Dolda fel försäkring på blandraser?

lady_vip

Trådstartare
Den vanliga blandrasproducenten i byggden har tydligen valpar igen för idag var det en annons i vår lokaltidning... Papillon/pudel är väl hennes främsta produkt "från 6800 :-"

Hon avlar ju med tanken "blandraser är mycket sundare, blir äldre och blir aldrig sjuka", och underst i annonsen står det "Dolda fel-försäkring 3 år".

Är det då konsumentköpslagen som går in? För hon kan väl knappast få den försäkringen som SKK-anslutna uppfödare kan ha? Eller det har inte med varandra att göra?

//E
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Har hon tiken försäkrad (i vilket f-bolag som helst) och tar en valpkull, så kan hon också doldafelförsäkra valparna i samma f-bolag..

SKK har ju ingenting med försäkringar att göra.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Misstänkte det, men det som kom upp i mitt huvud är hur försäkringsbolagen på detta sätt stödjer blandrasavel... Vad tycker SKK om det?

Har alla försäkrade tikar samma "skydd". Så om jag tar en kull på min blandrastik, så kan jag få samma dolda fel försäkring?

//E
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Sanslöst... Det kvittar ju iaf, detta är ju bara ett försäljningstrick för henne, allt för att låta så seriös som möjligt.

Det komiska i situationen är att på samma sida i tidningen säljs reggade papillon för 6500:-, fast det är ju utan dolda felförsäkring ;)

//E
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Misstänkte det, men det som kom upp i mitt huvud är hur försäkringsbolagen på detta sätt stödjer blandrasavel... Vad tycker SKK om det?

Har alla försäkrade tikar samma "skydd". Så om jag tar en kull på min blandrastik, så kan jag få samma dolda fel försäkring?

//E

Menar du att man inte ska kunna försäkre blandraser övht?
För det är ju också isåfall att försäkringsbolagen stödjer blandraser....

Nu i detta fallet tycker jag att det verkar "seriöst"...för vilken blandrasuppfödare kan ståta med en sån garanti....


Ibland tycker jag ni letar upp fel fel.....för att ha nåt att gnälla på....en sån blandning lär ju iallafall inte hamna hos pundarna på stan
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Tycker du det är seriöst att avla fram blandraser och sälja dem för 7000 kronor??? Jag har träffat flera av valparna, sådör superlyckade är de inte...

Min fundering var om hon hade hittat på den garantin själv eller om alla blandrasproducenter egentligen kan garantera samma sak.

//E
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Tycker du det är seriöst att avla fram blandraser och sälja dem för 7000 kronor??? Jag har träffat flera av valparna, sådör superlyckade är de inte...



//E

Visst kan det vara det, men inte i det här fallet låter det ju som.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Jag tror tyvärr inte att försäkringsbolagen tänker på att stödja/inte stödja någon sorts avel, utan dom är nog bara ute efter att håva in pengar...
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Det tror jag också, fast jag har varit så skeptisk mot de bolagen på sistone så jag vågade inte skriva det ;)

//E
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Tycker du det är seriöst att avla fram blandraser och sälja dem för 7000 kronor??? Jag har träffat flera av valparna, sådör superlyckade är de inte...

Min fundering var om hon hade hittat på den garantin själv eller om alla blandrasproducenter egentligen kan garantera samma sak.

//E

Så länge det finns köpare så.......Ena stunden är det oseriöst att sölja blandisa billigt, andra sidan är det oseriöst att sälja dom för dyrt...hur ska ni ha det??

Om det finns köpare på dessa för 7000 så finns ju marknaden...eller hur?
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Min kull med oreg renrasiga schäfervalpar var både valpkullsförsäkrade samt är dolda fel försäkrade i 3 år o det är för att skydda köpare plus mej o en garanti man ger köparen o det anser jag att det ska finnas i både blandrasavel o renrasigt reggat eller ej.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Jag är av den åsiktem att blandraser ska vara billiga. Det är simpelt för mig, det ska inte kosta lika mycket med en blandras som lever sitt liv inofficiellt som en renrasig hund som du kan meritera och få officiella meriter på.

Likaså tycker jag inte att de renrasiga hundarnas priser ska stiga till skyarna.

//E
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Jag är av den åsiktem att blandraser ska vara billiga. Det är simpelt för mig, det ska inte kosta lika mycket med en blandras som lever sitt liv inofficiellt som en renrasig hund som du kan meritera och få officiella meriter på.

Likaså tycker jag inte att de renrasiga hundarnas priser ska stiga till skyarna.

//E
vet du hur många blandisar som finns i polis/väktarvärlden?
Som presterar på lydnads/bruks banorna o får meriter trots att dom är blandisar?
Det enda du inte kan gör är att ställa ut om du nu inte gör det på blandis utställning...:angel:
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Jag tycker inte de ska vara billiga. Många människor är så konstruerade att det som är billigt är lätt att köpa, och därmed lätt att göra av med när man tröttnat.

Och som sagt, även blandraser går att meritera, på många sätt.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

En blandras kan ju aldrig erhålla Lydnadschampionat eller liknande. :)
Krävs utställningsresultat.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

En blandras kan ju aldrig erhålla Lydnadschampionat eller liknande. :)
Krävs utställningsresultat.

Nej precis men dom kan lik förbannat tävla sm i lydnad bruks o agility o det räcker väl anser jag iallafall o varför ska dom säljas billigare?Så vem som helst kan köpa? Är dom mindre värda för dom är korsade?
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Jag tycker inte blandraser ska vara billiga. Då kanske folk får för sig att köpa en hund och hittar en billig blandras. Köpet blir inte genomtänkt och sen tröttnar de. Kostar de en större summa då måste man tänka till en och två ggr innan man köper, precis som med en renrasig. Det tycker jag är bra, då kanske det inte blir så många omplaceringar.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Varför ta fram blandraser då som ofta säljs billigt så vem som helst kan köpa?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp