Dolda fel försäkring på blandraser?

Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Varför ta fram blandraser då som ofta säljs billigt så vem som helst kan köpa?
ja det kan man ju kanske ifrågasätta o det kan jag faktiskt inte svara på...
Små raserna e ju populära att korsa likaväl schäfer med rottis just nu??? O varför? För att folk vill ha?För att få fram något med fördelar från båda om dom har tur?
Tjuvparningar?
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Det är inte en enda blandras som tävlar Bruks, de får nämligen inte det.

Det kvittar, vi har haft 3000 blandrasdiskussioner här och jag har min bestämda åsikt om det.

Min fråga var varför/om blandraser kan dolda fel-försäkras och tydligen är det helt okej.

//E
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Jag har en blandras. Anledningen till att det vart blandras var att jag har ingen lust att lägga ut 10.000 kr på en hund. Jag har ingen lust att hålla på med utställningar. Att lägga ut de summorna på en hund som ska vara rent sällskapshund var inget alternativ för mig.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Det är inte en enda blandras som tävlar Bruks, de får nämligen inte det.

Det kvittar, vi har haft 3000 blandrasdiskussioner här och jag har min bestämda åsikt om det.

Min fråga var varför/om blandraser kan dolda fel-försäkras och tydligen är det helt okej.

//E

Men varför tycker du att blandraser skall vara billiga för då?? Om priset går upp så lär ju okynnesaveln stanna av av sig självt, för då finns inte marknaden i lika stor utsträckning. Jag är ganska övertygad om att många inte vill lägga ut 5-6 000 på en rottisblandning t ex...däremot på en pygmehund kanske...För det är 2 helt olika köpare av hund
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

För att de helt enkelt inte har det ekonomiska värdet. Emotionella värdet är en annan sak, jag har också en blandras som jag älskar över allt annat. Faktum kvarstår dock att hon är värd mycket för mig men inte för andra. Jämför då men mina renrasiga som för det första har ett högt avelsvärde, sen kan jag göra "allt" med dem officiellt och jag vill ha officiella meriter.

Jag kan ju se på min uppfödare som åker land och rike runt på prov och tävlingar, importerar hundar och verkligen tänker igenom parningarna, inget sker av slumpen. Båda föräldrarna är meriterade (kostar multum), rötgade, MH-testade osv... Hon kan ta mellan 8000-10'0000 för de valparna, det är vad rasklubben säger och vad jag tycker är ett vettigty pris.
Då tycker inte jag att denna annonsskapare som skaffar två dvärghundar och avlar på storlek, helt utan meriter eller några större fakta, inte ska ta nästan 7000 för en valp...

Men det är Min åsikt.

Och jag tror aldrig vi blir av med blandrasavlen så länge folk inte kan mer om hundar än vad de kan.

//E
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Men dina hundar har ju oavsett rasrena eller blandraser endast stort värde för DIG....för mig har dom inget värde alls....Det är ju samma för mig som har en av varje.

Dessutom tror jag det har MYCKET med slumpen att göra huruvida hundar får meriter på utställningar....tejapde öron :angel: klippningar, domare, dagsform, sotade nosar osv osv....Jag kan INTE lita på att en hund ÄR den den utser sig att vara....mycket fejkas på utställningar och även svågerpolitik...

Hur kan en hund bli champ på en utställning och knappt få en 2:a på nästa t ex...

JAg gillar heller inte denna blandrasuppfödning som verkar som k*kförlängare åt vissa samhällsskikt, men jag kan faktiskt tycka att den personen du skriver om kan verka mer seriös än genomsnittet... Det folk tydligen retar sig på är ju att hon tjänar pengar :angel: och då är det ju inte uppfödningen av raserna i sig som spelar roll...eller?
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Fast hos vår ras räknas inte utställningar, det är jaktproven som är grejen och det är ingen slump där. Våra ras kan inte bli utställningschampion om de inte har förstapris på fält, så det lönar sig inte att ställa ut bara för att ställa.

Det är ju dock ändå så att mina renrasiga har också ett värde för rasklubben, de vill veta hur de hävdar sig, hur det är med rasen osv. Jag har också ett ansvar för att utveckla rasen och se till att mina hundar besitter de egenskaper som rasen ska ha.

Och visst är hon en något mer seriös blandrasuppfödare, men det skrämmer mig ändå att hon avlar fram hundar på falska förhoppningar "de är mycket sundare och friskare".
Hade en valp därifrån på valpkurs, den var på kursen 2 gånger, resten av tillfällena var den sjuk... Det är väl en av anledningarna att jag är så skeptisk mot henne.

Helt off topic :angel: Visst hade du fler korsningar innan? Pepsi (??)lever än idag? Minns från längesen då jag har för mig att du hade 2-3 stycken, eller jag är ute och cyklar? Slog mig när du skrev, "mina två" :crazy:

//E
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

:D

Ja Jaffa, min andra blandning fick jag ta bort nu i mars, hon var sch/bc/collie och var 14 år och 7 månader gammal och aldrig varit hos vetten mer än vid kastreringen efter hennes valpning som 9 åring( tjuvparning)

Min Bengtsson ( en av valparna) försvann ju spårlöst 5 november 2002 :cry:
Figo fick epelepsi och avlivades... ( ja nu vet jag vad du tänker :rofl: Men det var pga en hästspark i huvudet )
En annan av valparna blev överkörd och dog, och den sista lever än....
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

...sen fick ju min stackars mamma avliva sin blandras förra veckan ( tervblandning) 15 år och 2 månader gammal :cry:

dessutom har jag en annan kompis som OCKSÅ fick ta bort sin blandras i år ( 8 raser i) fast han blev ju bara dryga 17 år.......

Alla blandraser är inte så dåliga och sjukliga
 
Senast ändrad:
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Det är inte en enda blandras som tävlar Bruks, de får nämligen inte det.

Det kvittar, vi har haft 3000 blandrasdiskussioner här och jag har min bestämda åsikt om det.

Min fråga var varför/om blandraser kan dolda fel-försäkras och tydligen är det helt okej.

//E

ja o jag tycker det är förbannat okey att dom kan det med!!!!
Mina schäfervalpar var oreg därav går dom som blandras på något lustigt sätt o jag är både seriös o tog en kull för skojs skull som visade sej bli en dunder kull med friska hundar o god mentalitet. Den dold fel försäkringen som valparna innehar är en trygghet för mej som säljare o något som jag tecknat för att skydda valpköpare o mej som uppfödare.:smirk:
O mina hundar är inte sämre hundar än dina.
Vår förra tik var blandis mellan schäfer boxer o bordercollie o hon blev 15 år frisk som en nötkärna i hela sitt långa liv med god menatalitet.:p
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

*lån*

Fast blandraser tillhör inte den friskaste gruppen hundar i alla fall, även om vissa haft friska och krya blandraser.

De ligger, som jag skrev i en annan tråd i riskgrupp 3 = Där ligger de medelsjuka hundarna, så påståenden som: alla blandraser är mycket friskare än alla renraser är inte sant :cool:

Visst är det bra att man kan försäkra alla hundar och helt korrekt är det faktum att man inte kan livförsäkra blandraser speciellt högt.
Vetvården är ju däremot samma som för renrasiga hundar och det är bra, så att även blandraser kan få vård när de behöver.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

*lån*

Fast blandraser tillhör inte den friskaste gruppen hundar i alla fall, även om vissa haft friska och krya blandraser.

De ligger, som jag skrev i en annan tråd i riskgrupp 3 = Där ligger de medelsjuka hundarna, så påståenden som: alla blandraser är mycket friskare än alla renraser är inte sant :cool:

Visst är det bra att man kan försäkra alla hundar och helt korrekt är det faktum att man inte kan livförsäkra blandraser speciellt högt.
Vetvården är ju däremot samma som för renrasiga hundar och det är bra, så att även blandraser kan få vård när de behöver.

man kan ju livförsäkra för det man köpt hunden för!
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Men det finns viss genetik som har betydelse i blandras aveln ( PL kan förklara) och generellt så kan man komma ifrån vissa rasrelaterade sjukdomar om man blandar två hel olika raser då inavelsgraden minskar....

Vill inte varken säga bä eller bu men det finns ju många renrasiga hundar som FÖDS med vad jag kallar genetiska defekter och det är då verkligen inte ok bara för att dom SKA se ut så.

...vill även säga att jag har en bekant som har en dvärgschnauzer som är över 17 år så visst finns det renraser som blir väldigt gamla också...men t ex en Leonberger skulle aldrig bli så gammal.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Visst, men du kan inte höja upp värdet på hunden.

Alla försäkringsbolag godtar dessutom inte att en blandrasvalp försäkras för lika mycket som en renrasvalp heller, vilket gör att man kanske inte alltid kan försäkra hunden för inköpspriset om det överstiger deras schablon för hur mycket en blandras "ska" kosta.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

..sen alla omplaceringar och lynnesfel på blandisar KAN man ju kanske relatera till ägarna som köpt dom för en tusing på stan .....ettriga terriers och dvärghundar finns ju även dom många inom renrasaveln....

Därför kanske det vore en bra ide att höja priserna på blandisarna så tusingkunden låter bli :bow:
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Visst, men du kan inte höja upp värdet på hunden.

Alla försäkringsbolag godtar dessutom inte att en blandrasvalp försäkras för lika mycket som en renrasvalp heller, vilket gör att man kanske inte alltid kan försäkra hunden för inköpspriset om det överstiger deras schablon för hur mycket en blandras "ska" kosta.

Nej, och det tycker jag på ett sätt är bra, för då bleve det nog en hel del försäkringsbedrägerier. Man måste ha ett kvitto på vad man gett för hunden.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

För att de helt enkelt inte har det ekonomiska värdet. //E

Fast jag undrar om de som avlar vallare och jakthundar (till exempel) håller med dig? De är ofta blandraser, eller oreggade, vilket ju är samma sak i SKKs ögon.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Som sagt, jag har själv en sån jaktblandning och hon är hur bra som helst i skogen, men det skiter SKK i.

Sen ser jag rätt så nyktert på det där och undrar ofta vad syftet är, många blir inte bättre för att de blir korsade. De flesta jag jagar med har blandraser och det är inget fel på dem hundarna, men de är inte bättre än de renrasiga.

//E
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Misstänkte väl att skaran hade minskat drastiskt, tråkigt.

Hunden som försvann, några misstankar om det?

//E
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp