Sv: Dogo Argentino
Dogon är en underbar hund, den bästa i hela världen om man kan hundar. Dogon är inte till för alla människor vilket gäller alla hund raser.
Det är en arbetande hund med jaktlust i. Den ska inte bara vara en sällskaps hund. Den tar lätt till andra ideer då som ägaren absolut inte gillar.
Jag skulle enbart rekommendera dogo argentino till de som tidigare haft större samt krävande hundar. Detta är ingen ny börjar hund alls.
Vi har 5 stycken och bedriver uppfödning av dem. Vi tränar våra i lydnad, spår, IPO samt ställer ut dem.
Dock ska man vara noga med mentaliteten hos hundarna, de ska älska människor inte visa sig tillbaka dragna eller rädda, detta är en mycket viktig del att ta reda på om man ska köpa dogo.
Man ska heller aldrig glömma vad dogon är framavlad till inom jakten därför rekommenderas spår som hjärngymnastik så den får utlopp för sin fram avel.
Det finns flertalet personer som jagar med sina dogos i sverige med bra resultat. Dvs både vildsvin, rådjur samt älg. Så dogon lämpar sig även till detta.
Mera som är viktigt är att träffa föräldradjuren se hur de fungerar en dogo valp kan vara socker söt men ack den blir stor och har sina jobbiga perioder.
Den är envis men en super llojal vän i alla lägen. Jag kan inte bara annat än skriva att dogo argentinon är världens bästa hund. Detta gör jag inte för att vi själva föder upp dem utan för att jag har haft andra raser innan och ingen mäter sig mot en dogo argentino enligt min mening.
/Jessica
För er som är intresserade är ni hjärtligt välkommna in på vår kennel sida för att läsa mera om rasen
http://www.whiteghostsdogos.com
Två av våra pojkar leker Bronx och Baron