Donald Trumps andra presidentperiod (2)

Jag tycker väl inte att Kristersson är mer ryggradslös än någon annan statsminister vi haft tidigare direkt, Sverige har ju alltid hållit en låg och diplomatisk profil i liknande sammanhang och för den delen tycker jag det är tramsigt att ge politiska ledare i Sverige en massa tillmälen på det här sättet, ni tror väl inte att "Uffe" agerar som han själv känner lämpligt??
Till skillnad från Putin eller Trump så gör eller säger ju inte en svensk statsminister som hen själv känner för, det ligger ett djupare politiskt arbete bakom.

Dessutom vet jag inte riktigt hur han kunde sagt så mycket annorlunda, han är ju också tydlig med att Europa behöver frigöra sig från sitt amerikanska vapenberoende.

Som jag tidigare postat. Kristersson ser inga problem med amerikanska vapen, olikt andra Europeiska ledare som tex Mette Fredriksen i Danmark. Han som vurmar så varmt för svenskt näringsliv borde om någon gå ut och förorda ett Europeiskt samarbete för att bygga upp en gemensam vapenindustri.

Men visst, kritiserar man Kristersson för att vara ryggradslös gentemot Trump och hans gelikar som slickar Putin så är man Putinkramare. Logiken är lite svårt att förstå.

https://www.reuters.com/world/europ...g-us-weapons-is-not-security-risk-2025-03-20/

Som jag tidigare postat. Kristersson ser inga problem med amerikanska vapen, olikt andra Europeiska ledare som tex Mette Fredriksen i Danmark. Han som vurmar så varmt för svenskt näringsliv borde om någon gå ut och förorda ett Europeiskt samarbete för att bygga upp en gemensam vapenindustri.

Men visst, kritiserar man Kristersson för att vara ryggradslös gentemot Trump och hans gelikar som slickar Putin så är man Putinkramare. Logiken är lite svårt att förstå.

https://www.reuters.com/world/europ...g-us-weapons-is-not-security-risk-2025-03-20/
Läste du ens vad du länkade till tidigare?

Jag håller iofs med om att det är bra med tydliga politiker som tar avstånd från Trump, men samtidigt har jag absolut inget emot om Sverige försöker hålla sig neutrala (och gå under radarn?) OM det nu skulle bli WWIII med USA och Ryssland mot diverse "fiendtliga länder"....

Det att Sverige undgick att vara med i förra kriget och istället blev en safe haven för norrmän, danskar m.fl. som flydde sina ockuperade länder var nog det bästa som kunde hänt både för Sveriges egen del och många andra. Så det är verkligen inget att skämmas över även om det också skulle kunna kallas "ryggradslöst"....

Sökte lite, hittade detta:

The price of eggs has risen dramatically in recent years across the US. A dozen eggs cost US$1.20 (92p) in June 2019, but the price is now around US$4.90 (with a peak of US$8.17 in early March)
Ja 75 kr är ju en del för 12 ägg! Men 47 kr är inte så mycket att det borde vara billigare att importera från Sverige.

Samtidigt, det är ju inte som att vi lär köpa amerikanska flygplan med eller utan kill switch snart iom att vi har egna och en rejäl vapenindustri. Ev kanske Sverige inte kan skrika för högt om amerikanska vapen iom att det är att tala i egen sak -det är ju ganska ofta det är våra flygplan det står mellan i diskussionen om amerikanskt, Sverige verkar inte direkt sitta i sjön när det gäller vapen. Tror faktiskt jag tycker om svaren han ger i intervjun.

Senast ändrad:
Samtidigt, det är ju inte som att vi lär köpa amerikanska flygplan med eller utan kill switch snart iom att vi har egna och en rejäl vapenindustri. Ev kanske Sverige inte kan skrika för högt om amerikanska vapen iom att det är att tala i egen sak -det är ju ganska ofta det är våra flygplan det står mellan i diskussionen om amerikanskt, Sverige verkar inte direkt sitta i sjön när det gäller vapen. Tror faktiskt jag tycker om svaren han ger i intervjun.
Samtidigt så har vår import av amerikanska vapen ökat senaste fem åren, från att ha utgjort 10% så utgör amerikanska vapen nu 90% av det vi importerar. https://omni.se/usa-tillverkar-majoritet-av-vapnen-natolander-i-europa-koper/a/PpBrg5

Macron passar liksom på att föreslå att europiska länder ska köpa franska vapen när han uppmanar till att sluta köpa från USA.

Jag är en av dem som tror att en tydlig ståndpunkt vore önskvärt. Bara för att man har en åsikt betyder inte det att man muckar gräl, det betyder bara att man har en åsikt och inte accepterar att bli överkörd utan man måste börja diskutera. I Sverige verkar en åsikt vara lika med att mucka gräl med de som har en annan åsikt så man gömmer sig bakom "diplomati" och "sitta lugnt i båten". Otroligt bekvämt att låta andra stå rakryggade när det stormar. Känns hellre som ett läge att ha en statsminister som visar var han står, för tryggheten för sitt folk. Man kan ju undra varför jag känner mig mer dragen till Mette Fredriksen tex... eller varför inte några av talen som Justin Trudeau har levererat till sitt land, de kunde Uffe lära sig lite av?
Hur menar du, är det på något vis oklart hur han ställer sig i frågan? Alltså rent generellt och utan detaljer?

Svensk försvarsindustri har tätt samarbete med GB och usa. Det går inte att hjälpa kortsiktigt.

Den här off-switchen. Visst det har nog varenda advancerad maskin idag? Bilar, mopeder, cyklar, kylskåp etc. Det är bara lite programmering. Den kan absolut vara låst men att en programmerare kan komma åt den är nog absolut sant.

Fasen , jag som är gammal minns när franska Renault skulle köpa Volvo. Det blev palats-revolt. Chefer på olika nivåer var korkade sen blev de tvungna att sälja personbilar till kina istället.

Sverige har traditionellt samarbetat med engelskspråkiga men med det sagt så pratade väl statsministern om att köpa kärnkraft från Frankrike eftersom de har väldigt god kompetens inom det området. Så öka försvarssamarbete med Frankrike ja men att tro att 100- åriga försvarsplanering ändras snabbt är att ta i. Just när JAS börjar säljas för att vi gått med i Nato. Mirage heter väl fransmännen, säkert större och tyngre.

I jämförelse med en del andra lände, ja, det är mest lite hummande och mumlande sådär diplomatiskt för att inte göra trumpen arg.
Som de flesta andra alltså.

Min fråga var dock om det är svårt att se vem han stödjer? Här har exempelvis förekommit fulcitat där man klipper av halva meningen för att visa hur ryggradslös han är den bortklippta delen gav meningen en ganska annorlunda klang.. Jag är ingen fan av Ulf men just nu är det inte läge att be Trump dra åt snaran. De länder i europa som sticker ut är de största och Danmark som redan är i blåsväder.

Som de flesta andra alltså.

Min fråga var dock om det är svårt att se vem han stödjer? Här har exempelvis förekommit fulcitat där man klipper av halva meningen för att visa hur ryggradslös han är den bortklippta delen gav meningen en ganska annorlunda klang.. Jag är ingen fan av Ulf men just nu är det inte läge att be Trump dra åt snaran. De länder i europa som sticker ut är de största och Danmark som redan är i blåsväder.
Man behöver inte vara störst för att ha en åsikt. Danskar har ofta en åsikt. Svenskar har sällan en. Offentligt i alla fall, de låter andra stå för den för att slippa undan själv. Jag vet vad jag föredrar och vad jag tycker om någon som står tyst när någon annan blir mobbad, för att slippa själv att bli drabbad.

Om du tänker på @MJLee citat var det inte ett fulcitat.

Utöver vad jag redan skrivit om ryggraden hos Kristersson och regeringen, så vill jag lägga till att vad de sagt och (inte) gjort i relation till USAs nära allierade Israel potentiellt är illavarslande för hur USA hanteras/kommer att hanteras. Jämfört man med andra liknande europeiska länder (om man bortser ifrån Tyskland som är helt skeva i den här frågan) så lämnade det minst sagt mer att önska. När andra reagerat starkare mot uppenbara folkrättsbrott så har Kristersson envist hävdat att han inte sett några "bevis", trots att det funnits tillgängligt. Sverige har inte heller anslutit sig till olika länder som bidrar till stämningsansökan mot Israel i ICJ.

Och när utrikesministern fått uppmaningar från oppositionen att strypa handelsavtal/relationer med Israel så har det hetat att man ser handeln som en viktig del av diplomatin och att man därför bättre kan före fram kritik. Det är bara det att de aldrig velat ha kritiska möten med utsända från Israel, sett debatter i riksdagen då det framgått att de skjutit upp det sedan kriget börjat i stort sett. Dvs. skiter de egentligen i diplomatin som man hävdar att handeln kan bidra till, man vill bara ha handeln. Det tycker jag talar för att vi INTE kommer vilja minska handel med USA, inte ens vad gäller vapen (för det har vi inte gjort med Israel heller, mitt under pågående folkmord har vi installerat ett israeliskt vapensystem på riksdagens tak).

Liknande trådar

Samhälle Syftet med den här tråden är att posta roliga bilder relaterade till Donald Trumps andra presidentskap. Syftet är inte att posta en... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 785
  • Låst
Samhälle Kollade på sekvensen med Musk och det han gör är ju att i samband med att han upprepat tackar de i publiken lägger handen på sitt hjärta... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
66 099
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen innan valet och stora delar av familjen kämpar hårt med Donald Trumps kampanj. Men favoriten – och tidigare rådgivaren – Ivanka...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka