Dom var inte dräktiga....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Atlas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 892

Atlas

Trådstartare
Har varit o kollat mina ston idag :cry: Varken halvblodet bet. m Figaro el ponnystoet var dräktigt! Provar en gång till m Figaro så henne lämnade jag kvar men ponnystoet har jag tagit naturligt språng på 2 brunster redan så nu känns d som om jag ska ge upp...vad tror ni, vad skulle ni gjort? :confused:

Sv: Dom var inte dräktiga....

Jag hade betäckt om ponnystoet en vända till, man har ju inget att förlora på det...
Möjligen kollat upp en extra gång så hon inte drar på någon infektion i livmodern.

ameo, som seminerade sitt halvblodssto under FYRA brunster samma säsong utan att få nåt föl :smirk: (nu har vi dock ÄNTLIGEN lyckats!)

Oh vad tråkigt mina har varit dräktiga alla i år, mina hingstar har haft 100% hitintills tack och lov!

Skickade iväg för tidigt.... jag hade tagit bakprov och kanske gett hippotrim i förebyggande syfte. 2 gånger är inte ovanligt många tar sig inte förräns tredje brunsten men ett bakprov på bägge är befogat så här sent på sässongen.

Jag skulle ge stoet hippotrim på nästa brunst och ge henne säsongen ut. I år har jag hagen full av strul ston. De släpper inte äggen som de ska samt några av dem kommer inte i brunst alls. :smirk: Har ni kollat ponnystoet med u-ljud och sett att hon haft ägg att släppa?

Bakprov, vad är det?
Vi var till seminstationen igår o då hade halvbl ett ägg på 36cm så henne skulle dom beställa till i dag, ponnystoet hade ett på 32, men d trodde hon var ett som skulle tillbakabildas o att hon redan släppt ett. Jag antar att hon skulle se om d skulle behöva spolas el nåt?
Vi har en arabhingst här i byn, kanske man skulle fråga om man fick prova honom...min ponny är ju ridponny så...Men det var ju inte vad jag tänkt från början.Hon har fått föl iår. Det känns ju som om säsongen rinner iväg...men d är väl mest halvbl då man tänker på 3årstestet som man blir stressad. :(

Vad har du betäckt med för hingstar, det kanske är bra om du byter till en annan ridponnyhingst, det finns ett par ridponnyhingstar som har mkt dålig fertilitet samt att hingstar kan ha dålig fertilitet ibland under sässongen. I sverige har vi inte skyldighet att kolla ponny hingstarnas spermier. Men om dom kommer från Holland hingstarna har dom låtit dem ta spermie prov. Du kan PM mig om du vill.
Bakprov är ett slang för Bakteriologiskt prov taget från livmodern, om dom har bakterier blir dom ej dräktiga och det bör man ta om dom brunstar om särskilt när det är sent på sässong

Jag hade abslout försökt igen, som är sagt tidigare, "vad har du o förlora"?! Visst det är mkt jobb.. men det är väl därför vi håller på?! ;)

Jag har själv försökt i säkert tre mån. i nästan varje brunst hon var dräktig i ca 25 dagar.. men sen resorbera hon.. =( men hon är tillbaka nu o jag tänker försöka så länge sesongen är igång o min häst inte mår dåligt såklart... *skam den som ger sig* eller vad brukar man säga, med det är det inte sagt att det INTE är motigt ibland!!

Jag hörde med en vetrinär han sa att det har varit lite strul med brunsterna i år.. verkar vara ett sådant År igen

gonkan skrev:
Jag hörde med en vetrinär han sa att det har varit lite strul med brunsterna i år.. verkar vara ett sådant År igen

Det säger ALLA veterinärer varje år.... ;)

Det sa min veterinär också :D

Fast här är allt utom ett krångelsto dräktigt, får minst en brunst till på sig, sedan för ägarna bestämma hur vi går vidare (och om vi ska gå vidare).

Min veterinär säger att det har varit ett Bra år i år! :D

Vi har haft mycket bra statestik på vår station! Idag fick min 3 åring ytterligare en dräktig på första försöket......
Vi har haft en mycket bra sässong vad det gäller % att få ston dräktiga.

Har också haft en toppen-säsong!! Bara en har gått om av 7st, och hon tog sig på andra brunsten efter behandling mot streptococcer. Vi har ytterligare några till som betäcks just nu och inte kan kollas ännu, men det är friska märrar med föl vid sida så det lovar gott där med :banana:

Atlas skrev:
Det känns ju som om säsongen rinner iväg...men d är väl mest halvbl då man tänker på 3årstestet som man blir stressad. :(
Stressa av! ;)
Min "guldklimp" föddes den 2 juli och han fick hoppdiplom med 6 poängs marginal... :p

Får du en sen fölunge så kan du ju se till att hjälpa den att utvecklas så bra den kan, dvs se till att den i alla fall inte kommer efter. Du ska alltså ge den så mkt BRA foder som möjligt! :)(baserat på ett topphö!)

gonkan skrev:

Mitt sto som gick gall förra året tog sig på första försöket i år, och var fortfarande dräktig när hon kollades på dygn 50.

Atlas skrev:
Vi var till seminstationen igår o då hade halvbl ett ägg på 36cm så henne skulle dom beställa till i dag, ponnystoet hade ett på 32, men d trodde hon var ett som skulle tillbakabildas o att hon redan släppt ett.
:(

Men - 36 resp 32 CM är välan fel?
Hur stort är ett ägg egentligen?

Hon menar säkert millimeter. ;)
Och det är inte ÄGGET som är så stort, utan äggblåsan.

Fniss, d ska väl va mm, hon sa 36..o jag tänkte väl inte till riktigt när jag skrev :angel: Om d inte blir nåt den här gången heller o vi hinner en gång till innan dom slutar tömma hingstarna (dom slutar visst i mitten av aug), ska jag byta fr Figaro till någon man vet mer om kvaliten?? Har ni som tagit Figaro fått alla dr?
Jag vill ju gärna ha föl nästa år, men det ska ju ändå vara planerat. Men d finns ju väldigt mkt trevliga hingstar...Stoet är e Davignon,Zephyr... :confused: Vem har sagt att det ska vara lätt här i livet :D Jag får väl ha mina ston till att pussa på o skrota ut i skogen, kanske man ska lära dom söka kantareller :smirk:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 413
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 596
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka