Sv: Döma ut häst? (långt)
Ang blodprov tänkte jag mest om man kunde upptäcka t.ex. någon brist som kan bidra till att han får så många återkommande inflammationer, eller något annat sjukdomstillstånd i kroppen. Men det kanske är så enkelt att det har att göra med hans byggnad och att det inte är så lätt att få honom att arbeta på rätt sätt.
Det kan ju vara knepigt med hans hull förstås eftersom en häst med ledinflammationer inte bör bli för överviktig. Å andra sidan klarar han sig kanske bättre från ledinflammationer ändå om han inte rids...
men har du inte läst vad hon skrivit?
Hon har hållt på och behandlat hästen i SEX år för samma återkommande problem.
den går med sjukbeslag och sköts efter konstens alla regler.
Den är nu bara riden rakt fram försiktigt i skogen, och blir fortfarande halt.
den har dokumenterats av veterinär att ha pålagringar överallt i benen. Det är anledningen till inflammationerna.
Rent allmänt tycker jag majoriteten av de som svarat i tråden har en sund inställning. Jag förstår inte de som resonerar att man ska spara hästen i en sån här situation och ha den som sällskapshäst osv. Har ni inte reflekterat över att en hälta är ett tecken på att det gör ONT för hästen? en ledinflammation är smärtsam!
Season: Jag tycker du verkar ha gjort allt som ngnsin går att göra för hästen. Prata med veterinären, det bör inte vara ett problem alls i detta läget att få den utdömd, eftersom samma åkomma återkommer hela tiden, trots så otroligt många behandlingar.
som hästägare måste man vara tydlig mot veterinären mot vad man förväntar sig. Om man säger att man vill ha en frisk häst som går att använda i normalt arbete, och att man inte anser det ett fullgott liv med ngt annat, så vet de det, och ni kan ha en dialog. Min veterinär skulle aldrig ens överväga att behandla för samma åkomma så länge. Inte ens att behandla och spruta leder mer än 5 gånger ungefär, är ok för denne. Men visst, man kan alltid hålla sin häst vid liv om man är villig att slå ner på kraven till vad för liv den ska ha och hur den ska fungera. veterinären kommer sällan att vara den som säger självmant ta bort hästen.
Jag tycker återigen att du gjort allt du ngnsin kan och visat stort engagemang och omtanke runt att få hästen frisk. Eloge till dig!