Dominera omplacering efter några timmar i nytt hem *måste ventilera innan huvudet exploderar*

purity_666

Trådstartare
Ibland önskar jag att jag kunde kasta saker på folk genom skärmen.

Läser en tråd på facebook, en tjej som hämtat hem en omplacering idag. De hade träffat hund + tidigare ägare dagen innan utan problem. Hunden hade inga problembeteenden sen innan, enligt ägaren iaf.
De gick en promenad med tidigare hund i hushållet först och det gick bra. När de kom hem parkerade sig nya hunden i hallen och gör utfall när någon kommer nära.

Min gissning är väl att hunden är rädd och osäker. Den har hittat ett hörn och talar om att den vill vara ifred.
Nu kom tidigare ägare och hunden gjorde utfall mot nya familjen då också så tidigare ägare tog med hunden hem. Klokt med tanke på att nya hemmet hade barn.

Så, till det som då gör så jag vill kasta saker på folk. I tråden börjar folk prata om dominans och ledarskap. "hunden testar ledarskapet. "man ska ju dominera sin hund i såna lägen" osv.
Alltså.. vilket ledarskap, vilken jäkla rang? Hunden har varit där ett par timmar.

När, när ska folk sluta tro att varenda signal från hunden handlar om dominans och ta över ledarskapet? Att klättra i rang? Fatta om personen idag då gett sig på hunden och minsann visat sin dominans mot den när den satt där i hörnet och var osäker på tillvaron. Det hade ju säkert slutat jättefint.

Synd att jag inte dricker alkohol, annars hade 2-3 glas vin varit behövligt :mad:

Läser en tråd på facebook, en tjej som hämtat hem en omplacering idag. De hade träffat hund + tidigare ägare dagen innan utan problem. Hunden hade inga problembeteenden sen innan, enligt ägaren iaf.
De gick en promenad med tidigare hund i hushållet först och det gick bra. När de kom hem parkerade sig nya hunden i hallen och gör utfall när någon kommer nära.

Min gissning är väl att hunden är rädd och osäker. Den har hittat ett hörn och talar om att den vill vara ifred.
Nu kom tidigare ägare och hunden gjorde utfall mot nya familjen då också så tidigare ägare tog med hunden hem. Klokt med tanke på att nya hemmet hade barn.

Så, till det som då gör så jag vill kasta saker på folk. I tråden börjar folk prata om dominans och ledarskap. "hunden testar ledarskapet. "man ska ju dominera sin hund i såna lägen" osv.
Alltså.. vilket ledarskap, vilken jäkla rang? Hunden har varit där ett par timmar.

När, när ska folk sluta tro att varenda signal från hunden handlar om dominans och ta över ledarskapet? Att klättra i rang? Fatta om personen idag då gett sig på hunden och minsann visat sin dominans mot den när den satt där i hörnet och var osäker på tillvaron. Det hade ju säkert slutat jättefint.

Synd att jag inte dricker alkohol, annars hade 2-3 glas vin varit behövligt :mad:
Stackars lilla lilla hund :(

Jag fattar inte varför man inte kan vara lite förstående. Fattar folk inte varför ett djur, eller människa försvarar sig? Jag menar, ett barn som försvarar sig, eller vuxen, skulle man ju aldrig säga har problem med dominans och ledarskap. Så varför skulle en helt annan art ha det?

Orkar inte sådana människor, stackars vovve:( Tur den hämtades.

Dominansprat och hundar är väl det människan tar till när den hittar till en situation den inte förstår och i själva verket är jätterädd för hunden. Bryta ner, och bort med oönskat beteende fort för människan bestämmer punkt slut. Ingen analys.
Tragiskt men sant.

Fler borde få möjligheten att se samspel i flockar (kan nog ses hos de flesta djurarter) och rätt snart lär man sig förstå att dominans som sådan inte riktigt existerar utan det handlar om tillfälliga resurser snarare och att dominansen dessutom förflyttas mellan individer ständigt och har oftast inte ens något med att vilja bestämma eller ta över att göra. Ledarskap och dominans går inte ens alltid hand i hand.

Det är otroligt deprimerande, men det sitter ju djupt i vår kultur sedan tidigare. Förr ansågs ju djur inte ha några känslor eller kunna känna till exempel rädsla, smärta osv.
Med så mycket ny forskning och material som finns att ta del av så har jag svårt att förstå hur många fortfarande kan hålla fast vid ett så uråldrigt tankesätt!:(

Jag läste en tråd idag där jag ville kasta en sten genom skärmen.
Hundar ska inte ligga i soffa och säng för då klättrar de i rang. ->någon postar länk till artikel av Per Jensen om dominans/rang. ->svaret blir: jag har haft hund i 40 år och aldrig läst en bok, jag vet vad jag pratar om.

:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::cry::cry:

Hundar ska inte ligga i soffa och säng för då klättrar de i rang. ->någon postar länk till artikel av Per Jensen om dominans/rang. ->svaret blir: jag har haft hund i 40 år och aldrig läst en bok, jag vet vad jag pratar om.

Min hund ligger på mig i soffan. Antar hon är drottning här då och jag hennes undersåte.

De förstår inte bättre och vill ha enkla svar. Det är väl smidigt att bara trycka till hunden/djuret ordentligt så blir den snäll sen. Så gör ju XX på tv och han verkar ju jätteduktig.

Tror många som kommer med sådana förslag inte har hund själv, eller typ familjens golden. Det är lätt att sitta och vara expert bakom ett tangentbord.

Jättevanligt argument till att de inte får vara i soffan, i sängen eller till och med inomhus. (bor inte i Sverige längre och här är ännu hundgård välanvända för jaktraser) Förstår inte hur folk kan tro det. När jag skaffade min första hund och hon bara älskade närhet fick jag flera gånger höra att så fick hunden absolut inte göra för den försökte äga mig... Vi fortsatte hänga i soffan och gärna ville hon liksom luta på en dessutom och inte kände jag mig ett dugg dominerad eller ägd och vi hade inga som helst problem i relationen. Vi hade andra regler i stället tex absolut inte i soffan när hon var blöt och det var aldrig ett problem att förstå , likaså när hon inte fick sova i sängen mer. Och det var också fel för hur ska hunden lära sig med otydliga budskap tyckte man då att den ena stunden fick bestämma andra inte .. När det är så enkelt de är inte alls så dumma som många folk tror.

Senast ändrad:
Jättevanligt argument till att de inte får vara i soffan, i sängen eller till och med inomhus. (bor inte i Sverige längre och här är ännu hundgård välanvända för jaktraser) Förstår inte hur folk kan tro det. När jag skaffade min första hund och hon bara älskade närhet fick jag flera gånger höra att så fick hunden absolut inte göra för den försökte äga mig... Vi fortsatte hänga i soffan och gärna ville hon liksom luta på en dessutom och inte kände jag mig ett dugg dominerad eller ägd och vi hade inga som helst problem i relationen.

Givetvis eftersom ni är en familj och i familjen är man nära. Det är jätteviktigt!

Hehe - jag hade en muskelknutte på kurs en gång som var lite sådär övermacho och inte ville gosa med sin hund. Så jag bad honom att massera den ca en kvart varje kväll, för att det skulle bygga muskler. :D Lurendrejeri. Men han masserade den snällt (enligt utsago), och gjorde sina övningar jättefint. Ska inte lägga allt på den magiska massagen, men hunden blev vänligare och keligare och ägaren vande sig vid att ta i hunden och att känna att den var ok i kroppen.

Folk överdramatiserar så himla mycket med djur. Låt dem vara. Ge bra mat, mycket gos, ordning och reda med tider och regler. Det mesta löser sig förvånansvärt snabbt då.

Givetvis eftersom ni är en familj och i familjen är man nära. Det är jätteviktigt!

Hehe - jag hade en muskelknutte på kurs en gång som var lite sådär övermacho och inte ville gosa med sin hund. Så jag bad honom att massera den ca en kvart varje kväll, för att det skulle bygga muskler. :D Lurendrejeri. Men han masserade den snällt (enligt utsago), och gjorde sina övningar jättefint. Ska inte lägga allt på den magiska massagen, men hunden blev vänligare och keligare och ägaren vande sig vid att ta i hunden och att känna att den var ok i kroppen.

Folk överdramatiserar så himla mycket med djur. Låt dem vara. Ge bra mat, mycket gos, ordning och reda med tider och regler. Det mesta löser sig förvånansvärt snabbt då.

Jag förstår inte riktigt varför folk ännu tror att domesticerade djur måste promt hållas så hårt. De är liksom framtagna för att kunna leva med människor och jag tror de förstår att vi inte är en hund. Är vi villiga att lyssna och ställa rimliga, tydliga krav är det så sällan problem.
De kommunicerar på ett sätt, vi på ett men vi kan oftast mötas på mitten bara vi har viljan att försöka förstå. Men denna dominans? Näe för mig kan det bara grundas i rädsla om man tänker så och okunskap i hur de fungerar.

Jag känner mest att "ditt lopp är dött" . Dvs utifrån svar du söker .

Det går aldrig att slippa en värld där folk tänker/agerar på sätt som är "fel" osv.
Ffa är FB som forum för diskussion verkligen dött lopp eftersom det öht inte utifrån byggnad med kommentarsfält osv är ämnat debatt .

Jag tycker det låter som hunden fick hjälp då omplaceringen övervakades av omlaceringsansvarig dvs i detta fall ägaren ?

Det är väldigt väl tycker jag om det skötts så och då finns en säkerhet för djuret .

Som sagt - hur folk beter sig/tänker/inte tänker kommer alltid vars fritt oavsett vad man tycker om det och hur rätt/fel det kan bli /inte bli .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 505
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 733
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka