Dolda fel försäkring på blandraser?

Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Den vanliga blandrasproducenten i byggden har tydligen valpar igen för idag var det en annons i vår lokaltidning... Papillon/pudel är väl hennes främsta produkt "från 6800 :-"

Hon avlar ju med tanken "blandraser är mycket sundare, blir äldre och blir aldrig sjuka", och underst i annonsen står det "Dolda fel-försäkring 3 år".

Är det då konsumentköpslagen som går in? För hon kan väl knappast få den försäkringen som SKK-anslutna uppfödare kan ha? Eller det har inte med varandra att göra?

//E


Jag tycker att det är märkligt att doldafelförsäkring är ett försäljningsargument. Doldafelförsäkringen är ju för uppfödarens skull, konsumentköplagen är köparens garanti mot dolda fel. Den gäller alltid, oavsett om uppfödaren har en försäkring. Dessutom mot fler saker än försäkringen täcker för uppfödaren, t.ex bettfel.

Det fiffiga med konsumentköplagen är att den gäller för alla hundar - oavsett härstammning, och insåg folk att de kan reklamera sina hundar skulle säkert buskaveln minska drastiskt.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Men det finns viss genetik som har betydelse i blandras aveln ( PL kan förklara) och generellt så kan man komma ifrån vissa rasrelaterade sjukdomar om man blandar två hel olika raser då inavelsgraden minskar....

PL behöver inte alls förklara.

Faktum kvarstår att blandaser ligger i riskgrupp 3!
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Misstänkte väl att skaran hade minskat drastiskt, tråkigt.

Hunden som försvann, några misstankar om det?

//E

Inegn aning, men jag tror inte ha blivit stulen, han var mycket BC i och "naturligt" misstänksam på andra utanför flocken....troligtvis varg eller älg..Han försvann ju en morgon när han o Pepsi var ute..Peppe kom hem, Bengan gjorde inte det.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Men en blandras mellan två i högsta gruppen ( vilken den nu är 5 el 6 ?? ) ligger ju också i grupp 3 då...Det blir ju nån slags utslagning på medelvärde

två terriers i grupp 1 hamnar ju också i grupp 3
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

Tror jag inte.

Är det två raser, som ligger i högsta riskgruppen, så hamnar även avkommorna på den premien.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

blandras som blandras...tror inte man kan välja "vilka" raser för att hamna i en annan grupp...så även om du parar dina terriers "utan papper" hamnar dom automatiskt i grupp 3.

Vill man inte ha en högre premie så säger man väl inte vilka raser det är i hunden, ingen kan ju kolla det iallafall, så därför har dom väl satts i medelgruppen.
 
Sv: Dolda fel försäkring på blandraser?

min blandis kostar 1006:- om året.....utan livförsäkring.(vetv 20 000)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp