplingen mellan de två sakerna.

Jag tror TS menar namngivningsceremoni, alltså en sekulär ceremoni väl närmast jämförbar med borgerligt bröllop.

Absolut inte dop iallafall. Vi är inte troende. Möjlighet att vi samlar släkten nästa sommar och kallar det namngivningsfest bara för sakens skull. Men vi kommer inte göra en stor grej av själva ceremonien.

Dop

Något ska man väl få för skattepengarna, det är ju en fin lokal och en högtidlig stämning :laugh:

Dop

Något ska man väl få för skattepengarna, det är ju en fin lokal och en högtidlig stämning :laugh:

Några vänner till mig hade ute en person som brukar viga borgeligt och som gjorde nu en namngivningsceremoni för deras son. Så du kanske kan få valuta för skattepengarna på det viset ;)

Nej, men jag tycker ändå att det är en fin lokal och en högtidlig, fin stund så varför inte nyttja det? Mer tradition kanske... :)

Men dopet görs av religiösa skäl i min värld. Om man inte är troende så döper man inte. Dopet är ett steg in i kyrkan.

Nej, men jag tycker ändå att det är en fin lokal och en högtidlig, fin stund så varför inte nyttja det? Mer tradition kanske... :)

Jag tycker det är lite föraktfullt mot troende kristna att döpa sitt barn om man inte gör det just pga. den kristna tron.

Jag skulle och har inte gjort något utav det. Vi är inte troende, dessutom ville vi inte döpa vår son när han fick ett namn från asatron.

Kommer inte att döpa vårt barn (om det nu behagar dyka upp någon gång). Är inte med i Svenska kyrkan och står därmed inte för det som dopet innebär att jag som förälder ska leda in barnet i den kristna tron.

Dop för min del. Jag är troende, så för mig var det självklart.
Jag tycker faktiskt inte att det är fel att döpa barnen även om man inte är troende. Man ger då barnet en möjlighet att själv ta ställning i tonåren, dvs konfirmation eller inte konfirmation.
Man ska inte påtvinga sina barn en religion men man ska heller inte hindra dem.

fast man kan ju döpa sig som vuxen om man vill det. Det är däremot svårt att bli "odöpt". Så för min del är valet enkelt - de får välja själva när de blir så stora att de kan det. Fram till dess gäller min tro dvs ingen alls.

javan

Dop för min del. Jag är troende, så för mig var det självklart.
Jag tycker faktiskt inte att det är fel att döpa barnen även om man inte är troende. Man ger då barnet en möjlighet att själv ta ställning i tonåren, dvs konfirmation eller inte konfirmation.
Man ska inte påtvinga sina barn en religion men man ska heller inte hindra dem.

Eeeh... genom att döpa barnet gör du valet för barnet. Om barnet är odöpt och i tonåren vill konfirmera sig brukar det gå alldeles utmärkt att samköra dop med konfirmation. Det är i min mening att låta barnet själv ta ställning.

Eeeh... genom att döpa barnet gör du valet för barnet. Om barnet är odöpt och i tonåren vill konfirmera sig brukar det gå alldeles utmärkt att samköra dop med konfirmation. Det är i min mening att låta barnet själv ta ställning.
:bow: :bow:

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
776
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 147
Senast: Malin_L
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar