pippilotta

Trådstartare
Rätta mig om jag har fel , men man kan väl inte ta dolda felförsäkring på valpar som är 8 veckor om inte tiken är tecknad som avelstik?

Sv: Dolda fel

Om jag inte minns helt galet, så räcker det att tiken är liv/vet.vårds försäkrad i det akutella bolaget. Men jag kan helt klart ha fel.

Som uppfödare kan man teeckan dolda felförsäkring på sina valpar oavsett om tiken är försäkrad eller inte.

Som uppfödare kan man teeckan dolda felförsäkring på sina valpar oavsett om tiken är försäkrad eller inte.

Kan nog vara lite olika i olika bolag, men tror att det går bra i de flesta.
I "mitt" bolag går det i vart fall bra.
Och det har heller ingen betydelse om tiken är försäkrad som sällskap.

Rätta mig om jag har fel , men man kan väl inte ta dolda felförsäkring på valpar som är 8 veckor om inte tiken är tecknad som avelstik?

Tror man behöver anmäla dom tidigare, men är inte säker - olika bolag kan ha olika regler.

En tik tänkt för avel brukar man ha avelsförsäkrad och då ingår oftast dolda felförsäkringen och man anmäler bara att tiken fått valpar. En icke avelsförsäkrad tik kan man teckna separat dolda felförsäkring för valparna (men då tillkommer extra kostnad för det), men vet som sagt inte hur tidigt efter födseln som man ska anmäla. Har liksom inte varit aktuellt för mig, då mina tikar redan är avelsförsäkrade - så du får nog kontakta försäkringsbolaget och höra efter då det säkert även kan skilja mellan olika bolag.

Tror man behöver anmäla dom tidigare, men är inte säker - olika bolag kan ha olika regler.

En tik tänkt för avel brukar man ha avelsförsäkrad och då ingår oftast dolda felförsäkringen och man anmäler bara att tiken fått valpar. En icke avelsförsäkrad tik kan man teckna separat dolda felförsäkring för valparna (men då tillkommer extra kostnad för det), men vet som sagt inte hur tidigt efter födseln som man ska anmäla. Har liksom inte varit aktuellt för mig, då mina tikar redan är avelsförsäkrade - så du får nog kontakta försäkringsbolaget och höra efter då det säkert även kan skilja mellan olika bolag.

Kan vara olika. Men bara de är dolda-fel-försäkrade innan de flyttar. Sen är det för sent.. Flyttar en valp vid 8 veckor och man glömt fixa dolda fel, så är det alltså försent..
Agria tex måste de vara besiktigade mellan 7-12 veckor + också innan de flyttar. Sen gäller inte dolda fel.
Så har man en valp kvar, så måste man se till så den blir besiktigad innan 12 veckor, om man har den osåld..

Liknande trådar

Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
532
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Röntgade våran tik idag på dygn 50, dom såg 2 st…förstår ingenting, sist fick hon 3 st…så deppig just nu, någon som varit med om att...
2
Svar
22
· Visningar
3 869
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård