Dominans övningar från marken?

diabla

Trådstartare
Har ni några tips om några bra övningar jag kan göra från marken med min häst? Jag har problem med att få honom att fatta att det är jag som bestämmer.

Finns det några bra internet sidor jag kan läsa på eller har jag missat ett forum här på buke som handlar om det?

kan ni skriva om några övningar ni har gjort med era hästa som ni tycker fungerar?

Tusen Tack

Sv: Dominans övningar från marken?

Hej!
Hade problem med min tvååring (när hon var två :P) Hon fick en j*ligt jobbig period ett tag. Jag gick då på travgymnasiet och fick ett tips av en kompis som hade ett russ hon höll på med lite krims krams övningar med :)
Så hon tipsade om att ta hästen i grimman och stå i mitten och snurra, låt hästen gå runt. Jag vet det låter helt sjukt och efter en timme eller två så såg det helt sjuk ut också :P
Men ibörjan tyckte hon jag var dum och försökte sparkas och larva sig men efter sisådär en 20min så gav hon sig.
Målet är tydligen att hästen ska lägga sig men det gjorde inte min, men därremot så skärpte hon till sig.
Hon slutade med tjyvnyp och sånt så jag kände att jag fick ut endel av den övningen ändå :)

Hoppas du får fler braiga tips som kanske inte är lika tokiga som detta :P

MvH Nanette

flytta på hästen.... och se till att den ALDRIG flyttar dig... mycket bra dominansmedel... den som flyttar den andre vinner:D

Hehe vilken tur, trodde jag hade blivit lite lurad av min kompis :D Nä men det fungerade faktiskt!

Med den lilla informationen som du gav så låter det mer som bryta ner hästen och bestämma över den. (tanken var att den skulle lägga sig efter två timmars jagande med rep på volt..)

Jag föredrar att dominera min häst med respekt, tydlighet och förtroende.
Som sinner säger så är vardagshanteringen mycket viktig. Det är inte människan som ska flytta sig för att hästen står i vägen. Detta gäller i alla små saker i vardagen. Inte bara i 20 minuter övningstid.

Förutom att alltid tänka på att vara enkel och klar med sitt budskap till hästen. Att inte hamna i fällan där hästen är den som flyttar runt dig osv. så rekomenderar jag dig att läsa tex "dansa med hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling.
Det är en mycket bra bok att ha som handbok om man vill bygga förtroende från marken. Naturligvis så finns det flera olika sätt att arbeta. Det som han beskriver är ett sätt. (som jag själv :love:) Dock tar det ett tag innan hans "tänk" har satt sig helt i kroppen. I alla fall gjorde det det på mig. ;)

Hehe nä inget vilt jagade med rep. Använde bara lungt och sporodiskt rösten. Har jobbat en del med problemhästar med inte så mycket NH övningar (eller det kanske det räknas till =/) aa ialf så tyckte jag det gav mycket. Och givet vis så gjorde jag det fler gånger än 1...
Tycker det var en givande övning som absolut inte bröt ner henne. Eller att vara ledare kanske är nedbrytande?...

Har ni några tips om några bra övningar jag kan göra från marken med min häst? Jag har problem med att få honom att fatta att det är jag som bestämmer.

Finns det några bra internet sidor jag kan läsa på eller har jag missat ett forum här på buke som handlar om det?

kan ni skriva om några övningar ni har gjort med era hästa som ni tycker fungerar?

Tusen Tack

Jag har nu under en tid bara kört markträning (NH-övningar) , löslongerat och longerat med lina. Mina övningar har jag hämtat från Sven Forsström, kanonbra NH-tränare. Du hittar honom på www.equerry.se . Började med små övningar där jag hade honom i repgrimma... i stora drag handlar det om att flytta olika delar på hästen genom att trycka med fingrarna på det stället tills hästen ger vika o flyttar sig...då släpper man genast trycket och hästen upplever eftergiften som en belöning. Hela grejjen med att fytta runt hästen på detta sätt handlar om att hästen då uppfattar dig som ranghög.

Att backa hästen på detta sätt är också bra. Efter att sedan ha löslogerat ett par gånger så har min häst en helt annan inställning till mig...han vet att jag bestämmer Och vi har åstadkommit det på hästens naturliga sätt.
Detta är små enkla övningar men som för hästen har stor betydelse. Hästar kan inte lära sig tala människospråk, men människan kan lära sig "tala" hästspråk...(kroppsspråk)

Jag kan varmt rekomendera Sven Forsströms böcker om Horsemanship.

Lycka till!

Du kan kolla Ann Lindberg på Equus Training and Communication Center på nätet, hon är super!

Hehe nä inget vilt jagade med rep. Använde bara lungt och sporodiskt rösten. Har jobbat en del med problemhästar med inte så mycket NH övningar (eller det kanske det räknas till =/) aa ialf så tyckte jag det gav mycket. Och givet vis så gjorde jag det fler gånger än 1...
Tycker det var en givande övning som absolut inte bröt ner henne. Eller att vara ledare kanske är nedbrytande?...

Att vara ledare för hästen är absolut inte nedbrytande!
Din första förklaring på din övning var inte så bra beskriven i så fall.
"stå i mitten och snurra, låt hästen gå runt. Jag vet det låter helt sjukt och efter en timme eller två så såg det helt sjuk ut också :P
Men ibörjan tyckte hon jag var dum och försökte sparkas och larva sig men efter sisådär en 20min så gav hon sig.
Målet är tydligen att hästen ska lägga sig"

Att låta hästen gå på en volt i en till två timmar tills den lägger sig ÄR sjukt. :( Det är dominans, men verkligen inte bra ledarskap.

TS:
Se det inte som dominans, se det som att du ska hitta på saker som gör att hästen ser dig som den lite smartare av er två, då kommer hästen själv välja dig som ledare.
Gå in på tråden PNH tjatter, där hittar du massor av folk som är bra på sånt där :idea:

Att jaga hästen kan vara att jaga hästen, men det kan också vara ett led i en mycket givande förtroendeskapsövning. Kolla Monty Roberts Join-Up! Han skickar iväg hästen, först åt ett håll, sedan vänder han den för att den skall tillfredsställa flyktdjurets behov av att se var den är från bägge hållen, sedan vänder han den tillbaks till det ursprungliga hållet. Han låter hästen springs så långt som hästen flyr från ett rovdjur (går att räkna ut med diametern i en round-pen) innan den stannar och kollar om rovdjuret verkligen tänkt äta upp den eller om det går bra att stanna (hästen har inte råd med att göra åt all energi eller vettlöst spring in i käften på närsta rovdjur). Han säger till hästen att "fly, det är ok att du flyr, fly allt vad du kan om du vill". Sedan när sträckan är avklarad visar han med sitt kroppsspråk, på rovdjurets sätt, att "jag har inte tänkt äta upp dig" och bjuder på hästspråk in hästen till den lilla flocken. Hästar kan inte ignorera sitt eget språk. De hör det och de svarar. Om de svarar med förtroende väljer de i detta skede att självmant komma fram till "rovdjuret" det vill säga människan. Join-Up! Därifrån kan ett förtroendefullt samarbete ta sin början, men det kräver förstås sitt av människan, hästen lär inte byta varken språk eller instinkter. Vill du se det liva kommer Monty till Sverig i maj!

Så att "jaga" hästen är inte alltid vad det ser ut som och inte heller alltid det samma...

Sen är det ju inte bara att tänka "nu går vi ut och tränar" för tränar gör man ju egentligen hela tiden i den dagliga hanteringen tex..leda, borsta osv..

DET har jag lärt mej, och min kille tycke jag är väldigt oartig i snabbköpet:rofl::rofl::rofl:

Att låta hästen gå på en volt i en till två timmar tills den lägger sig ÄR sjukt. :( Det är dominans, men verkligen inte bra ledarskap.:
2 timmar:eek: det rör sig ju om några minuter max:)

Låt aldrig hästen komma in på din"area". bestäm vilket område du vill ha för dig själv, och dit får hästen inte komma, inte stoppa fram huvudet o gulla, ingenting. jag har ett kallblod, alltså lite okänslig, men då hon kom o "gullade" Fick hon en lätt smäll, så hon tog tillbaka sitt huvud. Och kom ihåg att alltid göra likadant!
Ytterligare en sak att tänka på är att din sak ALLTID läser av dig den sekund den ser dig först, så jag spelade lite teater, sträckte på mig, kände mig "tuff" innan jag gick in i stallet. Slutade "gulla" med hästen. Allt detta är ju en nperiod, jag höll på i ett par veckor, för att verkligen befästa, sen kan man ta det aningens lugnare.
Som andra sagt, ALLT du gör med din häst är träning. Min tränare gav mig en nästan löjlig övning, som gav enorm effekt!
Jag gjorde den alltid till/från hage. Enorm skillnad på bara ett par ggr.
Såhär gick det till:
Ha hästen framför dig, hästen har huvudet mot din mage. Ställ dig så att hästen inte är i "din" yta. Backa lugnt bakåt. Om hästen kommer in på din yta, stanna den, helst utan att dra i mun, grimskaft.Ska stanna på ptrroo. Tänk på att själv inte stanna på ptrro, det ska hästen göra. Då hästen stannat, stanna själv, stå stilla en stund, smacka igång hästen, försiktigt. backa bakååt själv. Så fort hästen kommer för nära din yta, stanna den! fortsätt så, heela tiden! in från hagen, in i boxen, i stallgången, till ridbana, Första dagarna tog den nog en kvart att gå de ca 70 metrarana till stallet från hagen för vi fick göra halt så ofta.
När du kan göra detta så börja sväng, hästen ska följa dig. Tänk på att börja med lite större svängar. inga minivolter eller så. Är hästen disträ, kräv uppmärksamhet genom att ruska lite smått i grimskaftet.
Viktigt att du alltid prtrrroa vid halt och smacjkar vid framåt, så hästen allltid vet vad som förväntas ev den så att den kan känna sig trygg och lita på dig!
Kämpa på, jag fick en helt ny häst! nu kan hon gå lös, iaf i ridhus, och följer mig vart jag går, nu går jag inte längre baklänges, uitan vanligt. Du känner nog själv när du är redo att sluta backa.
Tänk oxå såhär; hästen gör EXAKT vad den vill HEELA dagarna, förutom den timme/två som du hanterar den, så det är inte synd om den för att du ställer krav.

Ett sjukt bra boktips är "Dansa med hästar" .. där finns flera, flera praktiska övningar hur man på ett väldigt enkelt, och på några få "lektioner" får hästen att följa en som om man vore ledarhingsten. Fast det varierar ju såklart beroende på hästen. Men på dom allra flesta fungerar det.

Jag tror absolut inte på att smälla till hästen, och använda våld över huvudtaget för att sätta den på plats. Visst, du får kanske hästen lite lydigare, men hur är det med förtroendet från henne/honom till människan? Jag själv vill ha hästen som min vän, inte som min slav.

Hej!
Hade problem med min tvååring (när hon var två :P) Hon fick en j*ligt jobbig period ett tag. Jag gick då på travgymnasiet och fick ett tips av en kompis som hade ett russ hon höll på med lite krims krams övningar med :)
Så hon tipsade om att ta hästen i grimman och stå i mitten och snurra, låt hästen gå runt. Jag vet det låter helt sjukt och efter en timme eller två så såg det helt sjuk ut också :P
Målet är tydligen att hästen ska lägga sig men det gjorde inte min, men därremot så skärpte hon till sig.
Hon slutade med tjyvnyp och sånt så jag kände att jag fick ut endel av den övningen ändå :)

Hoppas du får fler braiga tips som kanske inte är lika tokiga som detta :P

MvH Nanette

Men fy vilken idiotisk övning..

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Träning Hej! Vill höra ifall någon här har några/någon bra övning som kan utföras på banan. Skulle vara lärorikt! Min häst är starkast på...
Svar
2
· Visningar
687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka