Dom där förbannade rottweilrarna..

Sv: Dom där förbannade rottweilrarna..

Det lär vara riktigt dåliga hundar du fått tag i. En brukshund som älskar att vara soffpotatis?
Som uppfödare skulle man ju skämmas över ett sådant avelsresultat.

Att du orkar :confused:
Även en brukshund ska kunna slappa. Annars anser jag det är dålig avel.

Senast ändrad:

Ja jag har ju 5 schnauzer och har bara positivt att säga, annars skulle jag nog inte ha så många ;)

Däremot tycker många och jag har även frågat uppfödare att de svarta är något livligare/aktivare än peppar & salt. Jag tycker mig också märka att det är så.
Men har inte så mycket erfarenhet av de svarta själv, men har frågat uppfödare som föder upp båda färgerna.

Calazirya skrev mycket bra tycker jag :)

Jag har också noterat en viss skillnad mellan färgerna, men jag har avfärdat det..

Men nu när även du påpekar det så...

Jag upplever också de svarta som mer aktiva ( unga i sinnet ? ), lite mer barnsliga kanske är rätt ord ?

Nu brinner det tätt i knutarna för här har det tydligen redan mailats på en valp (dock såld). Jag tror jag trillar av pinn :eek:

Jag tror för övrigt att det blir en såndär peppar o salt variant :p

Oj här var det snabba ryck!

Vad kul att du lyckats "omvända" päronen iaf.

Det gick två schnauzertikar på våran spårkurs i höstas, de var väldigt trevliga hundar, och mycket snygga.

Ägaren sa att det var ganska hårda och tuffa hundar. Skulle mycket väl kunna tänka mig en själv.

Jag är själv i chocktillstånd, jag fann väl ett kryphål :D

Inget bestämt än, men det verkar ju vara på G

Ja, men de ska inte föredra att ligga och sova i soffan framför att arbeta. Att ha en av-och-på-knapp är en helt annan sak än att vara soffpotatis.

Rottweilern är nästan helt förstörd för att folk har dem som sällskapshundar istället för att jobba med.

Håller me.. Man skulle kunna kalla hundcoachen program för rottisprogramet lr nått. :grin:

Det finns 4 olika Sennenraser men de är väldigt olika i temperament!

*OT*
Vilka är skillnaderna? Sennenraserna diskuteras som hund nummer två här hemma, om någon har erfarenhet av de olika: berätta gärna!

/Syrsa

Öh, vad menar du med att det finns olika hårlag? Det finns 4 olika Sennenraser men de är väldigt olika i temperament!

Jag har träffat den korthåriga varianten (kommer inte ihåg vad den heter)och den var allt annat än lugn, vilket jag annars förknippar med den långhåriga.

Jag har träffat den korthåriga varianten (kommer inte ihåg vad den heter)och den var allt annat än lugn, vilket jag annars förknippar med den långhåriga.

Den stora eller lite mindre korthåriga? (dvs Grosser schweizer sennenhund eller entlebucher sennenhund)

/Syrsa

Och en kompis till mig är inne så sin tredje berner sennen. Och inte har då hennes varit lugna :D

Öh, vad menar du med att det finns olika hårlag? Det finns 4 olika Sennenraser men de är väldigt olika i temperament!

Jag förstår vad du menar men jag orkade inte leta upp vad de olika heter, det är sennen allihop i alla fall.

Lika som det finns olika "belgiska vallare" med oliks hårlag och temperament

Äh, Rottweiler rules!:banana: Det FINNS ingen bättre soffpotatis än vår rottistik - hon är den perfekta familjehunden, tålig, glad, sover gärna och är nöjd så länge hon får vara med sin familj;OSS.
Hon skiter i sin "brorsa" schäfern, men tvåbeningar är viktiga för henne:)

Förstår inte att folk anser att rottisar kräver en massa aktivering - har haft både rottisar och schäfrar i många år och kan säga det att rottisa ( tikarna ) är "a piece of cake" i jämförelse. Inte är de några aktivitetstörstande vovvar inte!

Jag håller på dina Päron jag...

TAck för dina ord. Har haft världens diskution här på forummet.
Du har samma åsikt som mig Tack
Rottisen är bara bäst och trevligast

*OT*
Vilka är skillnaderna? Sennenraserna diskuteras som hund nummer två här hemma, om någon har erfarenhet av de olika: berätta gärna!

/Syrsa

Det finns 4 olika sennenraser -som skiljer sig åt ganska markant...

Appenzeller Sennenhund - vass, stark vakt och vallinstinkt. Mkt restriktiv mot främlingar, en arbetande hund. Den används gärna i aktivt arbete på en gård.
Hanar: 52-56 cm i mankhöjd, tikar 50-54 cm. Korthårig med krullsvans.

Entlebucher Sennenhund - ngt mindre skräpa, men fortfarande restriktiv mot främlingar. Mkt livlig, skällande vallhund. Extremt trogen sin ägare och familj.
Hanar 44-50 cm, tikar 42-48 cm. Korthårig.

Berner Sennenhund - sällskaplig, den av raserna som har det öppnaste sinnelaget. Godmodig och självsäker. Långhårig.
Hanar 64-70 cm, tikar 58-66 cm.

Grosser Schweizer Sennenhund - orädd, vaksam. Restriktiv mot främlingar, vaktar med grova skall. Mkt tillgiven sin familj, flockgemenskap är viktigt. Uthållig och rörlig, gärna arbetande. Tar dock lång tid på sig att växa klart. Kan upplevas som flamsig i ganska hög ålder.
Hanar 65-72 cm, tikar 60-68 cm. Korthårig, kraftig.

De skiljer sig en hel del åt, inte bara storleken och pälsen. ;)

Tack...då slapp jag kommentera dumheterna. Jag håller helt med om att även en brukshund ska kunna slappna av, det är mitt ideal i a f; när det ska arbetas så är det full gas, när det inte ska arbetas ja då kan man ligga o slappa på sofflocket.

Förresten så måste jag ha fått tag på TVÅ lika "värdelösa" uppfödare i såna fall för båda de rottistikar jag har haft har varit lika lugna och behagliga nämligen. Rena semestern jämfört med schäferhanarna jag har haft och har, de kunde haft bättre förmåga att slappna av mellan arbetspassen däremot:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka