Dom där förbannade rottweilrarna..

Sv: Dom där förbannade rottweilrarna..

Schnawser kväver EXTREMT mycket hård träning, de e de envisaste hundarna jag vet.

Nej en schnauzer kräver ingen extrem träning över huvudtaget, det är en mycket aktiv sällskapshund som kräver konsekvent fostran.

Men som jag skrev tidigare så anpassar sig schnauzern till det mesta.
Rasen skulle må alldeles utmärkt med enbart långa promenader, få springa lös, träna lite vardagsmoment och att bara få vara med på det mesta..

Samtidigt som den gärna hänger med på lydnadsträning, spår, drag, fjällvandringar m.m.
En riktigt allround och aktiv sällskapshund med andra ord :D

Din uppfattning av rasen är inte rasrepresentativ :)

Senast ändrad:

Oj och jag har haft schnauzer i 12 år och har fem hemma här nu. Aldrig sett det du skriver om :D Jag kan med 100% säkerhet intyga att du har fel. Undantag finns det alltid, men överlag så har du helt fel.
Och jag utgår från att du menar schnauzer och ingen riesen ....

Och jag som har haft riesen i 25 år har aldrig upplevt att dom kräver extremt hård träning!

Och jag som har haft riesen i 25 år har aldrig upplevt att dom kräver extremt hård träning!

Jag inser nu att det gick att missförstå vad jag skrev :D

Jag ville bara tillägga att många gånger när man säger schnauzer, så tror folk att man menar dvärg eller riesen :)
Eller så frågar alla *vilken storlek har du*

Eller som när det kom fram en tant och frågade om min schnauzer var en dvärgriesen :D

Jo,men jag förstog nog dig rätt,för du menade att schnauzern(mellan) inte behövde extremt,men att en riesen behövde det!
Så läste i alla fall jag det och fick till det:D

Och jag svarade på att jag som haft riesen i 25 år..osv

(För efter några år..så har jag lärt mig att det är dvärg,schnauzer,riesen,så delas dom 3 kategorierna in:idea:)

Jo,men jag förstog nog dig rätt,för du menade att schnauzern(mellan) inte behövde extremt,men att en riesen behövde det!
Så läste i alla fall jag det och fick till det:D

Och jag svarade på att jag som haft riesen i 25 år..osv

(För efter några år..så har jag lärt mig att det är dvärg,schnauzer,riesen,så delas dom 3 kategorierna in:idea:)

Fast var inte så jag menade. Därför jag skrev att det nog kunde missuppfattats.
Jag tycker att många säger schnauzer, fast de menar riesen eller dvärg (skulle kanske skrivit dvärg också, men tänkte att ingen kan väl tro att dvärgen behöver EXTREM uppfostran eller vad det nu stod) Och jag svarade för hur jag tycker schnauzer är.
Riesen har jag aldrig haft så jag vet inte ett dugg om dom :)

Jag tror man får enas om att det finns rottor av all de sorter...och håller fullständigt med om hannarna. Undrar dock varifrån dina rottisar kommer, vilken kennel? (Om du vill skriva ut det här förståss).

Nej jag vill inte skriva ut kennelnamnet här, det känns inte så relevant tycker jag? Det är en liten kennel som har funnits i många år och om man tittar på de kullar som tagits fram genom åren så finns det en ganska jämn blandning av både utställning och bruks"råttor". Min tiks pappa är mkt väl meriterad, korad tjänstehund +2:a, mamman är en ren avelstik men med välrenommerade linjer bakom sig. Jag valde särskilt ut en valp efter den tiken, dels efter att ha pratat med uppfödaren om hennes temperament, att hon var den tik som mer än gärna agerade "dagis" åt de andra tikarnas kullar m m. Hon var den mest sociala av alla tikarna. När jag sen fick se henne så var det klart! Hennes milda temperament, nätta exteriör kombinerad med en mentalt mkt bra hane av lite större format verkade väldigt vettigt.

Vi beskrev tydligt och klart vad vi var ute efter; vi är vana hundmänniskor båda två, jag har ett förflutet som hundförare, har haft rätt vassa hundar genom åren men sökte nu en rottistik som tillät mig att få varva ner ngt med hundträningen och som kunde fungera med den då 3-åriga dottern och resterande familj. Uppfödaren kunde inte ha rek en mer passande tik. Det kallar jag en seriös och kunnig uppfödare som lyssnar på vad en ev blivande köpare söker och kan rek rätt hund till rätt familj.

Och ja, håller med om att visst finns det olika "råttor" med lite varierande mentalitet, jag kan bara beskriva de jag har sett och varit med om.

Min sambo har haft riesenschnauzer och morbror har haft mellanschnauzer, ingen av dom hundarna dom haft har varit några nybörjarhundar. Mellanschnauzern var en riktigt tuffing som hela tiden provade sin rang, speciellt mot barnen i familjen. Han var iofs snäll, men väldigt tuff och en riktigt ögontjänare...
Riesen var också tuffa men provade inte hela tiden sin rang.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka