Dominant/aggressiv mot människan?

Sv: Dominant/aggressiv mot människan?

men passade? vadå passade? sprang han fram och högg eller blev han trängd? en hund som springer fram och hugger trots att den vet hur allt ska gå till kanske inte är riktigt som den ska. då blir det en avvägningsfråga hur allvarligt beteendet är, om det går att undvika och om det måste bort till varje pris. i extremfall kan det kanske vara nödvändigt med extrema metoder, men aldrig på det sätt TS beskriver.

Hallå? Skrev jag inte i mitt inlägg att det inte hade något med TS situation att göra?:confused:

Han sprang för övrigt varken fram och högg eller blev trängd. Då hade det ju varit ganska enkelt att lista ut vart problemet kom ifrån.
Kom ihåg nu att jag bara tar situationen vi hade som exempel. Hru jag gjorde tar jag inte upp i tråden, men som de flesta vet vart han mycket bättre dag för dag när vi flyttade hemifrån...jag är bara nyfiken på att höra hur folk tänker. Mitt problem löste jag ju nästan. Hunden hann ju dö innan vi var i "mål".

Fast nu snurrar tankarna i mitt huvud...och åter igen vill jag ta upp min förra tax Douglas som alla säkert hört berättelser om fler än en gång (och jag svarar utan att involvera ngt av TS metoder, det har alltså inget med hennes story att göra). Här hade vi alltså en hund som tog till tänderna när det inte passade herrn. Hade jag lydnad på hunden? Ja, det hade jag utan tvekan. Han visste vad nej betydde och vi jobbade mycket med positiv förstärkning eftersom att han inte tog korrigering speciellt bra. Men, fortfarande hände det att han tog till tänderna utan att någon hann hajja vad som hände (så att det blödde). VAD gör man? (lämnar frågan öppen och det kan diskuteras hursomhelst eftersom att hunden i dagsläget är avlivad pga av en tidigare olycka i våras..så meoderna ska inte prövas, jag vill bara höra tankar).
Tillägger att hunden var enligt veterinär fullt fysiskt frisk och ska ha varit smärtfri.

Ja du.. jag skulle nog klassa det som taskig mentalitet. En hund som hugger mer eller mindre regelbundet och dessutom utan att varna - då kan man börja fundera på avlivning.

Ja du.. jag skulle nog klassa det som taskig mentalitet. En hund som hugger mer eller mindre regelbundet och dessutom utan att varna - då kan man börja fundera på avlivning.
Skriver jag så illa:rofl:
Hunden finns inte här på jorden längre. Frågan är allmän, och jag tog min förra hund exempel eftersom att det skulle vara intressant att se vad folk svarade. Problemet med den hunden löstes successivt. Men jo, mentaliteten var inte den bästa.

men om det varken var provocerat eller oprovocerat, vad var det då?

oprovocerat var det givetvis. Hunden blev inte trängd eller provocerad att ta till tänderna. det vore ju idiotiskt!

hm..ger ett exempel scenario:

Taxen ger sig på terriern gång på gång (överexhalterad lek) tills terriern helt enkelt inte orkar säga ifrån längre. Jag ryar "nej, gå bort"..hunden går bort "bra, vidare"..hunden kilar vidare men vänder på en ettöring och ska precis sätta tänderna i rumpan på den andre igen. Jag får fatt i halsbandet innan och efter kommer frenetiskt hugg tugg. Aj. (Problemet löste vi, men än en gång vill jag höra tankar kring det hela) eftersom att folk verkar tänka himla olika i såna här situationer.

Senast ändrad:

Skriver jag så illa:rofl:
Hunden finns inte här på jorden längre. Frågan är allmän, och jag tog min förra hund exempel eftersom att det skulle vara intressant att se vad folk svarade. Problemet med den hunden löstes successivt. Men jo, mentaliteten var inte den bästa.

Nej du skriver inte illa!? Jag förstår att hunden är borta nu och att frågan var allmänt ställd. Jag upprepar mitt svar - mycket taskig mentalitet. Det finns hundar som är så dåliga mentalt att det inte funkar att ha dom kvar, ffa om det handlar om huggande hundar.

stackars, stackars hund :(

tror du att du med våld kan vinna hundens respekt? på riktigt?

fast lite som jag uppfattar TS är de för "sin egen skull" hunden kanske faktiskt struntar mer i henne om hon gör så... även om det inte hjälper och tar bort han beteende och bossande i övrigt, men han kanske struntar i TS...

Nej du skriver inte illa!? Jag förstår att hunden är borta nu och att frågan var allmänt ställd. Jag upprepar mitt svar - mycket taskig mentalitet. Det finns hundar som är så dåliga mentalt att det inte funkar att ha dom kvar, ffa om det handlar om huggande hundar.

Ahh, det var så du menade. Så hänger jag med;)

oprovocerat var det givetvis. Hunden blev inte trängd eller provocerad att ta till tänderna. det vore ju idiotiskt!

hm..ger ett exempel scenario:

Taxen ger sig på terriern gång på gång (överexhalterad lek) tills terriern helt enkelt inte orkar säga ifrån längre. Jag ryar "nej, gå bort"..hunden går bort "bra, vidare"..hunden kilar vidare men vänder på en ettöring och ska precis sätta tänderna i rumpan på den andre igen. Jag får fatt i halsbandet innan och efter kommer frenetiskt hugg tugg. Aj. (Problemet löste vi, men än en gång vill jag höra tankar kring det hela) eftersom att folk verkar tänka himla olika i såna här situationer.

Av vad jag hört hade han troligtvis inte den bästa mentalitet. Det i kombination med oklara regler (dina och andra familjemedlemmar) gjorde saken troligtvis värre.

Scenariot du beskriver skulle jag säga att han helt enkelt var för upphetsad för att tänka. Eftersom han inte kommer åt den andra hunden så går han över på dig i ren frustration.

Är hunden helt vild i det läget finns knappst mer att göra än att hålla den ifrån sig. Har man en något känsligare hund med normalbra relation till dig kan det ev. fungera att rya i ordentligt för att få den ur fattning, alt. skaka om den.

Jag har väldigt svårt att ge konkreta råd. -Som alltid när man inte sett hunden i alla situationer och ibland även då.

Vet inte om det gäller din men tror okså att det faktiskt finns det hundar som inte går att fixa. De som har för många brister i mentaliteten helt enkelt. Där får man antingen vara beredd hela tiden och skydda allmänheten från hunden eller ta bort den.

Av vad jag hört hade han troligtvis inte den bästa mentalitet. Det i kombination med oklara regler (dina och andra familjemedlemmar) gjorde saken troligtvis värre.
Så är det helt klart. Att å ena sidan ha två "päron" som klappar och skrattar när hunden morrar (åt mig och syster) hjälpte ju inte kan väl tilläggas. Han var ju så "rolig" då. Mig fick han dock alltid klara regler från, men det funkade liksom inte när man bodde hemma. För att slippa krav gick man bara och la sig bakom mamsen i tv soffan!

Scenariot du beskriver skulle jag säga att han helt enkelt var för upphetsad för att tänka. Eftersom han inte kommer åt den andra hunden så går han över på dig i ren frustration.
Precis. Och det var därefter vi jobbade vilket gav resultat på nästan en gång. Hur säger jag dock inte än..jag är fortfarande intresserad av andras åsikter om hurvida dom hade gått tillväga...jag är intresserad eftersom att så många är för det här med att "trycka ner".

Vet inte om det gäller din men tror okså att det faktiskt finns det hundar som inte går att fixa. De som har för många brister i mentaliteten helt enkelt. Där får man antingen vara beredd hela tiden och skydda allmänheten från hunden eller ta bort den
Det är det jag grubblar om med just den här individen som jag hade.
Nästan på momangen när jag och sambon flyttade hemifrån och tog med hundarna tonades så gott som alla taskiga beteenden ner nästan till hälften..sen jobbade vi därifrån. Det gick bättre och bättre..men något slutresultat fick vi aldrig se om det blev. Oerhört bittert både för min och hundens skull.

den situationen som du beskriver anser inte jag vara en oprovocerad attack! baserat på den lilla infon du har gett hade jag varit tydlig, tydlig, tydlig. mycket klara regler, inget stim inomhus. om jag blev tvungen att stoppa hunden hade jag inte vräkt omkull den utan istället ökat avståndet mellan oss. chansen att hunden visar fjäskläge när den vill komma tillbaka är då stor, och det läget hade jag belönat.

den situationen som du beskriver anser inte jag vara en oprovocerad attack! baserat på den lilla infon du har gett hade jag varit tydlig, tydlig, tydlig. mycket klara regler, inget stim inomhus. om jag blev tvungen att stoppa hunden hade jag inte vräkt omkull den utan istället ökat avståndet mellan oss. chansen att hunden visar fjäskläge när den vill komma tillbaka är då stor, och det läget hade jag belönat.

Nej,men så var scenariot inte uppdiktat så. Egentligen skulle man ju kunna mena på att allt är provocerat, eftersom att jag kräver något och det skapar "tryck". Men när jag talar om provokation i det här sammanhanget menar jag en sådan situation där hunden inte kan missförst provokationen och sätter då tänderna till av antingen dominanta eller rädda själ....eller för att?..Man skulle ju också kunna mena att han uppfattat mig som hotfull och därav bitit..men så är han också den enda hunden som uppfattat mig sådan så vitt jag vet och mig veterligen beter jag mig inte hotfullt...kan konflikten i familjen (och delvis kass skalle) ha grott beteendet? Jag undrar för att man hör ju så ofta om hundar som tyr sig till den dom anser roligast. Man tycker ju att hunden borde tytt sig mer till mig efter att jag varit så aktiv med honom. Lydnad minst tre dagar i veckan, lång promenader i skogen varje dag, mindre spår, stallet (favorit) och att hunden sov hos mig. Mamma och pappa matade och hade hunden på dagarna. Jag har förmodligen analyserat sönder allt redan, men det är intressant att hör anadras åsikter för att eventuellt "komma på" sig själv med att ha gjort något fel..det är ju inte lika lätt att analysera sig själv.

ingen annan än jag, familjemedlem eller ej, har rätt att använda någon form av våld mot mina hundar. jag kan inte se att hunden eller din familj har något att vinna på att du kommer dit och brottar ner den.

sedan kan morrande bero på så många olika saker att det aldrig går att säga vad man ska göra i en sådan situation utan att ha sett det med egna ögon. i en situation kan det fungera att förklara för hunden var skåpet ska stå, men i en annan kan det vara fullständigt förödande. nedbrottningar som metod anser jag vara kraftigt övervåld.

övervåld var väl lite att ta i. hunden skadas inte utav det på något sätt
och det enda den lider av är att den inte gillar att den blir tillrättavisad eftersom det inte är något den är van med.

övervåld var väl lite att ta i. hunden skadas inte utav det på något sätt
och det enda den lider av är att den inte gillar att den blir tillrättavisad eftersom det inte är något den är van med.

Du tror inte att den lider för att den verkligen inte fattar vad det är som sker?! Rätt vad det är dyker det upp någon typ och brottar ner den..meaning what:confused:

eftersom jag fortfarande inte är säker på om morrandet beror på att han försöker sätta er på plats eller på att han är osäker så tänker jag inte komma med några råd om hur ni bör göra i de situationerna. men det går alltid att se till så att de inte uppkommer. LÄR honom vad NEJ betyder (inte genom att bestraffa, utan genom att belöna åtlydnad) och använd det kommandot när han försöker hoppa upp i soffan, knät osv. kommer han inte upp från första början blir det ingen maktkamp när han ska ner.

sedan ska han också veta att det är ni som sitter på tillgångarna, det blir alltså ingen mat, lek, kel etc innan ni har bestämt det.

tror inte det kommer funka med vanlig hundälskar teknik på denna hunden, tror detta fallet involverar mer hundpsykologi. och jag förstår inte hur du kan tycka att det är våld att lägga hunden på rygg för att den ska bli undergiven.
men alla har olika åsikter, jag tror mer på hundpsykologi och kommunikation mellan ägare och hund.

Du tror inte att den lider för att den verkligen inte fattar vad det är som sker?! Rätt vad det är dyker det upp någon typ och brottar ner den..meaning what:confused:

Jag menade inte i detta fallet, utan rent allmänt. Och hunden förstår ju ändå inte när de säger till den eftersom att ingen har lärt den rätt och fel.

varför skulle hunden må dåligt av att få styra och ställa?

skilj på RESPEKT och RÄDSLA! du blir inte respekterad för att du pucklar på hunden, däremot kan han bli rädd för dig och undvika dig.

Därför att hundar mår bäst när de slipper fatta egna beslut och behöver ha en flockledare.

Jag menade inte i detta fallet, utan rent allmänt. Och hunden förstår ju ändå inte när de säger till den eftersom att ingen har lärt den rätt och fel.

Hunden hade säkerligen lärt sig orsak och verkan snabbt med metoder som den kan förstå. Min terrier anser jag är väldigt välupfostrad och det räcker att spänna blicken i honom för att han ska förstå att något inte är rätt. Skulle en vän till mig som är här då och då plötsligt brotta ner honom på marken om han gjorde något han inte fick för henne hade han trots att han vet vad nej betyder reagerat oerhört starkt på behandlingen. Antagligen för att han verkligen inte fattat grejjen.

det ÄR hundpsykologi att göra på det sättet. en god ledare är trygg och självsäker. de hundar som ger sig på andra hundar och ständigt visar dominans genom överdrivet våld är osäkra hundar, och i en sådan flock blir det mycket spänningar. sådana spänningar vill vi inte gärna ha i en hund-människa relation.

tänk nu efter lite vad du ser i möten mellan hundar.
1. vad händer efter att en hund A har ökat avståndet mellan sig och hund B? kommer hund B att närma sig mer försiktigt nästa gång? fjäska lite? troligtvis ja.

2. om nu hund A istället ger sig på hund B och rent av skadar denne lite, vad händer då? kommer hund B att söka kontakt med hund A igen? eller kommer hund B att se till att hålla avståndet, men med ett ständigt vakande öga på hund A? förmodligen det senare, eller hur?

vilket av mötena, 1 eller 2, tror du har möjlighet att utvecklas till en god relation?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 527
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 662
Senast: ISABEL
·
Hundhälsa Tog för en tid sedan en omplaceringshund som visat sig vara aggressiv mot andra hundar. Detta fick vi ingen upplysning om trots...
2
Svar
29
· Visningar
7 388
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 999
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka