Domarkommentarer

Linisen

Trådstartare
Satt och kollade igenom alla domarkommentarer här om dagen.

Utslutande skriver alla OK (takt, tempo osv) Det är sällan man får bra, fint etc.

Är det lättast för domarna att skriva/säga OK?

Jag uppplever sällan att man får possitivt på komentarerna, men jag kanske har ridit för fel domare?

Vi kan ju hjälpas åt i den här tråden om man har ngn kommentar som man inte riktigt förstår innebörden av.

Sv: Domarkommentarer

Utslutande skriver alla OK (takt, tempo osv) Det är sällan man får bra, fint etc.

Jag uppplever sällan att man får possitivt på komentarerna, men jag kanske har ridit för fel domare?

Vi kan ju hjälpas åt i den här tråden om man har ngn kommentar som man inte riktigt förstår innebörden av.

Ok är bra kommentar, det betyder ju att det verkar godkänt.
Domarna har mkt att göra & sekreterarna som skriver för domarna oxå, det är mkt som ska hinnas med på tävling så det är nog svårt för domare att sätta riktigt personligt omdöme för alla ekipage & så får man kolla vad man fått för poäng oxå, ligger man på 5 är det mesta just ok, ligger man på 7 börjar det bli riktigt bra, & man kanske får extrakommentarer därefter.
Bara en tanke från mej...

Ligger man på 5-5,5 ungefär så är det "bara" OK.
Får man lite högre, 6-6,5 och uppåt så skriver man Bra takt, tempo osv, för då är det Bra.
Är takten och tempot t ex "bara" okej så skriver man alltså Ok takt och tempo, är den bra så skriver man Bra takt och tempo.

När jag började tävla fick jag alltid "ok takt & tempo".
Nu när jag har tävlat ett tag och det går bättre så får jag oftast "bra takt och tempo".
Så det är skillnad, inte bara för att domarna tycker det är "lättast" att skriva ok.

Jag tycker man ofta får fina kommentarer, såsom typ "fina rörelser", "fint visat", "prydligt", "fin form" osv. Det är kul! :)

Jag funderade också över det där när jag började tävla men det är helt enkelt de officiella termerna som SKA användas enligt fipo. Det skulle bli väldigt förvirrande om man inte kunde koppla kommentarerna till poängen. ;)

Jag var på en teorikurs med en nyutbildad dommare för ett tag sedan. Hon sa att OK = BRA :)
Men att dom flesta domamre skriver OK.

Hej.
Hör kannske inte hit, men är nyfiken på en sak. (jag håller på med annan ras) Ser i tex anonnser att det står "förväntad blup 106",
frågan är vad är blup?

Nej den frågan hör inte hit. Sök på BLUP på detta forum.
kort sagt är BLUP ett förväntat avelsvärde.

/Malin

Men om vissa domare som i ditt fall anser att OK=bra. Hur ska man då veta egentligen`?

Men om vissa domare som i ditt fall anser att OK=bra. Hur ska man då veta egentligen`?

Men alltså, beroende på vad man har för mål kan ju OK vara bra för just den individen, Alltså något att vara nöjd med - vilket kan vara rätt subjektivt. Kan tänka mig att det var så denna domare menade. Det är ju alltid bra att komma över 5,0 eftersom det är någon slags godkänsgräns, men proffsen skulle INTE betrakta OK - 5,0 som bra alls.

Men annars är det ju bara att tolka poängen. Får du 5-5,5 så är det ok. 6.0/6,5 -> börjar det bli bra.

Ungefär såhär kan det beskrivas(plockade från tävlingsblad)
0 poäng:ej visad
1-3:vissa problem finns(står det, men
ganska mkt problem kan man
gissa)
4-6 medelprestation, 5 är godkänt.
7:bra
8-10 utmärkt/mkt bra

:bow: tackar och bugar!

Men sen har jag fått "bra" på tex. tygelfrihet i T2an medans takten har varit OK. Så man kan ju få kommenateren bra om det är ngt som är just "bra" i det momentet man visar!

Antagligen så var "braet" för att du kanske inte behövde korrigera eller att hästen höll samma tempo hela tiden osv.

Vet om att det är SKITKUL att få massa domarkommentarer. Men jag måste ju säga att som domarsekreterare är det inte alltid lätt att hinna med att skriva väldigt utförligt.
Vissa domare pratar ju betydligt mer än andra.. ;)

Vet om att det är SKITKUL att få massa domarkommentarer. Men jag måste ju säga att som domarsekreterare är det inte alltid lätt att hinna med att skriva väldigt utförligt.
Vissa domare pratar ju betydligt mer än andra.. ;)

jag brukar sitta domarsekreterare och det är inte speciellt lätt dom första domarkommentarer.. men efter ett tag så kommer man i gång.. det är jätte kul att sitta domarsekreterare :)
Men jag brukar följa efter en specifik domare till olika tävlingar, vilket är ganska roligt :) ( domaren är min moster.. ) Öm.. Och hon babblar och babblar så ibland får man be hon upprepa det.. ;)
Men domarsekriterarna gör nog sitt bästa :P men nu när jag har skaffat mig en häst så tävlar jag ist för att sitta domarsekriterare.. :)
hihi:D

Du får säkert "OK" av alla för att du rider just "OK"! Alltså godkänt/hyfsad ridning.

Alla ekipage får inte "OK" på sina kommentarer ;).

Mina domarkommentarer brukar ofta stå i alla fall i tölten "bra takt & tempo" medan i andra gångarter skriver de "ok takt & tempo."
Alltid kul när de skriver under övrigt "Ok visning", men det är sällan jag fått det.

Nej den frågan hör inte hit. Sök på BLUP på detta forum.
kort sagt är BLUP ett förväntat avelsvärde.

/Malin

Min fråga kanske också inte hör hit - Men när jag var på KM härom helgen så var det ett ekipage som fick 0 poäng i galoppen! Är bara nyfiken - Vad har man gjort för fel för att få 0 poäng? Fel galopp?

//Linda

Antingen har man inte fått till någon galopp alls, eller så har man fattat fel galopp och inte rättat till det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 705
Senast: Karamello30
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka