H

hippolina

hejsan alla.

jag är ny här på hund.
har en underbar wachtelkille på 8 månader.
jag har valt att ge honom doggy. men när man säger det till folk så rynkar de flesta på näsan och säger att det är inget bra foder!!
är det så? är det sämre än tex hills o royal?
han älskar sin mat och är jätte fin i hull och päls. och att springa i skogen ett par timmar är inga problem.

så tillbaka till frågan: vad är det egentligen för skillnad mellan de olika fodren i affären?
som foderintresserad hästmänniska vet jag en hel del om hästfoder. men inom hund vet jag inget! och det är väldigt frusterande.

kan nån förklara för mig?

//Annelie
 
Sv: doggy?!?

För din hund gör det nog ingen skillnad bara han funkar på det. Är pälsen, hullet och avföringen bra, ja då funkar fodret.
Tror inte att man behöver bry sig om vad för foder man kör på, bara hunden trivs med det.
 
Sv: doggy?!?

titta på innehållsföreteckningen. hundar är köttätare och deras kost ska till största delen bestå av kött. det går inte att göra torrfoder utan ceralier, så någon typ av spannmål finns det i alla torrfoder (t ex vete, majs eller ris). många hundar är känsliga mot vete, så kvalitetsfoder innehåller oftast majs eller ris (skonsammast) istället.

doggy innehåller vete, och rejäla mängder av det dessutom. för en del trögmagade hundar kanske det kan funka, men de flesta bara skiter och skiter och skiter, stort och fluffigt.

dock innehåller doggy alla de näringsämnen som en hund behöver, så den får inte näringsbrist och dör av det. men smältbarheten är ganska dålig (därav de stora skitarna) så du måste ge ganska stora givor för att täcka en normal hunds behov.
 
Sv: doggy?!?

Kan rekommenderar Hundmatsboken av Sellander m fl om du vill läsa om foder. Den innehåller motsvarande behovstabeller som du i så fall är vand vid från hästsidan. Ger mcyket tycker jag....
 
Sv: doggy?!?

Det stämmer inte på alla Doggys foder att det är mest ceralier, deras svarta säck med högenergifoder har kött som första ingrediens.
Själv har jag "märkesfodret" RC mini adult, där är det ceralier som första ingrediens.

Så bara för att det är ett "fint" foder betyder inte det att kött är första ingrediens, utan du får helt enkelt läsa på varje sort.

Men som andra tidigare sagt, mår hunden bra och är fin i hull och päls så är det ett bra foder för den hunden!!!
 
Sv: doggy?!?

dock innehåller doggy alla de näringsämnen som en hund behöver, så den får inte näringsbrist och dör av det. men smältbarheten är ganska dålig (därav de stora skitarna) så du måste ge ganska stora givor för att täcka en normal hunds behov.

Man ska inte dra alla Doggys foder över samma kam tycker jag. Jag ger Doggy Professional Extra Energi (svart säck som jag köper hos Granngården) till mina vuxna hundar och det fungerar jättebra - de behöver inte äta några stora mängder av det alls och skiter inte speciellt mycket utan lite och fast/mörkt. Mår mycket bra i övrigt - jag kan inte se någon skillnad på dem när jag använder detta foder som när jag använt Robur (som också tillhör "Doggyfamiljen").
 
Sv: doggy?!?

F-låt stavade fel tidigare Sallander ska det vara. Boken jag hänvisar till utgår från avhandlingen...
 
Sv: doggy?!?

Jag köper en hel del olika märken hundmat till min hund. Han äter både doggy, RC, friskies och något annat svindyrt högenergifoder. Han slutar äta sin mat om man har samma sort för länge och han tröttnar på den.
Och det är viktigt att han äter så mycket som möjligt (jag proppar i honom mat, även matrester och köttbullar/korv, kattmat mm).

Han rasade i vikt förra året och var riktigt smal. I år har han hittills hållt sig väldigt fin. Kan ju faktiskt bero på att vi göder honom som en gris!

Han älskar doggys foder för små hundar. Dessutom är matkulorna riktigt små = passar bra för honom! :bump:
 
Sv: doggy?!?

Har matat mina hundar med en salig variation av foder, beroende på varje hunds olika behov, under olika tidpunkter
alltifrån extremt dyra specialfoder från vetrinär, för det mesta vanliga "hög prisklassfoder", fryst färskfoder, även ett vegetariskt foder ett taf för en hund när vi redde ut allergiproblem och ett billigt "skifoder" som bukfylla för en osv.

Men rottisen jag har nu äter faktistk doggy och ett tyskt torrfoder. (Oftast doggy) Det började som en tillfällig "nödlösnng" men det visade sig att han fungerar lika bra på det som de dyra fodren han gått på. Han har "plåtmage" och skiter lagom.PÄlsen är lika fin som alltid.
Inte ett enda vetrinärbesök förrutom vacination och röntgen på 6år. Och enda sjukdomen han haft var magsjuka 1gång - när hundvarianten på "vinterkräksjukan" gick.
 
Sv: doggy?!?

Äh, ge det fodret som passar bäst för hunden.
Finns ju lika många "hundmagar" som det finns hundar,
att ett foder fungerar på en hund betyder inte att
det fungerar på en annan.
Min BC som jag hade hade käkat Doggy från det att
hon var liten valp (var 3 år när jag fick henne) och
hon var då väldigt välmående och fin i både hull och päls.
Min kompis hund av samma ras tålde inte Doggy alls utan
blev dålig i magen - det som fungerade bäst för henne var
faktiskt Blåvitts hundfoder ;)
Hunden jag har nu käkar RC och fungerar bra på det fodret
ännu så länge men jag vet inte om jag ska fortsätta med det
utan kanske ev. prova nåt annat foder sen när hon vuxit ifrån
"valpstadiet".
 
Sv: doggy?!?

jag har provat alla varianter av doggy (ville helst ha ett svenskt foder) och inget har funkat. schäferns päls är alltid fin, labbens blir katastrof och båda skiter och fiser så det står härliga till. robur funkade på schäfern, men inte så bra på labben.

jag har inte så stor lust att lägga mina pengar på reklam, så jag undviker hill's, RC och likande foder (RC är visserligen bra har jag förstått) där jag anser att jag betalar mer för påsen än för innehållet. nu verkar jag äntligen ha hittat ett foder som både är rätt så lätt att få tag på (inte behöver förbeställas) och som båda är fina på (1st choice), både i päls och mage. jämfört med alla andra foder jag har gett är detta dessutom mer lättsmält, jag har fått minska givan med ca 30-40 % från andra kvalitetsfoder och med över 100% från "ICA-foder" (labben får vara exempel, han får 6 dl/dag nu, fick 9 dl med standardt och 13 dl på doggy/pedigree).
 
Sv: doggy?!?

Hur mycket hunden behöver i dl beror ju på energimängd och näringsmängd i första hand. Sedan på aktivitet. Du nämner ett antal olika foder som de facto har olika energiinnehåll/dl. Därav en orsak till att du får ge olika mängd.

En dålig mage vid foderbyte kan också bero pä ett för snabbt byte. Sedan håller jag med om att använda ett foder som hunden fungerar på. Nämnda avhandling visar dock att inget av de foder vi har tillgång till har brister näringsmässigt.
 
Senast ändrad:
Sv: doggy?!?

Nämnda avhandling visar dock att inget av de foder vi har tillgång till har brister näringsmässigt.

nej, och det skrev jag längre upp. enligt påsen skiljer det bara någon enstaka % i fett/protein, den stora skillnaden är smältbarheten.

jag är alltid noga med att byta långsamt, för labbens skull.

jag har aldrig träffat en hund som funkat perfekt på "ica-foder". några har varit blanka och feta, men de flesta bukiga och alla har skitit stort, fluffigt och illaluktande. hundskit ska inte lukta på flera meters avstånd! och det ska inte kleta fast i marken när man plockar upp.
 
Sv: doggy?!?

Jag har använt doggy till alla mina hundar. De har varit mycke fina i hull päls mm
Skiter inte mer än andra.
Men denna lilla dam jag har nu äter Bäst in schow
lamm o ris.
Hon var en kräsen dam. Hon fick lonestar som valp.
Gillade inte det. Bytte till doggy åt inte det heller.
Nu äter hon lamm o ris. Hon ser mycke fin ut i hull och pöls.
Så ica foder är inte alls skit
 
Sv: doggy?!?

Som en del har påpekat är det viktigt att titta på hur hunden ser ut. Är pälsen glänsande och hullet lagom och välmusklad så behöver man inte vara orolig. Nu har jag kört med all sköns foder på mina hundar och senaste månaden har jag kört med Doggy energi. Min sjuka tik har börjat lägga på sig både hull och massa och pälsen glänser. Däremot skiter hon fortfarande en hel del, men som sagt. Ibland kan det ta tid innan tarmarna ställt in sig på ett foder. Min valp äter samma foder och hennes hull och konsistens och mängd på skiten är normalt. Samma med min unghane.
Mina hundar har hela tiden gått på högenergifoder och annat är inte att tänka på med tanke på mängden av högar det blir av tex. basfoder oavsett märke
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 880
Senast: Exile
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 104
Senast: snorp
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 488
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp