Doma Vaquero tråd

Djurjouren

Trådstartare
Vet inte om den får ligga i detta forum men jag chansar. :)
Tänkte att vi som håller på med denna gren kunde haft en egen tråd att diskutera detta i. Det borde passa på detta forum då utbildningen ju innehåller i princip samma rörelser som inom den klassiska ridkonsten men utförda på llitet annat vis. Utrustningen är densamma som inom akademisk ridkonst dessutom.
Jag är alldelles frälst, men väldigt nybörjare på ämnet så jag diskuterar det gärna så man får lite input från andra än från läraren här nere.
Nån mer som tränar detta? Finns det lärare i sverige?

Nått som jag finner intressant i skillnad är att börjar med frambenen när man lär in piaff och sånt och struntar totalt i bakbenen.
Bakbenen är ju så mkt lättare att rida in sen anser min lärare. (Ja skitlätt, eller hur:angel:)
Skolorna börjar man inte med förrän hästen kan piaffera med frambenen, gå i spansk skritt, rygga, stoppa etc.
Dessutom så jobbar man unghästen väldigt mkt FRAMMÅT redan innan man skolar den (jagar den eller har den som handhäst upp och ner från bergen i upp till 2 år?. Det gör ju att man har all framåtbjudning INNAN skolningen börjar, vilket jag anser gör allt så mkt lättare.
Är detta "min" lärares egna uppfinning eller är det så överallt?

Sv: Doma Vaquero tråd

Att jobba hästen framåt innan man börjar skola den är väl vad som rekommenderas inom all dressyrridning utom just vissa avarter av AR. Redan hertigen av Newcastle förordade det i mitten av 1600-talet. Framåtbjudning är en förutsättning för samling. Att gå framåt är dock inte samma sak som att springa, så det finns mer sofistikerade sätt att få hästen att gå framåt t ex att lära den framåtdrivande hjälper genom longering, eller att rida ut på den i ganska fri form.

Att inte börja med skolorna förrän hästen kan rygga och göra halt ingår också i de flesta utbildningsskalor utom AR. Om du t ex tittar på tävlingsprogrammen så ingår ryggning och halt (och att visa hästens framåtbjudning genom längningar) i programmen som kommer innan de program där man ska visa samling och skolor.

Att lära in piaff via frambenen är dock förhoppningsvis din ridlärare en av de få som gör.

Eller så låter man hästen springa 9 år på trav först så har den fått bra med framåt-träning! ;)

Tänkte på det där med frambenen- nu låter det ganska extremt som du beskriver det.
Men mycket av utbildningen går ju ändå ut på att "rätta framdelen på bakdelen". Alltså går ju egentligen mycket träning ut på att kunna kontrollera framdelen. Kan mycket väl tänka mig att det blir lättare att komma åt helheten (rikta energin från bakbenen) om man har bra kontroll över frambenen, även om jag tycker det du beskrev lät som en extrem variant som isf kräver en hel del för att inte råka hamna i "handridning" och för att faktiskt få hästen bära bak också.

Halvt kl

Den bjuder ju dock inte fram i dressyrmening för att den springer fort. Den kan springa hur fort den vill, kommer inte energin igenom kroppen på rätt sätt fram till bettet är det inte bjudning. Springa fort gör de med benen, bjuder gör de genom kroppen. Och de kan man lära dem göra i långsam fart med.:)

Knapplån mer kanske nu..:p

Att man rider Iberska hästar jäkligt fort i deras hemländer är nog ingen nyhet. De sitter ju ihop mindre av naturen än halvblod och andra ridraser. Quickfix för det är väl att rida på i övertempo. Då känns de mer ihop.
Annars kan man sätta ihop dem så de håller ihop i lägre tempo och är på bakdelen med. Men blir givetvis svårare. Extra svårt om man rider på blankstång på så känslig ras.

Jag tror den där ridningen är ett kulturellt fenomen. Utrustningen är klassisk och signifikant för länderna och grenarna. Man har hästar som inte är som andra ridhästraser. Då måste man rida annorlunda. Nu har de valt just sitt sätt. Och det hänger väl kanske ihop med att det mest var(är?) män som red där förr. Det ska vara matcho, mkt fart och mkt energi i hästarna. Man behåller dem som hingstar, har dem på box etc för att få ut max energi mer än man gör i Sverige.

Det torde iaf vara lättare att få igång bakbenen efter på en PRE/Lusse än på övriga raser. Men jag föredrar nog att se till helheten med bakben och framben. Är bakbenen rätt kommer frambenen med vara rätt.

Om någon lär ut DV eller rider det i Sverige vet jag inte. Hört ryktem om folk som lär ut det. Men då jag själv inte är insatt i det så vet jag inte om vad de lär ut är korrekt och dugligt nog. Kanske är lysande och kanske är skit.;)

Jag kan inte hjälpa mig... förlåt...

Men inom doma vaquera håller man inte på med piaff - den ridstilen är utvecklad för att jobba med kor på fältet, och man jobbar hästen jättemycket i galopp och snabba vändningar och stop, sen ikluderar man även garrochan - den långa staven att fösa boskap med.

Byt tränare tycker jag!

KL
Vet inte om jag är till nån hjälp... men jag kan ju dela med mig av det lilla jag sett.

Det jag sett av DV består av en snubbe i spanien. Visst hade han en lite speciell (läs: osvensk) hästhållning och träningsmetoder, men visst övade han piaff och passage. Dock tyckte jag det såg ut som att han mer "smiskade" rumpan för piaffen, och det verkade inte som att han direkt fokuserade på frambenen vid något tillfälle. Möjligtvis under träning av spansk skritt då.

Den hästen jag såg som hade tävlats i DV körde mest full fräs, inte så mycket finlir...

Jag tror inte att tävligsgrenen kräver rörelserna, men det betyder ju inte att de inte övar på dem ändå? Hästen måste ju öva styrka bak för att klara av tvärnitar och helomvändningar och fullfräsarframåt, så jag tror nog säkert att de övar piaff...

Hur som helst, spännande att du delar med dig av vad du är med om! :)

Jag vet inte om jag missförstått. Men jag fattar det som att Alkemisten menar att man inom DV visserligen rider rörelser som liknar piaff. Men att det är skitsamma om formen och rörelsen är korrekt bara den fungerar till det den ska.
Och med piaffliknande rörelser så är väl syftet att få hästen lättare att manövrera i framdel och i långsamt tempo med bibehållen hög energi.

Det går ju att fuska lite så att balansen visserligen är mer bakåt och resten av kroppen öppen för flytt i sidled av framdelen mer om man sedan ger den där extra lilla skjutsen och verkligen sätter den på arslet i den tex sidförande rörelsen. Så att hästen då i "piaffrörelsen" är mer bakåt och beredd för flytt än i en framtung ökad trav tex(för att dra det till det extrema) utan att för den del gå i korrekt piaff med ännu mer vikt bak och ihopkopplad kropp fram till bettet.

Så tolkade jag inlägget. Men det kanske bara är för att det ligger nära vad jag själv tycker. :p

Oavsett är det väldigt intressant att reflektera kring hästhållning, ridning i olika länder och hur och varför. Och jag hoppas TS inte tar det här som totalsågningar utan försöker upplysa oss om vi har fel. Och fortsätter dela med sig av det hon upplever. För det är fantastiska hästar och mkt spännande att få läsa om hur andra i andra länder har det. Även om man inte delar åsikt kanske man kan snappa upp ngt nyttigt.

Fast att springa på trav ger bara obalans, man bär pållen i munnen.
att springa lös upp och ner för berg tvingar hästen att parera och balansera sig.

Helt korrekt tänkt md frambenen. Och jag har ridit på pållarna i många månader och de är fruktansvärt välridna och välbalanserade och framför allt rakriktade. De mest välridna jag ridit. Och det jag gillar mest är den totala tilliten för sin ryttare, vilket inet är så vanligt i Spanien tyvärr....
Så jag tror absolut på filosofin. Framben måste ju styras manuellt men bakbenen rider man ju med rumpan liksom.

Njae det där stämmer inte riktigt. Från början var Doma Vacuera bara kofösning men sedan det blev en publiksport så utvecklade man även shownummer där man gjorde mer dressyrliknande saker där dessa kohästar deltog.
Så ja, arbetet handlar inet om piaff men showandet gör det.
Tänker inte byta tränare, bästa jag haft!!!

Hej,

Förlåt för igår, jag kände mig lite aggressiv utan att veta varför... PMS kanske!

Det är möjligt att de rider piaff. Jag har dock aldrig sett det och jag ser en hel del här nere. Däremot är de ofta hejare på galoppombyten! Men bara för att vara säker så googlade jag doma vaquera och fick fram den här videon. http://www.youtube.com/watch?v=WOv8fsuz05M som är någon slags blandning mellan alta escuela och doma vaquera... Både röreslerna och utstyrseln är någon slags blandning...hmm - där ser man...

Och idag faktiskt, så var jag och provred en sk. Jaca (doma vaquera häst) som några "nybörjare" hade ägt i över 10 år - och tro det eller ej, den hästen måste ha varit välutbildad när den utbildades för det var en fröjd att rida den, även om den var lite ringrostig. Men galoppen satt där - och det är så himla kul att rida dem för de kan ridas i små små cirklar och byter galopp på översittningen bara.

Jag vet:love:, det är helt underbart. De liksom får en att känna sig väldigt duktig :-). Befinner du dig oxå i Spanien?

Japp jag är i Andalusien! uppe i bergen ovanför Marbella..

Senast ändrad av en moderator:

Njae det där stämmer inte riktigt. Från början var Doma Vacuera bara kofösning men sedan det blev en publiksport så utvecklade man även shownummer där man gjorde mer dressyrliknande saker där dessa kohästar deltog.
Så ja, arbetet handlar inet om piaff men showandet gör det.
Tänker inte byta tränare, bästa jag haft!!!

En spansk variant av westernridningen (minns inte namnet på det nu) där man jobbar med boskap? Så tolkar jag det. är jag rätt eller fel ute? Även där har ju arbetet med boskapen fått showinslag.

Japps. Men spanjorerna påstår ju att amerikansk westernridning är en nyare variant av den gamla spanska :D
Skillnaden är att i Spanien vill man ha HÖGT buret huvud för att hästen inet ska bli stångad där och därför rider man med låg hand.
De tycker att USA western är ologisk då man vill ha hästens huvud lågt (risk för skador) och därför håller handen högt.

Japps. Men spanjorerna påstår ju att amerikansk westernridning är en nyare variant av den gamla spanska :D
Skillnaden är att i Spanien vill man ha HÖGT buret huvud för att hästen inet ska bli stångad där och därför rider man med låg hand.
De tycker att USA western är ologisk då man vill ha hästens huvud lågt (risk för skador) och därför håller handen högt.

kl

Kan det ha att göra med hästens syn? Linsen är ju inte rörlig på samma sätt som hos människor utan hästen måste ju höja eller sänka sitt huvud beroende på var föremålet han tittar på, befinner sig. Är de spanska hästarna längre ifrån korna än de amerikanska? Jag har ingen aning, men det var den tanken som flög igenom huvudet när jag läste detta.

Eller kan det ha något att göra med att spanjorerna föder upp boskap som inte bara ska funka för grillen utan även för tjurfäktning, medan man i USA avlar på lugnare djur?

Liknande trådar

F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 935
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur