Dölja urinlukten

vilse

Trådstartare
Tips på vad som döljer urinlukten när katten kissat inne?

Någon av mina trevliga katter har kissat i hallen, över skorna. Efter tvätt, blötläggning i badkar ett helt dygn och slutligen dränkta i parfym luktar skorna fortfarande kattpiss....
Hur får jag bort lukten? Skorna är av läder resp konstläder, men det är i den invändiga sulan de pinkat.

Lukten i hallen får jag bort så jag inte märker den mera. Men då de kissat där idag igen så är den troligen kvar. Hur får jag bort det? Ättika?

Har ni sedan några andra tips på hur man får dem att sluta kissa inne hade det varit uppskattat. Detta börjar bli ohållbart :crazy:

Sv: Dölja urinlukten

Du kan använda Dettol, ett desinfektionsmedel som finns i en del invandrarbutiker.
Har katterna varit rumsrena förut och har börjat kissa inne nu?Är dom kastrerade?

De blev kastrerade vid 6 månaders ålder, de är nu 1.

Någon av dem började kissa i mina föräldrars sängar när vi bodde där 3 veckor. Stängde vi in till det rummet var det dock inga problem.
Nu har katter bott i denna lägenheten 2.5-3 veckor när de började kissa här med :crazy:

Förhoppningsvis är det bara att det är ett nytt ställe (även om det kommer sent tycker jag), men ja... Alla tips för att få dem att sluta mottages tacksamt...

Min hankatt började kissa inomhus. Jag var skogstokig tills det härmondagen visade sig att han har urinsten :crazy: Förmodligen har han upplevt lådan som obehaglig eftersom det gjort ont.

pissoff finns att köpa på djuraffären, det är en spray som neutraliserar doften. Ättika är också bra att få bort doft/lukten så att katterna ej kissar där igen.

om du varit till veterinären för att utesluta kristaller, uvi m.m Är dom friska kan man göra vissa åtgärder:
1. ha flera lådor med olika sand, med och utan tak
2. skrubba ren alla lådor ofta
3. mocka flera ggr per dag (har du ej klumpbildande sand så pröva de)
4. undvik ett tag på att ha saker på golven, speciellt där katterna kissar.

Jag har en katt som kissar under löp. Vi har inga skor på golvet i hallen, inga inbjudande väskor eller kattburar på golvet och har tillfälligt satt en låda i halllen då ja kom på henne att hon strila mot väggen. Hon slutade iaf=)

Lånar tråd lite nu. Jag vet inte heller riktigt hur jag ska få min att sluta. Är det möjligt att han vill börja gå på lådan igen när han inte har ont längre? Han kissar mest i badkaret och på golvet id ytterdörren, och är finns ju inget att kissa på..

Min katt har blivit bättre med att gå på lådan sedan vi skaffade en vars färg och form skiljer sig från dom hon hade innan. Så om han förknippar gamla lådan med ont så kanske han vågar använda en ny?

Ja, jag har tänkt det också, och ska köpa en låda med "hus" imorrn, vilket jag ändå har tänkt göra ett tag. :) Och så ska jag byta tillbaka till den gamla sanden som jag vet att han gillade. Så blir han kanske glad :love: (Idag var hans kiss inte lika blodigt iaf, sen jag började ge generösa mängder vatten i maten.)

Ja, jag har tänkt det också, och ska köpa en låda med "hus" imorrn, vilket jag ändå har tänkt göra ett tag. :) Och så ska jag byta tillbaka till den gamla sanden som jag vet att han gillade. Så blir han kanske glad :love: (Idag var hans kiss inte lika blodigt iaf, sen jag började ge generösa mängder vatten i maten.)

Totalt OT, men har du tagit katten till veterinär? Blod i urinen är absolut inte ett bra tecken och det bör få undersökas. Bara en tanke.

:eek: Ja det har jag! Han har urinkristaller och är under behandling.

Liknande trådar

Katthälsa Är man en vidrig människa för att man seriöst överväger att ta bort sina katter som kissar tamefan överallt? Vi pratar inte...
2
Svar
30
· Visningar
13 872
Senast: brukshund
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·
T
Övr. Katt Jag blir tokig på henne... så tokig så att jag snart faktiskt gör mig av med henne. Hela huset är ju redan avsprärrat för att jag är...
2
Svar
29
· Visningar
6 148
Senast: Heulwen
·
T
Övr. Katt Har sedan 1,5 år tillbaka två stycken underbara katter. Hämtade hem dessa underbara varelser från ett katthem. De hade bott tillsammans...
Svar
8
· Visningar
2 290
Senast: Stoppard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama