Donald Trumps andra presidentperiod (2)

Är ju lite ironiskt att NYT skriver om det, med tanke på all transfobi de pumpat ut senaste åren. Sedan ska väl en av de värsta, Pamela Paul sluta. Men det raderar inte att de försökt normalisera transfobiska åsikter.

https://www.theguardian.com/us-news...utors-open-letter-protest-anti-trans-coverage
Den där grejen går nog knappast att inte skriva om, om man har nån typ av nyhetsförmedlande ambition. Det är verkligen sjukt, de låtsas inte ens att det handlar om barn och unga, rättvisa i idrott eller nåt annat längre, de bara mobbar på.

Den där grejen går nog knappast att inte skriva om, om man har nån typ av nyhetsförmedlande ambition. Det är verkligen sjukt, de låtsas inte ens att det handlar om barn och unga, rättvisa i idrott eller nåt annat längre, de bara mobbar på.
Menar alltså inte att de borde låta bli, ville bara påpeka att de varit en del av problemet som på sätt och vis banade vägen för vad som händer nu.

Menar alltså inte att de borde låta bli, ville bara påpeka att de varit en del av problemet som på sätt och vis banade vägen för vad som händer nu.
Det tycker jag är mycket trist att höra och helt ärligt har jag inte riktigt hängt med på det (jo, den där grejen med Pamela Paul var ju svår att missa). Jag uppskattar flera av Times reportrar men jag ser ju vad du skriver och vad det stod i Guardian. Man får hoppas att de bättrar sig.

Tbh är han inte skuldfri, efter valet så har det ju kommit fram mer och mer hur den närmaste cirkeln betedde sig för att "mörka" Bidens ålderskrämpor. Om han hade beslutat sig för att avgå tidigare så hade det varit en större chans att Trump förlorade.

Den här boken har ju inte kommit än, men liknande stoff har setts i olika intervjuer efter valet. Och tapper och Thomson är rätt tunga journalister. https://www.theguardian.com/books/2025/feb/26/joe-biden-health-2024-election

Måndagen den 3 februari pratade USA:s president Donald Trump med Kanadas avgående premiärminister Justin Trudeau vid två tillfällen. Huvudfrågan var de tullar som Trump hotat att införa mot grannlandet som svar på att Kanada enligt honom inte lyckats stoppa illegala migranter från att smuggla in droger i USA.

Men det var inte det enda Trump ville ta upp, rapporterar New York Times som pratat med fyra källor med insyn i samtalen.

Den amerikanska presidenten framförde också att han vill riva upp det avtal från 1908 som bestämmer gränsen mellan länderna.
Vid flera tidigare tillfällen har Trump pratat om att göra Kanada till USA:s 51:a delstat. På en pressträff i januari sa han att han ville använda ”ekonomisk kraft” för att ta över landet.

https://www.svd.se/a/73gPko/i-samtal-trump-vill-riva-upp-gransen-till-kanada

jag fattar inte hur Trump är inblandad i detta.
Nej det verkar osannolikt att de skulle lyckats sätta upp en fabrik och leverera till militären på tre månader. Om det inte är så att det etablerades under hans förra presidentperiod. Däremot är det ju rimligen någon som felat någonstans i alla fall? Förresten var det mycket prat om en gammal sabotagebok som USA gav ut under 2:världskriget, det där är som taget ur boken.

https://www.reuters.com/world/us/us...ary-workers-by-wednesday-deadline-2025-03-11/

Nu ser det ut att bli samma "back and forth" med uppsägningarna som med tariffs....

Är det flera än jag som känner att allt detta måste vara någon form av decoy för att distrahera folk från vad de egentligen håller på med....?!
Det är inte riktigt samma, uppsägningarna har stött på patrull av vad som verkar motsvara en arbetsdomstol för federala jobb. Tarifferna har väl mer blivit fram och tillbaka i "förhandlingar" mellan Trump och olika länder.

Varför USA är i slutfasen på sin era.
Pax Americana är över.
24 minuter.

Går det här att reversera?
Om inte, vad kommer då efter?

Vi kommer få minst tre maktsfärer. USA, Kina/Asien och Europa. EU hindras av några trojanska hästar som Orban, tyvärr. Jag skulle inte ha ett dugg emot en Ungrixt. Vi får se vad som händer med Ryssland. Trots den nuvarande situation och hur Rysslands ekonomi har raserats ska man aldrig räkna ut ryssar och Ryssland. Ekonomin är körd i botten, men den ryska samhällstrukturen finns kvar. Putin faller, men bakom honom står det fler Putin på rad. Ryssar är vana vid den starke mannen och det kommer inte att förändras efter Putins fall. Precis som med politbyrån under Sovjetunionen så var det inte en enskild ledare som var problemet.

Den unga västerländska urbana befolkningen har redan lämnat, eller försöker lämna, och kvar blir de som är nöjda eller iaf inte nära en revolution, med den rådande samhällsordningen.

EU hindras av några trojanska hästar som Orban, tyvärr. Jag skulle inte ha ett dugg emot en Ungrixt.
I Ungern verkar Magyar (passande namn) än så länge kunna utmana Orbán nästa år, han är mycket mer EU-vänlig. Dock så stöder inte hans parti Ukraina, de är alltså ungefär som Fidesz i det avseendet trots att deras väljare ändå är mer positiva till Ukraina än vad Fideszs väljare är. Men vissa menar att det här är pragmatism och maktspel för att kunna slå ut regeringspartiet (eller egentligen främst slå ut Orbán själv) snarare än ideologisk övertygelse, att inställningen till Ukraina därmed skulle kunna ändras om Magyar väl kommer till makten. Jag vet inte, men oavsett vilket så är väl nästan vad som helst bättre än Orbán vid det här laget. Både för Ungern och EU. Jag hoppas åtminstone på utmanarna, trots deras brister.

Och jag klagar en del på svensk politik men den är fortfarande 100 gånger bättre än Ungerns, där i princip alla partier är mer eller mindre skit på hela skalan från vänster till höger.

Senast ändrad:
Trump har blivit helt galen, snacka om storhetsvansinne! 🤬

Trump: Tror annektering av Grönland blir av

USA:s president Donald Trump säger att han tror att en annektering av Grönland kommer att hända, rapporterar Reuters.

– Jag tror det blir av, säger Trump i Ovala rummet.

– Vi kommer behöva göra en deal om Grönland.

Donald Trump har upprepade gånger sagt att USA vill köpa Grönland.

I tisdagens val på Grönland vann oppositionspartiet Demokraatit. Partiet förespråkar en långsam självständighetsprocess från Danmark, enligt Reuters.

Danmarks statsminister Mette Frederiksen har varit tydlig med att Grönland inte är till salu.

Alltså, det är så sjukt provocerande att läsa om allt som sabbade Harris kampanj, som trots allt var lite mer inspirerande inledningsvis än vad den urvattnades till. Nu kommer det detaljer om att Biden och hans lojalister pressade Harris till att försvara Bidens policys och rådgivare som tyckte att hon borde hålla mer avstånd avlägsnades från kampanjen...
https://thehill.com/homenews/campaign/5191087-harris-trump-biden-harris/

Liknande trådar

Samhälle Syftet med den här tråden är att posta roliga bilder relaterade till Donald Trumps andra presidentskap. Syftet är inte att posta en... 2
Svar
34
· Visningar
2 826
Senast: NilHe
·
  • Låst
Samhälle Kollade på sekvensen med Musk och det han gör är ju att i samband med att han upprepat tackar de i publiken lägger handen på sitt hjärta... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
60 812
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen innan valet och stora delar av familjen kämpar hårt med Donald Trumps kampanj. Men favoriten – och tidigare rådgivaren – Ivanka...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka