Döma ut häst? (långt)

S

season

Ja som frågan lyder så funderar jag på att döma ut min häst :cry:. Har funderat fram och tillbaka väldigt länge nu... För att göra en lång historia kort så har han haft problem med kotledsinflammationer under alla år jag haft honom (6 år). I våras så hade han kotledsinflammation i alla (!!!) ben. Plus i glidlederna bak. Så han sprutades i sex leder. Två återbesök efter det så friskförklarades han. Hade en halv grads hälta på vänster bak, men vet. trodde inte att han skulle bli bättre än så, så dom behandlade inte... På röntgen så visade det sig att han har pålagringar i alla leder som han sprutades i. Plus förkalkning i ett framben.

Han vilade hela sommaren, och har satts igång väldigt försiktigt. Först nu är han hyfsat igång. Nu tycker jag att han känns ofräsch igen... Varm plus svullen vänster fram. Om han är halt nu, tror ni att dom dömer ut honom?

Saken är den att jag verkligen inte vill ta bort honom. Men har blivit av med jobbet och har inte råd att ha kvar honom. Och om han ändå bara blir halt så fort man rider och ställer lite krav. Kan ju tillägga att han bara är riden rakt fram i skogen sen senaste hältan. Inga volter, ridhus eller ridbana. Samtidigt vill ju jag utvecklas och bland annat hoppa, men det är ju inget alternativ.

Så vad skulle ni ha gjort? Alla synpunkter är välkomna... Vill ju inte ta bort honom, men det känns som att han inte är samma glada häst han var innan den här skadan... :(

Sv: Döma ut häst? (långt)

Jag hade tagit bort hästen. Diagnosen han har låter inte allt för lovande om man vill ha en häst att träna på.

Oj...låter som om det oundvikliga är det rätta....en häst som lider är väldigt jobbigt. Du skriver att det är inte samma häst längre...han kanske inte orkar längre. Jag hade tagit bort pålle....tråkigt men sant

Jag svarar er båda samtidigt. Jag vet att det är oundvikligt, men har verkligen försökt intala mig att han kommer att bli bra. Men börjat inse att det aldrig kommer att bli verklighet. Kan ju säga att han är "bara" 16 år, så han är inte ens särsklit gammal. Men tror ni att det går att få honom utdömd? Och få ut på försäkringen? Hur går det till?

eftersom du gjort många försök att få honom användbar och veterinär behandlad så borde det gå att döma ut för förlorad användbarhet. prata med veterinären och säg att du vill ge upp.

Vet du vad som kan vara anledningen till att han får så många återkommande kotledsinflammationer?
Har du sett över ridning/underlag/skoning/tagit blodprov/låtit equiterapeut eller liknande se över honom etc. Menar inte att låta anklagande på något sätt utan bara att det är många bitar som måste stämma, speciellt om han nu är känslig.

Personligen tycker jag att det verkar vara alldeles för lätt att få hästar utdömda. Jag tycker inte att det är rätt att de ska dömas ut bara för att de inte passar våra önskemål. Men du har ju onekligen kämpat på ett bra tag och om det är så att hästen lider, inte kan bli bra och har tappat livsgnistan så får man väl tyvärr överväga det andra alternativet. Skulle han inte trivas som sällskapshäst (om han nu kan bli såpass bra att han inte har ont så länge han inte ansträngs?) Då hade du kanske kunnat stå kvar som ägare och låna ut honom.

Usch, vad tråkigt :cry: Det låter ju som om han kanske redan har gett upp (om han inte är som förut) o då är det väl bättre att han får somna innan han har allt för ont...

Jag vet precis hur du känner, sitter själv i en liknande situation, dock utan lika många veterinärbesök.
I ditt fall hade jag tagit bort hästen då du ändå har behandlat under så lång tid och dessutom att den börjar bli äldre, även om den blir frisk kommer det ju inte att gå och träna med den.
Är hästens beteende dessutom förändrat så.

Men snälla, hästen har ju pålagringar i alla lederna. Det finns redan hur många sällskapshästar som helst. Varför är det så fel att avliva en häst?? Blir lite förtvivlad när jag läser alla inlägg om att man ska försöka spara skadade hästar som sällskapsdjur.

Sen så håller jag iofs med dig om att det är mycket som kan spela in vad det gäller kotledsinflammationer.

Jo han är ju inte byggd på rätt sätt. Han har alltför mycket vikt på frambenen. Därför skos han nu med pg-beslag för bättre stötdämpning (av hovslagare som jobbar på klinik). Eftersom han är så "framtung" så är det svårt att rida honom i en bra form. Vi har ridit för tränare en gång varannan vecka fram tills det att han blev halt förra gången, för att få hjälp med det. Men inte nu, då det inte borde vara så bra för honom att gå på volt mer än nödvändigt. Han är kollad av sadelmakare/tandläkare/et. Har inte tagit nåt blodprov dock, vad kan dom hitta då?

Jo har funderat på att låna ut honom som sällskapshäst. Men eftersom han är en ganska stor häst, så är det ju ganska svårt att få någon som är villig att ta honom. Det kostar ju tyvärr ganska mycket att ha en stor häst. Och så blir han väldigt lätt fet, så om han inte rids så står man med en överviktig häst. Hans största intresse är att äta! Jag vet inte om jag tycker att det är så mycket till liv, om han får jättelite mat, och inte kan gå på bete på sommaren. Men om han inte har ont av att bara stå så är det ju ett alternativ. Ska ringa till veterinären imorgon, och höra vad han säger!

Detta är ju hemskt tråkigt och jag lider med dig, som du själv säger så är han inte sig själv. Skulle du själv vilja leva? Han har ju säkert ont av detta och jag tycker endast att en sällskapshäst kan vara den som INTE har ont av ev skador den har. Men att gå halvt halt resten av livet, är det verkligen en hitt??

Som någon ovan skrev prata med veterinär, man kan ju inte alltid vara egoistisk man måste tänka på sitt djur, är väl därför vi alla är djurmänniskor. Och ja det är i huvudsak väldigt lätt att få hästar utdömda idag som kanske skulleklarat sig jätte bra med rätt behandling osv...MEN jag tycker att så som det ser ut i ditt läge så är det för mycket för att inte låta honom få frid.

LYCKA TILL...*skickar styrka*

Jag tycker inte att hästar nödvändigtvis måste prestera någonting för att få finnas till. Finns det möjlighet att hitta ett bra hem åt den som t.ex. sällskapshäst, under förutsättning att hästen trivs med det och naturligtvis att den inte lider, så tycker jag att det är ett bättre alternativ än att den ska sluta sina dagar redan nu. Ja, det finns många sällskapshästar men vi föder också upp enormt många hästar. Vi kan inte förvänta oss att alla ska passa våra behov.

Jag tycker du ska avliva hästen, ingen blir lyckligare av att du lägger så mkt på en häst som inte håller, plus att avlivar du honom så vet du att han aldrig hamnar i fel händer tex någon som ine har kunskapen att se att han är lite halt utan fortsätter att rida på.
Avliva är mitt råd, tung javisst, men mest snällt mot hästen, han ska ändå den vägen förr eller senare, precis som oss alla så varför inte nu när du vet att allt går rätt till.

Ang blodprov tänkte jag mest om man kunde upptäcka t.ex. någon brist som kan bidra till att han får så många återkommande inflammationer, eller något annat sjukdomstillstånd i kroppen. Men det kanske är så enkelt att det har att göra med hans byggnad och att det inte är så lätt att få honom att arbeta på rätt sätt.
Det kan ju vara knepigt med hans hull förstås eftersom en häst med ledinflammationer inte bör bli för överviktig. Å andra sidan klarar han sig kanske bättre från ledinflammationer ändå om han inte rids...
Tycker att du verkar vara omtänksam mot din häst och som att du gör allt du kan. Tror att det beslut du fattar kommer att vara det rätta. Du känner din häst bäst.

Men hästen är ju helt slut i benen....

Men att hitta ett bra hem är lättare sagt än gjort till en sådan häst tyvärr.
Självklart är det så att vi föder upp väldigt många hästar och att alla inte kan prestera på topp, men vi kan iaf försöka att se till att hästarna inte lider och det är redan så många hästar som får gå och ha ont alldeles förlänge bara för att vi människor är så rädda för att ta ansvar för detta tunga beslut. Det är inte lätt att ta bort sin vän, och det ska det inte vara heller. Men på det viset kan vi iaf veta att hästen hade en bra sista tid.

Jag tror att TS med hjälp av sin vet fattar rätt beslut. Hon verkar som en riktigt vettig och omtänksam hästägare!

Jag såg först nu att hästen hade pålagringar i alla sina behandlade leder och jag kan väl hålla med om att prognosen kanske inte ser så bra ut...
Men med tanke på att den trots allt blev friskförklarad och, som jag förstod det, var ohalt tills träningen trappades upp så kanske den klarar ett lugnt liv utan påfrestningar. Naturligtvis under förutsättning att den inte lider vare sig fysiskt eller psykiskt och att man hittar rätt hem.

Jag håller med dig till 100%.

Det resonemang jag har svårt att förstå, som jag ofta hör, är att det är helt ok att avliva en häst för att den inte lever upp till ryttarens förväntningar. Då menar jag inte hästar som inte går tillräckligt höga klasser, utan hästar som inte kan användas i träning/tävling men mycket väl kan leva ett bra liv på annat sätt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka