Dolt fel? Behöver råd *lång*

A

Ameli

Jag har en undran...Hoppas ngn här kan svara. Kan man ge en häst ngn form av smärtstillande som har en längre verkan, alltså som verkar under en längre period? Så att en ev hälta eller annat skulle döljas under en provridning?

Köpte en 16-årig HBL-valack för tre månader sen, inget fel på honom då. Fick hem honom och han tappade en sko efter 2 dagar och det dröjde ca 1,5 vecka innan hovsl kunde komma ut och slå på den. Fortsatte ridningen i ca en vecka innan han började röra sig stelt med vänster bak, ingen hälta eller så men ett annat rörelsemönster i ridningen. Trappade ner på ridandet i ca 2 veckor innan jag satte igång honom igen. De tre första veckorna efter avbrottet blev det lugnare ridning, mest i skogen. Började komma igång med lite träning och då åkte han på en tappsko igen. Efter strul med sjuk hovsl så fick han tillslut på sig skon efter 3 veckor. Igångsättning igen och då kändes han absolut inte bra. Han haltar inte eller så men han har inte sitt vanliga "framåt-tänk", i nedförsbackar vill han knappt gå alls det känns nästan som att han backar ner. Tänkte först att det kunde vara de nya skorna eftersom hovsl fick verka av rätt mkt av hoven då han slitit snett när han gått utan.
Så nu det sista har vi bara ridit i skogen, mest skritt men ändå trav o galopp så kondisen hålls igång.
I onsdags var vi iväg på ridklubben o tränade lite försiktigt, inga problem han har vart som vanligt i veckan. Skönt tänkte jag. Var iväg idag igen och hästen är seg som kola vill inte alls röra sig. Sparkade på honom o tänkte att nu får du vakna lite. Nosen rätt upp i vädret, hård i munnen och är som en planka att sitta på och öronen slickade bakåt och har uppenbart ont!
Nu blir det definitivt vet-besök!

Men nu blir jag orolig att förra ägarna visste det här när de sålde honom, de har inte velat ha ngn som helst kontakt efter köpet. Jag har både mejlat o skickat "vanliga brev" och försökt ringa.
Om det skulle visa sig att han har haft dolda fel går köpet tillbaka då? Eller går det ens att visa? Vet inte ens om jag vill skicka tillbaka min häst dit...Om de kan med och sälja en häst som har ont vet man ju inte vad de kan ta sig till.

Någon som har några råd?? :confused:Brukar finnas många vettiga hästmänniskor med erfarenhet här inne.

Sv: Dolt fel? Behöver råd *lång*

Vad är det som får dig att tro att han hade problem redan innan?

Tappade han båda gångerna på samma hov?
Är det samma ben som han är ofräsch i?

Vad är det som får dig att tro att han hade problem redan innan?

Tappade han båda gångerna på samma hov?
Är det samma ben som han är ofräsch i?

Nej det var på olika hovar. Men det är hela tiden bakbenen han är ofräsch i. Bara en känsla jag fick eftersom det kom såpass fort efter att jag fått hem honom... Men nu är jag som sagt orolig så jag håller på att balla ur och hittar på massa scenarion. Löjlig...jag vet!

att hästen är halt efter några veckor är inget som säger att det
fanns där innan.

Varför gjordes inte böjprov?

Smärtstillande kan sitta i ett par veckor har jag för mig, innan man är helt säker på att det har gått ur kroppen. Men jag tror det är mer troligt att hästen har blivit halt av tappskorna, eller ryttarbytet, eller ökad mängd ridning. Många hästar är ömfotade och känsliga för att tappa skor, och kan få rejäla problem efter en tappsko, och kan inte ens gå i hage utan alla skorna på... Det är också en stor omställning för en häst att byta ryttare, hovslagare, sadel, träningsupplägg osv, så att hästar blir halta ett par månader efter ryttarbyte är tyvärr inte helt ovanligt.
Och tyvärr är ju en 16-åring ingen ungdom, vissa klarar full ridning, andra har kanske gått hårt och har lite småkrämpro, och måste ridas därefter.

Om man ska vara misstänksam mot den förra ägaren så kan ju hästen ha vilat sig i form, den kanske inte klarar att gå för fullt, vilket jag förmodar att inte alla hästsäljare avslöjar.

Men det bästa du kan göra är väl att åka in till klinik och göra en ordentlig utredning och gå vidare därifrån. Om det visar sig vara en gammal skada så beror det ju på om du har undersökt hästen ordenligt eller inte om det går att reklamera köpet.

Men hoppas att det bara är en överansträngning pga tappskor/ryttarbyte, och att du får en fräsch häst att rida snart.

Lycka till!

gjordes veterinär bes. i samband med att du köpte hästen ? i annat fall är det troligen bäst att åka till klinik för att få reda på vad som orsakar problemen. det behöver ju inte vara så märkvärdigt och kan ju tom. ha uppstått hod dig ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama