Dominant marsvinshanne

O

OhNoez

Marsvinskunniga, hjälp mig nu :bow:

Jag ska ställa en fråga å en kompis vägnar och hoppas att någon härinne åtminstone har en teori: Tjejen i fråga har 6 stycken marsvin; två kastrerade hanar och 4 okastrerade honor. Alla marsvinen går superbra ihop utom en av hanarna. Han är drygt ett år, aktiv, matglad och pratsam. Ett helt underbart litet marsvin alltså. MEN, han är så otroligt dominant. Han går bra ihop med den andra hanen, som är lugn och snäll, men så fort han kommer nära honorna blir han vild och ska upp på dom och bossar friskt.
Han betedde sig likadant mot hannarna han bodde med hos sin förra ägare, så att han går på hennes honor nu är alltså (antagligen) inte för att de är just honor. Han bor nu tillsammans med den andra hanen i en bur på andra sidan rummet och marsvinshonorna bor för sig. Det är rätt trist, de har ju roligast tillsammans ju fler de är.

Så, mina frågor är alltså; kan man göra något åt detta beteende? Är det något som kan växa bort så småningom?

Om du iddes läsa och kanske till och med har ett svar eller en teori; tack :D

Sv: Dominant marsvinshanne

Jag tror tyvärr inte att det ärså mycket att göra. Om han nyss började med beteendet hade det kanske kunnat vara en trotsperiod, men eftersom han var så hos den förra ägaren är det antagligen hans beteende som är sådant.

Om man ska ha hanar och honor tillsammans är nog det säkraste att man bara satsar på en hane bland honorna. Eftersom inte hanbeteendet försvinner när man kastrerar så är det lätt att det blir bråk.
Jag tror det bästa är att hanarna går för sig som din kompis har det nu.

Liknande trådar

Däggdjur Köpte i februari ett marsvin av en familj som tröttnat,en hane som var 9 mån. Har haft honom ensam tills nu då jag fick frågan att ta...
Svar
9
· Visningar
2 525
Senast: Modig_Korn
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
F
Övr. Djur Min marsvinshane blev själv i vintras och då köpte jag en kompis till honom. (Han mår dåligt av att inte ha sällskap). Kompisen var en...
Svar
7
· Visningar
3 501
Senast: FjantaZ
·
O
Övr. Djur Min dotter har haft 2 marsvinshanar, ca 6 mån gamla, som vuxit upp tillsammans. Förra veckan hittade vi den ena död i buren. Han hade...
Svar
1
· Visningar
809
Senast: angel76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V