Sv: Dominans övningar från marken?
Låt aldrig hästen komma in på din"area". bestäm vilket område du vill ha för dig själv, och dit får hästen inte komma, inte stoppa fram huvudet o gulla, ingenting. jag har ett kallblod, alltså lite okänslig, men då hon kom o "gullade" Fick hon en lätt smäll, så hon tog tillbaka sitt huvud. Och kom ihåg att alltid göra likadant!
Ytterligare en sak att tänka på är att din sak ALLTID läser av dig den sekund den ser dig först, så jag spelade lite teater, sträckte på mig, kände mig "tuff" innan jag gick in i stallet. Slutade "gulla" med hästen. Allt detta är ju en nperiod, jag höll på i ett par veckor, för att verkligen befästa, sen kan man ta det aningens lugnare.
Som andra sagt, ALLT du gör med din häst är träning. Min tränare gav mig en nästan löjlig övning, som gav enorm effekt!
Jag gjorde den alltid till/från hage. Enorm skillnad på bara ett par ggr.
Såhär gick det till:
Ha hästen framför dig, hästen har huvudet mot din mage. Ställ dig så att hästen inte är i "din" yta. Backa lugnt bakåt. Om hästen kommer in på din yta, stanna den, helst utan att dra i mun, grimskaft.Ska stanna på ptrroo. Tänk på att själv inte stanna på ptrro, det ska hästen göra. Då hästen stannat, stanna själv, stå stilla en stund, smacka igång hästen, försiktigt. backa bakååt själv. Så fort hästen kommer för nära din yta, stanna den! fortsätt så, heela tiden! in från hagen, in i boxen, i stallgången, till ridbana, Första dagarna tog den nog en kvart att gå de ca 70 metrarana till stallet från hagen för vi fick göra halt så ofta.
När du kan göra detta så börja sväng, hästen ska följa dig. Tänk på att börja med lite större svängar. inga minivolter eller så. Är hästen disträ, kräv uppmärksamhet genom att ruska lite smått i grimskaftet.
Viktigt att du alltid prtrrroa vid halt och smacjkar vid framåt, så hästen allltid vet vad som förväntas ev den så att den kan känna sig trygg och lita på dig!
Kämpa på, jag fick en helt ny häst! nu kan hon gå lös, iaf i ridhus, och följer mig vart jag går, nu går jag inte längre baklänges, uitan vanligt. Du känner nog själv när du är redo att sluta backa.
Tänk oxå såhär; hästen gör EXAKT vad den vill HEELA dagarna, förutom den timme/två som du hanterar den, så det är inte synd om den för att du ställer krav.