Dominant/aggressiv mot människan?

Sv: Dominant/aggressiv mot människan?

det är väl sällan ett oönskat beteende enbart har en enda anledning. normalt är det en kombination av mentalitet och miljö som ger upphov till problembeteenden av den sorten.

det jag menar med provocerat var att en hund i affekt inte reagerar som en avslappnad hund. visst är det önskvärt att man kan nå sin uppjagade hund, men det är ännu mer önskvärt att man inte tillåter hunden att bli så uppjagad. jag vet ju hur min tik reagerar när hon tänder till, hon biter vilt omkring sig, men jag skulle aldrig tolka det som ett tecken på att hon visade någon form av dominans mot mig. vill jag nå henne får jag göra det innan hon spårat ur, och bryta det oönskade beteendet redan där.

Sv: Dominant/aggressiv mot människan?

det är väl sällan ett oönskat beteende enbart har en enda anledning. normalt är det en kombination av mentalitet och miljö som ger upphov till problembeteenden av den sorten.

det jag menar med provocerat var att en hund i affekt inte reagerar som en avslappnad hund. visst är det önskvärt att man kan nå sin uppjagade hund, men det är ännu mer önskvärt att man inte tillåter hunden att bli så uppjagad. jag vet ju hur min tik reagerar när hon tänder till, hon biter vilt omkring sig, men jag skulle aldrig tolka det som ett tecken på att hon visade någon form av dominans mot mig. vill jag nå henne får jag göra det innan hon spårat ur, och bryta det oönskade beteendet redan där.
Jag håller helt med dig, och jag kan väl avslöja att det var precis så jag gjorde. Jag fick tom sluta säga "ska vi gå ut på promenad" eftersom att det blev överslag, exhalteringen var så hög att det var en tunn tråd mellan glad/exhalterad och att slå över till frustration där man kunde använda tänderna till dumheter. Ligg i hallen och ligg där till jag öppnar dörren och ut, tre djupa andetag ungefär.Det hjälpte! (För just den situationen). Jag menar såklart inte att han på något vis skulle visa dominans när han fick tuppjuck.
Det var i helt andra situationer, tex att vakta sin ägodel-min mamma.
Dick visade han ju mer dominans mot henne än mig, utan att hon visste om det. Jadu, många tankar! Det känns bara så tråkigt att det var tvunget att sluta så tvärt när man kommit en bra bit på vägen. :(

Intressant det där med hur folk väljer att lösa det (eller...).
Du och Twiggy är väl dom dom kommit närmast så jag gjorde...jag undrar vad som hade hänt om jag gjort som TS, tryckt ner hunden varje gång han morrade? Eller som uppfödaren sa när vi ringde för att be om råd.."däng in honom i väggen några gånger"....:S

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 527
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 662
Senast: ISABEL
·
Hundhälsa Tog för en tid sedan en omplaceringshund som visat sig vara aggressiv mot andra hundar. Detta fick vi ingen upplysning om trots...
2
Svar
29
· Visningar
7 388
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 999
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka