Doma Vaquero tråd

Sv: Doma Vaquero tråd

Sen så använder ju amerikanarna lasso medan spanjorerna använder garrocha.

Vad roligt att ni spekulerar, det är nyttigt att se saker från många olika sidor. Allas åsikter låter väldigt logiska!!

Du har säkert en poäng. Jag vet inte alls mycket om kor!
Men om man stänger in en USA-tjur i ett utrymme lika stort som en tjurfäktningsarena och kör in lite spjut i den så blir den nog argare/mer i försvar än de djur som i lite lugnare tempo ska transporteras i så samlad trupp det går mellan punkt A och B.
De blir ju lite grann vad man gör dem till även om gener påverkar mycket.

Att ha huvudet högt på en Quarter jämfört med en Iberisk häst ger nog rätt olika ridkänsla också skulle jag tro. De är ju byggda lite olika. :)
Har bara ridit Quarter(western-riden) en gång. Det var ju inte som att sitta på en spanjor direkt. ;)

Fast doma vaquera är väl främst sprunget ur boskapsarbete, inte tjurfäktning. Alltså för ungefär samma uppgifter som westernridningen: valla flocken, skilja ut enstaka djur och fånga dem.

Jag är väldigt imponerad av deras utbildningssytem för ryttaren. Min sexåriga dotter och en nära vän som började rida som 50 åring där rider i gruppen före mig så jag studerar ofta dem.
Innan de får börja trava så ska de ha fullständig kontroll över hästen i skritt, exakt kontroll. Snäva svängar på en hand, stopp och start på ett ögonblick. Längsta sträckan som rids rakt fram är typ 5 meter, det är koner hörn, volter etc. De skapar ju ryttare med halvhalterna i blodet liksom. Sen börjar de trava, typ 3 meter, halt skritt trav os.v.
Alla lektioner inleds med att man ska stå upp i stigbyglarna i skritt, 5 minuter åt vart varv. Skapar balans, lösgör höfter och när man väl sätter sig ner så kommer man gratis djupt ner i sadeln.

Här är ett video klipp över tävlingsformen DV , Det är 2009 års SICAB vinnare
http://2009.sicab.tv/principal/?video=
Tyvärr så kommer man till första sidan ,Men gå in på dagen Domingo och sen vidare på finalistas Doma Vaquera , Där finns filmer på alla finalister

P,s Jag var där ;)

Tesora

Låter både roligare och mer produktivt än svenska ridskolors eviga åkande runt, runt. Framför allt borde detta ändlösa lidande för att "lära sig att sitta i traven" förbjudas av humanitära skäl såväl som djurskyddsskäl. Det hjälper liksom inte hur mycket man "håller sig i framvalvet och lutar sig tillbaka", går hästen som en kratta så går det inte att sitta i traven ändå (och går den bra så är det inga problem).

Kräver dock utbildade hästar. Och jag hoppas att dessa hästar rids igenom framåt emellanåt också. För det är ju det som är risken med DV och WE, att de blir korta i rörelserna ffa i skritt och trav. Den DV-häst jag red var en jäkel på att vända och stanna, men ställa och böja fanns inte på kartan, den gjorde allt kort och rak.

Men det är ju med DV och WE som med allt annat som kräver en dresserad häst - finns det en gedigen klassisk grundträning i botten så blir det bra. Det är när det saknas som det fallerar.

Jag håller med. Blir nästan gråtfärdig när man studerar ridlektioner i sverige när ryttare som ridit i flera år studsar som en säck i sadeln varv efter varv utan att ridläraren avbryter.
Det är oxå fiffigt här. Halva lektionen rids i paddocken och sen rider de ut halva (nybörjarna alltså) så de får verkligen allt i ett.
Dessutom rider ju inte barnen ihop hästarna, nosen ska vara framåt, förbjudet att dra ihop hästen eller att ha för hård kontakt.
Och när vi mer erfarna rider ut så är det gasen i botten och slaka tyglar som gäller, ashäftigt och alldelles enormt kul.
Dessa är gediget utbildade vilket är extremt ovanligt.
Tänk att man på pensionärsön skulle hitta ett verkligt bra ställe :)
Foto på dottern och hennes favvohäst. Barnen får rida i engelska sadlar.
Det är oftast typ den här formen hästarna har när de åker runt med kidsen.
http://www.pretty-horsegc.net/photos/Week03m--0006.jpg

Senast ändrad:

Hade lektion igår. Vi red ut och jag fick favorithästen. Vi övade på att från racergalopp komma direkt ner till skritt och därifrån direkt till galopp. Man får ALDRIG ta ett enda travsteg där emellan. Det var kul.
När man skrittar har man en hand på låret, denna kan även användas för att förstärka sittbenens och lårens effekt, man trycker med handen på låret och blir dubbelt så stark, smart grej när hästen går emot hjälpen.
I sittande trav och galopp har man fria handen på bröstet för att trycka sig bakåt/upprätt. I lättridning har man fria handen framför bröstet och balanserar sig lite med.
För att stanna lutar man sig mkt bakåt och höjer handen.
Red i en Doma Vacerasadel den är väldigt lätt att rida i tycker jag. stor stadig yta som gör man kan använda sittbenen väldigt lätt.
När man rider lugnt och "vallar" boskap eller rör sig mellan dem så är tygeln lång. Ger man en framåtorder då så ska hästen röra sig avslappnat och lojt, ber man om snabbare fart än skritt får hästen välja trav eller galopp men det ska vara sävligt, aldrig ta i tygeln då.
När man vill något kortar man tygeln och då är det enbart galopp och skritt som gäller och det ska vara explosivt.
Väldigt enkelt och logiskt för hästen och gör att jag som älskar att sitta och filosofera på hästryggen på lång tygel kan göra det oavsett gångart, det blir bara lugnt då.
Nästa letion ska vi börja med mer avvancerat arbete i piccaderon, det ska bli kul:-). Och intressant. Jag är ju egentligen dressyrtant och vill lära mig dressyr men då måste man tydligen först lära sig det explosiva "tjurridandet" som är lite brutalare och när man behärskar det så går man över till dressyrfinliret som är mkt mjukare. Längtar redan till nästa lektion. Såå roligt att lära sig mått helt nytt.

Länge sen jag skrev här...
Lektionerna pågår för fullt. Min alldelles korrekta lodräta sits håller på att arbetas bort till förmåm för Doma Vaquerostilen :cool: men vad fan.....Jag gnällde lite i början men det är så här livet är just nu.
Rider massor utan tyglar för att lära mig svänga helt med sitsen. Inte på det fina sättet jag gjort innan utan brutalare. Rida serpentiner i galopp genom att tänka att jag åker slalom. stanna genom att köra fram föttern aoch luta mig bakåt.
Galoppfattning...Ih..Det är kul. I skritt har man handen på låret. I trav och galopp har man den mellan brösten. För att få galopp sparkar man till med ytterskänkeln och för fram handen 2 dm och så blir det galopp på stället. Är tygeln kort blir det RACER galopp och är den lång blir det slowmotiongalopp.
Imorgon ska vi börja med spansk skritt, spansk trav (passageliknande) och kanske piaff.
Det är alldelles jätteroligt- Bifogar en bild, inte så bra men den enda jag hittade.
url]

Vilken härlig bild! Men kontrollfreaks-djurjouren måtte ha övat en del på att skrika "håll käften" till sin inre "dressyrröst"? ;)

Hahaha, du, den rösten skojar man inte med......
Igår fick jag lära mig att rida med andra handen. Ena handen har man lillfingret mellan tyglarna och på den andra pekfingret, handryggen högsta punkten...Och jag fick lära mig att vinkla handen för att stoppa.....Och vrida ut armbågen....du om nån vet ju hur lång tid jag lagt ner på att lära ,mig att INTE göra så...... Läraren skrattar, jag skrattar. Han har oxå ett ganska avancerat dressyrförflutet och en 3 årig dressyrlärarutbildning bakom sig så vi vet bägge vad som är RÄTT...
Och sladdriga ben ska jag ha, gärna utåtvridna tår på ett avslappnat vis.....:rofl:och så ska benen vara framåt, undvika lodrätt sits..... Skitlätt när man gått igenom LH terapi i några år....
Men det är samma sak som jag lärt mig med rumpan, leta upp nyckelhål för sittbenen, SITTA på ett speciellt bakben etc.
Mkt är likt men oxå olikt. Det är förbannat roligt. Om jag nån gång skullel vilja bli dressyrtant igen så får jag väl lära om mig, det är kul med projekt. Just nu är detta helt fantastiskt.
Igår gjorde vi halva pirutter i skritt och sen tre stegs galopp, halt, rygga 4 steg och galopp 3 steg, halt piruett igen..etc..Så kontrollfreaket i mig får en hel del att kontrollera men på annat vis.:bump::bump:

Låter jättekul! Du tycker aldrig det är kusligt att "släppa" på kontrollen så att säga? Eller är hästarna bombsäkra? (Eller är din grundbalans bombsäker nu?)

Hästarna är bombsäkra, speciellt denna, en riktig läromästare. De skulle hellre dö än att tappa sin ryttare, om de skulle hoppa till för nått så tar de med sig ryttaren, typ höjer ytter rygghalva och föser en med. Gentlemän ut i fingerspetsarna. Men min balans är väldigt bra, det kan man tacka LH för.

Fortsätter väl skriva här, alltid intresserar det någon. Min läromästare var ur form idag så jag fick rida på en ponny:-) Typ 145 hög. 7 år gammal men bara riden i kanske 1 år så hon kan inte så mkt. Det var 100 år sen jag red i en dressyrsadel så det kändes konstigt, smal "midja" på en sådan samt en väldigt smal häst. Man kom liksom åt hästen på ett helt annat sätt. Hon var inte självgårnde om man säger så, mina lår som slapat i flera månader med att vara avslappnade fick minsann jobba. Men det var kul att rida "som vanligt".
Vi gjorde enkla grejor, typ en volt i nersittning mitt på ena kortsidan, en volt i galopp på nästa sida och en volt i lättridning på nästa sida. Sen nosade vi liet på sidförande som hon inte verkade ha hört talas om.
Sidförande hjälper tycker jag överlag vara något spanjorerna inte sätter så stor vikt vid. Nån som märkt samma sak?
Liten film på en galoppvolt. Vi lutar som tornet i Pisa men det skiter vi i:-).
Efter galoppen liksom dog mina ben och jag med...Oerhört varmt här nu...Pust...
http://www.youtube.com/watch?v=gpT0V5bNPTw

Svävar på små rosa moln. Dagens ridlektion var helt underbar. Först ska väl berättas att vår picadero bara är 22 gånger 22 meter, vilket inte ger så mkt utrymme. Vi jobbade med ”the diagonal” vilket är en spansk variant på snett igenom men man vänder i hörnet innan man gör i sverige vilket ger en xtremt snäv sväng. Efter uppvärmning i skritt med piruett (vända på framdelen och antipiruett, vända på bakdelen och lite skolor så lekte vi med att ändra travens fart med en liten positionsändring i överlivet.

Mitt största problem är för hög hand, sitter jag upprätt så ner inte handen ner där den ska vara så jag har gärna rak armbåde för att kompensera och det gillar inte min häst utan han slår sig fri och ignorerar mina tygeltag, kinkig typ….(Eller så är det det som kallas läromästare….hm…) Vi gjorde en variant så att jag kan ha en relativt hög hand utan att hästen protesterar men att jag vinklar ut armbågen från kroppen, har handryggen vågrät mot marken (red på vänsterhanden idag vilket innebär att man har pekfingret mellan tyglarna och att tygeländarna går ut under lillfingret) och stoppar genom att vrida tummen mot magen. Det accepterade den kinkiga pållehästen.

Trav, vända spanskt snett igenom. Halt på mitten och SPRINGA bakåt 4 steg och kasta sig i galopp 3 steg och sen hinna vända…Pust…… Han blir så extremladdad av detta, det känns som att sitta på en studsande gummiboll, underbart. Men emellanåt måste vi låta honom galopera av sig på lång tygel för att bli av med frustrationerna.

Vi har haft problem med bakningen innan, läraren vill inet tvinga igenom det innan hästen respekterar mig som ryttare eftersom backning är en extrem undergivenhetshandling av en häst men idag gick det ganska bra.
Efter det struntade vi i ryggningen och galoperade hela tiden så sakta det gick, spansk snett igenom och i mitteln på diagonalen skulle jag bara kasta om kroppstyngden för att be hösten byta galopp och svänga. Snäva svängar blev det och jag som är så svensk i mitt tänk tänker fel hörna att diagonalisera ifrån så vi avbrott ofta för skrattattacker. Såna fel verkar hästen förlåta mig för, han tänker nog bara typ: ” dumma svenska flicka…” 

Så underbart häftigt. Sen övade vi på att korta och länga skritten genom att låta hand och kropp gå framåt för att öka och bakåt för att minska.
Jag tror jag måste ta litet extralektioner för detta är så roligt att man liksom bara inte vill kliva av hästen. Galoppombyten är så självklara och odramatiska, helt naturligt liksom. Spanska hästar är verkligen i en klass för sig.

Nöjd……

Vilken otroligt rolig tråd! Vad kul det är att följa dina äventyr på Kanarie ön!

Vilken ö befinner du dig på? Blir lite sugen på att hälsa på:)

Idag red vi ut och min lärare red min läromästare och en av beridarna red med på stallets nytillskott. En f.d galopphäst. Läraren ville visa hur man använder det jag lär mig på riktigt. Det var snabba rusningar, vändning på bakdelen på en 10ndels sekund, tvärnit,ryggningar m.m.Fick förklaringen om varför man ska kasta iväg hästen i galopp ur ryggningen i ett visst ögonblick, när bakbenet precis nuddat marken och är under hästen, blir bättre rivtsart då. svårt att pricka rätt bara....

Underbart att se, ser så lätt ut men är så svårt.... Jag passade på att träna på att rida på högerhanden som är min svåra hand, fråga mig inte varför. Fullblodet vi hade med deltog också i våra övningar. Han kunde inte vända som vi men rivstarter var han bra på. Dock inte på stoppen och han var totalt galen hela vägen efter det. Fullblod plus snabba galopprusningar e lika med icke lämpligt.......

Han får hålla sig i paddocken ett tag. Jag var rädd för den hjälmlösa ryttarens skull. Brall och skutt och tvärkast på stigar kantade av berg och stenhögar är läskigt. Jag hade hoppat av och lett idiothästen istället men hon var tuff som attan.

När vi kom hem till stallet så hade en häst svår kolik. Jag erbjöd mig att damma av mina rostiga healinghänder som jag inte använt på ett halvår eller så och gick in till den panikslagna hästen och kopplade upp mig. Efter en minut stod hon stilla, magen framför flanken var alldeles krampaktigt ihopdragen och hon andandes panikslaget där och svetten rann.
Efter 3 minuter slappnade magen av och blev stor och andningen lugnande ner sig. Hon vände sig förvånat om och tittade på mig och sen började magen låta och så gick hon ett varv i boxen, fes och la en stor hög. Sen kom hon fram till mig och la huvudet i min famn.

Underbar känsla mellan hästen och mig, tår i ögat, och spanjorerna stod förbluffat utanför och såg på. De hade nog aldrig sett nått sånt. Såna här känslor lever jag på länge.....

Liknande trådar

F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 935
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter