Döma ut häst? (långt)

Sv: Döma ut häst? (långt)

Jag har också svårt att förstå det, har själv kvar min tidigare tävlingshäst som numera endast kan promenadridas pga av skada. Hon får leva så länge det går att rida på henne, sen ser jag det som mitt ansvar att ta bort henne.

Men sen kan jag iofs förstå dom som väljer att ta bort sina hästar som inte håller för träning och tävling med tanke på att det är faktiskt dyrt att ha häst och vi har alla olika mål med våran ridning. Hellre att hästen travar vidare i trappalanda än att den blir en levande vandringspokal.

Men med tanke på att den trots allt blev friskförklarad och, som jag förstod det, var ohalt tills träningen trappades upp så kanske den klarar ett lugnt liv utan påfrestningar. Naturligtvis under förutsättning att den inte lider vare sig fysiskt eller psykiskt och att man hittar rätt hem.
jo men det kan man ju inte garantera. Låt säga att han hamnar på en gård där han stannar i många år, ingen anledning att tex böja honom, vem ska se en liten grad hälta som ger honom besvär?
Jag köpte en häst som man med blotta ögat inte kunde se va halt, tills han skulle vet bes. han böjdes och haltade. Kronisk kotledsinflammation bägge fram- behandlades utan förbättring- blev utdömd

Jag håller faktiskt med!

Tanken med att man inte vill avliva sin häst utan låta den bli sällskaps/promenadhäst istället är säkert jättebra. Men ofta tror jag att det blir sämre för hästen. Sällskapshästar blir ofta understimulerade, bortglömda hästar som ingen riktigt har tid att engagera sig i. Att hitta en bra ägare till en promenadhäst tror jag är jättesvårt! de som tycker att det räcker att rida ut lugnt i skogen några dagar i veckan är kanske inte tillräckligt duktiga för att märka om hästens problem kommer tillbaka. Och de personer som har den kunskapen/känslan vill ofta ha en häst som går att utveckla och att göra lite mer med.
Sedan ska det såklart inte gå att döma ut hästar för lätt med tanke på försäkringsbedrägerier och så.

Jag tycker inte att hästar nödvändigtvis måste prestera någonting för att få finnas till. Finns det möjlighet att hitta ett bra hem åt den som t.ex. sällskapshäst, under förutsättning att hästen trivs med det och naturligtvis att den inte lider, så tycker jag att det är ett bättre alternativ än att den ska sluta sina dagar redan nu. Ja, det finns många sällskapshästar men vi föder också upp enormt många hästar. Vi kan inte förvänta oss att alla ska passa våra behov.

Så stor efterfrågan på sällskapshästar finns faktisk inte.

Jag tycker man tar sitt ansvar som hästens ägare och förmyndare genom att avliva en häst som inte går att rida på, istället för att ge bort eller sälja billigt (om det ens går) som sällskap. Du vet aldrig vad som kommer att hända med hästen längre fram. I värsta fall säljs den igen - som ridhäst!

Det finns inget självändamål i att låta en häst som inte tål att användas, att leva vidare bara för sakens skull.

Att sälja eller ge bort hade inte funnits i min värld, alternativet hade varit att låna ut på livstidsfoder om rätt hem hittades. Det är också enda sättet att kunna fortsätta ha koll på att hästen inte får ont igen. Men förutsätter förstås att man hittar någon med både tid och kunskap. Helt omöjligt är det dock inte att hitta bra hem även för en häst som inte kan ridas.

Jag tycker att många är lite snabba med att avliva sina hästar när de inte kan ridas. Är det bara det man har dem till? Därmed inte sagt att det är så i TS fall, hon verkar ha gjort sitt yttersta och jag respekterar absolut hennes beslut, vilket det än blir.

Ang blodprov tänkte jag mest om man kunde upptäcka t.ex. någon brist som kan bidra till att han får så många återkommande inflammationer, eller något annat sjukdomstillstånd i kroppen. Men det kanske är så enkelt att det har att göra med hans byggnad och att det inte är så lätt att få honom att arbeta på rätt sätt.
Det kan ju vara knepigt med hans hull förstås eftersom en häst med ledinflammationer inte bör bli för överviktig. Å andra sidan klarar han sig kanske bättre från ledinflammationer ändå om han inte rids...

men har du inte läst vad hon skrivit? :confused:
Hon har hållt på och behandlat hästen i SEX år för samma återkommande problem.
den går med sjukbeslag och sköts efter konstens alla regler.
Den är nu bara riden rakt fram försiktigt i skogen, och blir fortfarande halt.
den har dokumenterats av veterinär att ha pålagringar överallt i benen. Det är anledningen till inflammationerna.

Rent allmänt tycker jag majoriteten av de som svarat i tråden har en sund inställning. Jag förstår inte de som resonerar att man ska spara hästen i en sån här situation och ha den som sällskapshäst osv. Har ni inte reflekterat över att en hälta är ett tecken på att det gör ONT för hästen? en ledinflammation är smärtsam!

Season: Jag tycker du verkar ha gjort allt som ngnsin går att göra för hästen. Prata med veterinären, det bör inte vara ett problem alls i detta läget att få den utdömd, eftersom samma åkomma återkommer hela tiden, trots så otroligt många behandlingar.
som hästägare måste man vara tydlig mot veterinären mot vad man förväntar sig. Om man säger att man vill ha en frisk häst som går att använda i normalt arbete, och att man inte anser det ett fullgott liv med ngt annat, så vet de det, och ni kan ha en dialog. Min veterinär skulle aldrig ens överväga att behandla för samma åkomma så länge. Inte ens att behandla och spruta leder mer än 5 gånger ungefär, är ok för denne. Men visst, man kan alltid hålla sin häst vid liv om man är villig att slå ner på kraven till vad för liv den ska ha och hur den ska fungera. veterinären kommer sällan att vara den som säger självmant ta bort hästen.
Jag tycker återigen att du gjort allt du ngnsin kan och visat stort engagemang och omtanke runt att få hästen frisk. Eloge till dig! :bow:

Hej sitter precis i samma sits, men min vet har dömt ut mitt sto, så nu väntar jag bara på försäkringsbolaget, har hållt på i ett år med henne, haft lång vila blir aldrig helt bra, nu till och med halt i skritt. hon har oxå pålagringar, Hon har blivit en missnöjd häst, förut var hon alltid så otroligt positiv och glad men nu har hon tappat livsgnistan. Är ett hemskt beslut, men jag slapp själv ta det utan det var vetrinären som tog det åt mig vilket känns väldigt skönt.
Hoppas det ordnar sig för dig,

Vill bara förtydliga att jag som jag skrev ovan faktiskt läste lite slarvigt först och missade detta med pålagringarna. Sedan uppfattade jag det som att hästen varit ok under den tid den inte reds och tänkte då att den kanske skulle klara ett liv utan ridning (under förutsättning att den inte far illa av det psykiskt förstås.) Som hästhandlarjävel skrev är det dock inte lätt att hitta rätt hem, speciellt om det är dubbelsidiga hältor inblandade som kan vara väldigt svåra att upptäcka.

Jag tycker absolut inte att en häst som lider ska hållas vid liv "bara för att", om den inte ens mår bra av att bara gå i hage.

Jag är mest trött på det här med alla hästar som döms ut till höger och vänster utan att man verkligen försöker se alla alternativ och sedan köper man en ny och fortsätter på samma sätt...
Men det är egentligen väldigt OT eftersom TS inte alls hör till den kategorin.

Jag är mest trött på det här med alla hästar som döms ut till höger och vänster utan att man verkligen försöker se alla alternativ och sedan köper man en ny och fortsätter på samma sätt...
Men det är egentligen väldigt OT eftersom TS inte alls hör till den kategorin.

jag tycker det där är en sanning som faktiskt inte riktigt gäller längre på samma sätt som för flera år sen. Det är betydligt mer skärpta regler från f-bolagen ang. sånt här nu, det är INTE bara att döma ut sin häst.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka