Domarens eller Stewardens uppgift?

M

missm

En sak slog mig nyss.

Visst är det så att man bara får tävla med en viss längd på sporrarna på ponny? 15mm right?

Nu är det så att min lilla häst (153cm) inte är ponny (doh), men när hans tränare tävlade honom på en tävling, så hade dom fått kommentaren Hieno poni = Fin ponny!..

Även ett par tränare har sagt att det är en väldigt fin ponny.

Så nu blev mina funderingar, är det domarens uppgift eller stewardens uppgift att se om det är för långa sporrar? I mitt fall är det ju inget problem, eftersom han INTE är ponny, men det skulle inte förvåna mig om nån nångång kommer att säga det åt mig.

tanken bara slog mig, eftersom 90% av alla säger att han är en ponny.

Sv: Domarens eller Stewardens uppgift?

Det kvittar om det hade varit en ponny, för eftersom han är för stor och därmed går i hästklass finns inga regler för sporrarnas längd (bara att de inte får skada hästen).

Min ponny är en ponny, men eftersom jag tävlar honom bland stora hästar så kan vi ha vilka sporrar vi vill.

Men vems ansvar det är att säga till om nåt är felaktigt borde ju vara överdomaren, eller den som bestämmer iaf (nån annan kan ju säga ifrån).

Okej, de verkar vara lite andra regler i sverige.

När jag skrev teoriprovet för min licens vill jag minnas att frågan kom upp om hur långa sporrar man får ha på ponny (och eftersom vi pratar om "ponnysporrar" här.. så..) . Oavsett klass. Därför blev jag fundersam.

Aha, tänkte inte på att du bor i finland, då kan jag tyvärr inte svara på din fråga alls.. Men jag tycker rimligtvis att det borde vara samma ändå eftersom går en häst i hästklass så är det en häst, punkt, men jag kan ju inte garantera att det inte är andra regler som gäller nån annanstans..

Hoppas att du får klarhet i alla fall!

i sverige gäller ponnyregler för ponnys som tävlar ponnyklasser, läs TR.

VAd är "steward"??

i sverige gäller ponnyregler för ponnys som tävlar ponnyklasser, läs TR.

VAd är "steward"??

Som sagt, eftersom jag inte bor i sverige, och inte har ponny, så är det egentligen inte ens relevant för mig, utan de var bara en liten fundering jag hade såhär på morgonkvisten. Eftersom det helt inte skulle förvåna mig om att nån någongång kommer att påpeka detta.

Dock trodde jag att reglerna (iaf angående sånt) var likandana i finland och sverige, men tydligen hade jag fel.

Steward = Tävlingsledare.

I sverige gäller:

Ponny på ponny tävling: max 15 mm
Ponny på hästtävling: ingen maxlängd
Häst på hästtävling: ingen maxlängd

På alla tävlingar är det domaren och överdomarens ansvar att kontrollera så alla har reglementsenlig utrustning, oavsett kategori.

Kanske jag har svarat på din fråga fast än jag inte riktigt förstår vad det är du undrar?

VAd är "steward"??

På internationella tävlingar brukar det krylla av stewards. Funktionärer (ofta iförda fina kläder) som kontrollerar betsling, sporrar, har koll på framridning etc etc
När jag var på Irland stod det en steward vid utsläppet från banan och lyfte på hatten när man red ut :D

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 458
Senast: Nevermind
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar