Domaren glömde poängen ?

B

bibban

Jag var iväg och tävlade dressyr i helgen.

När jag här hemma går i igenom protokollet i lugn och ro inser jag att det fattas poäng, en bedömningspunkt är inte ifylld öht.
Det är en "transportsträcka" i galopp, har kollat på filmen och det sker inget konstigt där som skulle rättfärdiga att jag inte fick någon poäng.

Nu hade jag visserligen inte chans på placering, dock var det en lagtävling och det är inte omöjloigt att 5 p till hade flyttat upp vårat lag en pinne.

Är det vanligt att sånt här sker på dressyrtävlingar ?
Finns det något man kan göra åt det ?

Sv: Domaren glömde poängen ?

Kontakta arrangerande klubb. De har väl en kopia på ditt protokoll. Be dem kontrollera och rätta så att ditt lag i alla fall få rätt poäng..

Fast hur vet de vilken poäng de skall sätta ?
Det står ju ingenting på den punkten...

Rumpnissen skrev:
Då ska de sätta en 6:a. :idea:

Skall de ?
Står det i TR ?

Frågan är väl om det inte är lite sent att komma och klaga nu, dagen efter ?

bibban

RING NU. Det kan knappast vara för sent. Det är ju trots allt ett arrangörs fel.

De domare jag känner säger att så fort ett moment är "obedömbart" eller liknanade ska det sättas en sexa. För ett par årsedan var jag t ex med om att hela ridhuset släcktes ner mitt i min ritt, man såg inte handen framför sig. Då fick jag 6:a på det momentet eftersom domaren inte sett det. :idea:

Sånt måste man kolla med en gång och även kontrollräkna protokollet, när väl prisutdelning allt har varit så är det försent att komma med eventuella fel, ingen korrigering kommer att göras även om domaren/domarsekreteraren har gjort fel i det här fallet (vilket även borde ha upptäckts av den som räknade samman poängen..).

sånt ska man kolla så fort man har fått protokollet. tror att man har på sig tom en halvtimma efter avslutad klass att klaga, sen är resultatet spikat

-Precis! man måste alltid kontrollera protokollet direkt efter så att man får det ändrat, för misstag kan alltid ske, och när klassen är slut så ska det inte gå att ändra på resultatet. Det har hänt massor av gånger att jag har fått gå och be sekretariatet att räkna om, tom på ett dressyr SM!!!

Det är försent att korrigera nu.
Det inträffar ibland att domaren missar att ge en poäng. Det brukar i regel upptäckas av räknarna som då får gå tillbaka till domaren och få en siffra, om inte domaren sett det själv innan hon/han lämnar ifrån sig protokollet.
Man ska alltid kontrollera protokollet så fort som möjligt, så att resultatet kan korrigeras under pågående klass. Det händer både att domaren missat att sätta poäng, att räknaren missat koefficienter vid summeringen, att skrivaren multiplicerat fel på koefficienterna (jag hade en skrivare en gång som 'dubblade' allt till 12 oberoende av vilken betyg jag gav) och att räknaren räknat med koefficienterna men ändå fått fel slutsumma. Nuförtiden är det visserligen svårare att missa koefficienterna när det är snedstreck i alla rutor som har koefficienter (det hade de inte förut), men det händer, det vanligaste idag är väl att även betyget på ryttaren blir dubblat istället för tredubblat.

Det stämmer inte att det generellt ska ges en 6:a om domaren missat. Om domaren kommer ihåg ritten så skall rätt poäng ges. Om domaren inte kommer ihåg så ska hon/han sätta genomsnittspoängen för ritten eller för den delen av programmet. Om det tex är i travprogrammet och resten av travprogrammet ligger på 4-or och 5-or så ska det bli en 4-a eller 5-a på den bortglömda.

Jag visste inte att man får underkänna en rörelse man inte sett. Märkligt. :crazy:

Ylva skrev:
Det stämmer inte att det generellt ska ges en 6:a om domaren missat. Om domaren kommer ihåg ritten så skall rätt poäng ges. Om domaren inte kommer ihåg så ska hon/han sätta genomsnittspoängen för ritten eller för den delen av programmet. Om det tex är i travprogrammet och resten av travprogrammet ligger på 4-or och 5-or så ska det bli en 4-a eller 5-a på den bortglömda.

Detta var skumt. För som sagt, domarna jag känner säger så. Och den gången det hände mig hade jag så gott som 7-8 i hela programmet. Landade i alla fall på runt 72%. Men det stämmer säkert. :)

Tack alla som svarat på tråden !

Jag ringde för säkerhets skull och frågade ansvarig på ridklubben.
(ville dubbelkolla, var ju ändå en lagtävling)

Och det var precis som Choklad, Ylva, Prins Fair och Caligrate xx hade skrivit, dvs att det måste överklagas på en gång.

Det känns dock inte lika surt sedan jag var ute och kollade resultaten i lagtävlingen, och även om jag hade fått 6 p på rörelsen så hade vi ändå inte fått bättre placering, utan det skulle fortfarande vara 0,25 % till nästa lag.

Men nästa gång skall jag granska protokollet med argusögon ;)

bibban- som bockar och bugar för alla svar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka