Don Frederico, Lauries Crusador och Sion

Jfrelin

Trådstartare
Stammen på min nya stjärna är:

Don Frederico- Lauries Crusador- Sion

Jag vet en del om LC men DF och Sion är nya bekantskaper för mig. DFs pappa känner jag ju väl till men DF är i sig nästan helt okänd för mig.

Sion har jag aldrig stött på tidigare och LC vet jag en del om men inte speciellt mycket.

Jag vet ju att det sitter en hel del genier här så ös på med info nu! :D

Sv: Don Frederico, Lauries Crusador och Sion

DF är en av de absolut vackraste hingstarna jag vet! Han och Briar är 2 av mina absoluta favorithingstar inom dressyren! :love: (Har annars bara koll på hopparna ;))

Såhär står det på hemsidan, bara att gotta sig i! :d

Description: DON FREDERICO (Donnerhall/Consul)
Don Frederico is a 17.0 hand (172 cm) black Hanoverian stallion born in 1997. He is an elegant stallion by the famous Donnerhall. Don Frederico has outstanding gaits scoring a 9.0 for his walk, 9.33 for his trot and a 9.33 for his canter. He also scored a 9.5 for rideability and 9's for his disposition and willingness to perform. He was Reserve Champion of his Stallion Licensing in 2000, and Champion of the Dressage section. Don Frederico was the top dressage producing stallion in 2006 and 2007 with an index of 161! He is ranked higher than Hohenstein (156), Weltmeyer (156), Caprimond (149), Londonderry (147), and Rotspon (146). Not only is he ranked higher than some very famous dressage producing stallions but he did it in his first year with recorded breeding values and with significantly less offspring than other Hanoverian stallions. As of 2007 he has produced 17 licensed sons and 80 States Premium Mares.

Åh! =D Har du köpt den! Grattis!

Super trevligt sto!

Don Fredrico står väl på Celle? Har för mig att han vann sitt bruksprov och liger riktigt högt i de tyska indexen, men då jag eg bara har koll på hoppsidan får någon annan svara mer ordentligt!;)

Sion är ju bla far till Sir Oldenburg!

Det låter ju sannerligen mycket bra.

Har sett på BLUP att han har lite avkommor här i Sverige, min finns dock inte på blup.se då hon är tysk, är det någon som har erfarenhet från någon av dem? Jag vet att Livia som kom 3:a i kungakannan som 3 åring är efter DF.

Ja! eller man kanske inte ska jinxa det, hon är inte betald ännu :D

Japp det är ett sto!

Jag har ju mest varit inne på trakheneraveln de senaste åren så jag känner mig lite off nu :D

Mamma till stoet heter Louise ska vara född 2002 och är alltså efter LC- Sion- Luciano och det vore kul om man kunde hitta lite info om henne också.

Hör med hon som tog in henne! ;) Tror hon har full koll på mödernet!

Och håller tummarna för att allt går vägen, som sagt MYCKET trevlig häst!

Sett henne lite till och från sen hon var 2 och verkar mycket okomplicerad och vänlig!

Klart jag ska göra det :)

Hon är ju 3 nu och just nu ser hon lite rolig ut då hon växer men snäll och okomplicerad verkar hon vara.

Vet också vilken häst det är, fin med bra stam!

DF har samma morfar som mitt sto, dvs Consul. Han är Elithingst inom trakehner och har även blivit "Stallion of the Year" inom rasen. Consul kommer ur en mycket bra stofamilj, hans mamma Cornau har även lämnat bl a Caro-Dame som är mamma till Connery, nu aktuell i Sverige. Consul finns som morfar bakom en hel del bra hästar. Fast det här kanske du känner till om du hållt på med trakehneravel. ;)

Jag kan bidra med lite info på Don Fredericos möderne! Vi har ett sto som heter Wahre Liebe och som vi köpte i Tyskland 2001. Hennes syster är mormor till Don F. Vårt sto fick Elit förra året och är bl a mamma till Wennica e Longchamp (e Lauries Crusador xx) som har varit mycket framgångsrik i årgångstävlingarna (vann Breeders 5-års) och har nu placeringar i svår klass. Mer info finns på vår hemsida men jag får ju inte länka så du får ha fantasi o leta;)!

Lite kul att det var släktskap på mödernet, det vanligaste är ju att det går att plocka fram hingstarnas fäder o deras prestationer.

Lycka till!
Hälsn Ann

Är det ingen som kan berätta lite som Sion?

Sion född 1984 170 cm KWPN
Dubbelbegåvning , har i Tyskland 30 avkommor i Svår Dressyr och 25 i Svår hoppning .12 godkända söner bla Sir Oldenburg som står i Sverige.
Sion är godkänd i KWPN, Oldenburg, Holstein, Hannover, Westfalen.

Sion%20loose%20jump.jpg

Han är fortfarande i avel.
http://deckstation-buehrmann.de/cms/front_content.php?idcat=77

Avkommeindex 2009
Dressyr 117
Hoppning 116

HLP 100-dagarstest 1988
Dressyr 121.75 (8)
Hoppning 112,73 (13)
Totalt 119,22 (11/56)

Hans var Sultan tävlade framgångsrikt i både svår hoppning och dressyr.

Gillar Sion, men jag vet inte mycket om honom. Dock tycker jag mig ha sett i mitt eviga plöjande av stammar att han faktiskt finns på mödernet i 2,3-led på en del bra hästar.

Nu har jag fått hem stjärnan:love:..... och passet :D

Är det någon som kan kolla lite vad hennes mamma och mormor osv fått för avkommor?

Mamma: Louise DE433330125402 Lauries Crusador- Sion
Mormor: Lucca DE333330291590 Sion- Luciano
Mormorsmor: Luciana DE333330124177 Luciano
Mormorsmormor: Marina DE333330010773 vet inte fortsättningen på stammen och skulle bli jätteglad om någon kunde upplysa mig:D Svårt att googla på dessa namn eftersom det finns 1 miljard människor med dessa namn.

Dessutom är jag nyfiken på Luciano som jag inte vet något om.

Stona är alla reggade som oldenburgare och Luciano som hannoveranare.

Här är en bild på stjärnan:
079.jpg

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 446
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 387
Senast: alazzi
·
Avel Till våren är det då äntligen dags att betäcka vårat sto Fackellilja! Född 18juli 2006 e.Topaasch(e.Jazz-Zeoliet) u.Forsythia (36)...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 275
Senast: pastejja
·
M
Övr. Hund Vet inte hur jag ska börja, men tänkte höra om någon har erfarenheter från liknande hund, eller tips på hur jag ska göra. Går och...
Svar
10
· Visningar
4 923
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka