Dom där förbannade rottweilrarna..

MrsScabtree

Trådstartare
..Ja, så var vi där igen. Mina kära föräldrar vill prompt ha en rottweiler och jag gör allt i min makt för att försöka ändra herr och frus åsikter genom att försöka få dom att förstå allvaret med att äga en sådan hund. Här finns inte pondus eller vilja att träna aktivt, det är tveksamt med motionsbiten också.

Jag har kollat upp lite raser som jag hade tänkt propagera för och faller alltid tillbaka på mellanschnauzern-en hundras som dom faktiskt har ägt innan.
Behändig storlek, snygg (viktigt) och ett vad jag kan läsa fint temperament.

Ni som har erfarenhet kan väl beskriva den? Är det en relativt sund ras?
Hur är den med barn?

Tack på förhand, detta är ett krig jag inte tänker gå osegrandes ur! :devil:

Sv: Dom där förbannade rottweilrarna..

Jag röstar fortfarande på bullmastiffen.

Schnauzern vet jag inte så mycket om själv tyvärr.

Den är för stor, slemmig och för sjuk tyvärr. Annars hade den nog passat.

Pincher då?

En lagom hund, sen kan de låssas att de köpt en ovanligt liten dobberman.

De schnauzrar jag träffat har varit kavata och trevliga, men dock ganska skälliga, kräver en tydlig och bestämd uppfostran.

Skälligt gör inte så mycket, dom är vana vid tax och terrier :D

"Bekanta" till mig har barn, som till varje pris skulle ha en Rottweiler - katastrofläge med andra ord! Lyckligtvis fick andra bekanta till dem nys om saken, och sa glatt, att dom kunde ju få träna lite då genom att låna deras 9 månaders Rottweilerhanne en dag eller så!
Den Rottisen var trevlig - men tillräckligt avskräckande för samtliga i familjen för att den rasen nånsin skulle komma på tal igen! Stor, stark, intensiv, dominant, kort sagt skrämmande! Så blev dom botade!
Kan du inte bjuda hem nån till föräldrarna med en riktigt odräglig (men snäll...!) UNG Rottweiler, så dom får känna på firsthand såattsäga? Hålla i kopplet när det bär av och stå emot de entusiastiska "attackerna"? Vore nog nyttigt och väldigt effektivt!
Ta sen dit en jättetrevlig hund av annan mer passande ras...

Äh, Rottweiler rules!:banana: Det FINNS ingen bättre soffpotatis än vår rottistik - hon är den perfekta familjehunden, tålig, glad, sover gärna och är nöjd så länge hon får vara med sin familj;OSS.
Hon skiter i sin "brorsa" schäfern, men tvåbeningar är viktiga för henne:)

Förstår inte att folk anser att rottisar kräver en massa aktivering - har haft både rottisar och schäfrar i många år och kan säga det att rottisa ( tikarna ) är "a piece of cake" i jämförelse. Inte är de några aktivitetstörstande vovvar inte!

Jag håller på dina Päron jag...

De kanske kan låna min? Han är lätt och trevlig om man är hundkunnig, men är man lite mesig och försagd så kör han över dem helt. Har sett honom promenera iväg med sådär 90 kilo karl i andre änden på kopplet...

Men du verkar ändå ha en massa kunskap om rasen samt en del pondus när det behövs, + att här ska det helst vara hane.

Jag tror dock att svart schnauzer mjukade upp lite...hmhm..

Stafforshire bullterrier..dom är inte stora och glada trevliga hundar, men med det lite "bulliga" utseendet...dom behöver så klart en uppfostran men det gör ALLA hundar!! kolla alla program med Cecar Milan där alla små söta hundarna har fått göra som dom vill...

Pincher då?

En lagom hund, sen kan de låssas att de köpt en ovanligt liten dobberman.

De schnauzrar jag träffat har varit kavata och trevliga, men dock ganska skälliga, kräver en tydlig och bestämd uppfostran.

Att skaffa en pinscher utan vilja att träna aktivt de första 3 åren (pinschern är tuffa hundar som mognar sent!) eller motionera, är att bädda för problem. De kommer få en terrorist på halsen. Pinschern är inte ett dugg lättare än schnauzern.

Åh jag kan låna ut Calle och Strauss en varm sommardag så skall du se att de ångrar sig:D

(se bara till att du finns i närheten så ingen minihund råkar bli uppäten under tiden)

Jag som är fd schnauzer ägare ( till en svart hane ) passar på att svara lite :)

Ni som har erfarenhet kan väl beskriva den? Är det en relativt sund ras?
Hur är den med barn?

Det är en sund ras, men ganska kavat och kräver en fast uppfostrande hand ( konsekvent till 100 ).

Med barn är dom schnauzrar jag träffat ( ganska många ) jätte bra, men det krävs ju att man uppfostrar sina barn till att bli hundvänliga också för ingen hund accepterar hårda/oaktsamma barn i all evighet. ( men det där vet du )

En jätte allround och trevlig aktiv sällskapsras som anpassar sig till de flesta aktiviteter.

Jag tränade och tävlade lydnad och agility aktivt.

Körde drag för längdskidor på vintern ( pulka drog han också )..

Min hane bar dock runt på en hel del könsbunden aggressivitet och innan vi fick bukt med det så var han superjobbig.

Måste tillägga dock att han var min första egna hund och man lär sig av sina misstag :)

Senast ändrad:

Men det lät ju väldigt trevligt :)

Håll i er gott folk, men denna rasen är tydligen intressant !

Det lär vara riktigt dåliga hundar du fått tag i. En brukshund som älskar att vara soffpotatis?
Som uppfödare skulle man ju skämmas över ett sådant avelsresultat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka