Domnande arm efter nackspärr

tott

Trådstartare
Hade ett ordentligt nackspärr/låsning i bröstryggen innan jul. Huvudet var omöjligt att tippa mot vänster axel. Var efter några dagar till osteopat som fixade låsningen...eller...? Själva låsningen blev bättre men jag blev otroligt beröringsöm på "axelmusklerna" (som finns mellan själva axeln och halsen) och hade nån slags tryck/smärta över skulderbladet och smärtan gick över till nyckelbenstrakten. Jag levde gott med det, även om nacken fortfarande kändes lite styv på vänster sida. Nu sedan kanske 2 veckor pirrar det ibland, i vissa lägen i hela armen. Jag har fortfarande stundvis känningar vid skulderblad och nyckelben och halsrot på ena sidan. Var till ostepopaten igen, men han kunde inte göra så mycket. Han tyckte det kändes muskulärt och kanske nån nerv i kläm, och tyckte jag skulle köra på som vanligt och avvakta i några veckor.

Så nu till min fråga - finns det något jag kan göra för att få den eventuellt klämda nerven UR kläm? Finns det övningar som är bra för sånt här?
Styrkan i armen är som vanligt, men pirret är irriterande.
Berätta om era erfarenheter, tack!
 
Jag hade domningar som gick ned i ena armen för ett antal år sedan. Tog kontakt med vårdcentral som hänvisade till sjukgymnast. Fick där olika övningar som skulle mjukgöra muskler i axel/nacke då det var en nerv som blev klämd pga spänningar i muskulaturen.
Jag har känt av domningar efter det o efter att gjort övningar några dagar känns det åter bättre igen.

Nu vet jag inte om det är samma för dig men kontakt med sjukgymnast kanske hjälper.
 
Jag hade domningar som gick ned i ena armen för ett antal år sedan. Tog kontakt med vårdcentral som hänvisade till sjukgymnast. Fick där olika övningar som skulle mjukgöra muskler i axel/nacke då det var en nerv som blev klämd pga spänningar i muskulaturen.
Jag har känt av domningar efter det o efter att gjort övningar några dagar känns det åter bättre igen.

Nu vet jag inte om det är samma för dig men kontakt med sjukgymnast kanske hjälper.
Vad är det för övningar du gör?

Jag har under säkert ett år varit väldigt spänd i hals- och nackmuskler men det verkar vara ganska på grej just nu.
 
Symtomen känns igen väldigt väl. Har också tänkt nerv i kläm, sovit konstigt mm. Känts lite bättre efter massage.
För dryga månaden sen vaknade jag med nervsmärta ut i armen och insåg att det nog inte är 'bara'. Fick remiss till ct och visst, visade sig vara osteophyter, 'pålagring' mellan två halskotor som ger förträngning av nervkanalen. Tog drygt en månad innan smärtan försvann och jag har fortfarande känselbortfall i vissa fingrar.

Jag skulle kolla upp vad det är innan någon naprapat, osteopat mfl får manipulera.
 
Symtomen känns igen väldigt väl. Har också tänkt nerv i kläm, sovit konstigt mm. Känts lite bättre efter massage.
För dryga månaden sen vaknade jag med nervsmärta ut i armen och insåg att det nog inte är 'bara'. Fick remiss till ct och visst, visade sig vara osteophyter, 'pålagring' mellan två halskotor som ger förträngning av nervkanalen. Tog drygt en månad innan smärtan försvann och jag har fortfarande känselbortfall i vissa fingrar.

Jag skulle kolla upp vad det är innan någon naprapat, osteopat mfl får manipulera.
Vad var det som gjorde arg du blev bra, eller bättre, @Kirre ?
 
Vad var det som gjorde arg du blev bra, eller bättre, @Kirre ?
Ingenting egentligen. Fick en kombo av smärtlindrande och muskelavslappnande. Efter att jag visste vad det var har jag fått massage för att släppa på de spänningar smärtan orsakade och det hjälpte det sista. Inte särskilt behagligt dock.

Det görs ingenting så länge du inte har grava symtom över lång tid, tror jag läst 3 mån.
 
Vad är det för övningar du gör?

Jag har under säkert ett år varit väldigt spänd i hals- och nackmuskler men det verkar vara ganska på grej just nu.
Några exempel på övningar jag fick för mina problem av sjukgymnasten var:
- Titta rakt fram och dra in hakan mellan öronen. x5
- Titta åt vänster 5sek. Titta åt höger 5sek. 10 ggr Sammanlagt.
- Luta huvudet åt höger. Andas in, ut. Släpp ned vänster axel. 10 sek. 3 ggr. Vila 5 sek mellan gångerna. gör samma med andra sidan.
- Dra axlarna bakåt. x10.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det hela började för ett par veckor sen. Jag satt en kväll och spelade gitarr, med benen i kors ca 1,5 timme. Det övre benet (högra)...
Svar
16
· Visningar
4 261
Senast: Antooox
·
Kropp & Själ Jag ska först klargöra att jag har bokad tid på vårdcentralen på tisdag, så jag är inte ute efter att få någon buke-diagnos så att ingen...
2
Svar
29
· Visningar
3 714
Senast: moiran
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp