Dog av tarmvred..

M

Missflingan85

Hejsan..
Min älskade sköthäst Marabou dog igår, 19 år gammal, av tarmvred..
Det värsta är att jag fick beskedet per telefon och aldrig fick säga farväl..
Var där bara snabbt i lördes och mockade, skulle dit idag var det tänkt. Jag hälsade inte ens på honom i lördes..
Jag hade haft hand om honom i 8 år, vecka ut och vecka in..

Nu vill jag bara fråga lite mer exakt och detaljerat vad tarmvred innebär?
Kan det drabba vilken häst som helst eller är det typ gamla, tjocka, sjuka hästar som drabbas lättast?
Kan det hända på någon timme eller hur lång tid tar det?

Tacksam för svar!

Sv: Dog av tarmvred..

Tarmvred är en förvärrning av kolik, dvs, hästen får magont(kolik) och rullar sig och tarmarna vrider om sig i magen på den och syretillfärseln till tarmarna stryps och tarmarna dör.. har det gått för långt finns inte mycket kvar att göra än att akutoperera och ta bort död tarm eller avliva..

det är jättetråkigt när sådant händer.. =( hade hästen haft problem med magen något tidigare?

ja jag har läst lite mer.. och jag hoppas inte att min lille polle led av det.. snyft..
Han var en ganska tjock, b-ponny som älskade mat och gräs.. men vad jag vet har han inte haft magproblem innan!

min kompis häst dog oxå i tarmvred.. under en hopptävling. hon trodde att han bara var trotsig och drev på honom ändå, sen visade det sig att att det var tarmarna som var problemet.. usch att inte du fick ta farväl ens.. :(

:cry: :(
*Många tröstkramar*

Har också känt en ponny som dog av tarmvred, han blev 32 år. :)

Min älskade Misty dog också av tarmvred. Var i skolan och då kommer en grupp tjejer från ridskolan upp och säger det bara rakt ut till mig. Antar att de ville "komma med nyheten" men det var inte det finaste sättet att göra det på. :crazy:

Stackars dig! Det är fruktansvärt när sånt händer, man hoppas ju bara att det går ganska fort, så att de inte lider för länge. :cry:

Jag miste en fölunge som var två månader gammal i tarmvred för en massa år sedan.

Det kan tyvärr hända vilken häst som helst om oturen är framme. :(

/// ghost

Åhh, stackare! *tröstkramar*

En fd stallkamrats häst fick akut tarmvred och åkte in akut till djursjukhuset men gick inte att rädda. Allt gick väldigt fort.
Hästen var en New Forest 7 år gammal.

Min thynur. Min älskade Thynur frá Hofi dog idag. FAN! förlåt. tarmvred. Gud jag vet inte vad jag ska göra. jag klarar mig inte utan honom. Jag kände ett hugg i magen och mådde illa så jag gick hem från skolan. Så kommer mamma hem och berättar att han precis avlivats. Jag fick inte heller chans att säga hejdå. Men jag kände när jag släppte honom i hagen i förrgår och han tittade på mig sådär konstigt att jag aldrig skulle få se honom igen. Thynur, jag älskar dig... Fan

Min Sarina dog oxå i tarmvred i juli-06
6133728.jpg

Tarmvred är en förvärrning av kolik, dvs, hästen får magont(kolik) och rullar sig och tarmarna vrider om sig i magen på den och syretillfärseln till tarmarna stryps och tarmarna dör.. har det gått för långt finns inte mycket kvar att göra än att akutoperera och ta bort död tarm eller avliva..

det är jättetråkigt när sådant händer.. =( hade hästen haft problem med magen något tidigare?

En beskrivning som de flesta veterinärer har gått ifrån.
Hästar med tarmvred får troligen kolik av tarmvredet, inte tarmvred av rullandet.
Sanningen är dock svår att utforska eftersom vi inte kan gå tilbaka i tiden.
PL

Vet man varför vissa individer får tarmvred och inte "bara" kolik?

Kolik är ett symtom(ont i magen) som kan bero på en massa olika saker tex förstoppning, gas, kramp o fellägen som tex tarmvred el upphängningar.
PL

Kolik är ett symtom(ont i magen) som kan bero på en massa olika saker tex förstoppning, gas, kramp o fellägen som tex tarmvred el upphängningar.
PL

En dum fråga antagligen (jag ställer ofta sådana) men vad är det som händer när hästen får tarmvred? Det låter som om tarmarna vrider sig, blir spända eller ngt liknande???

gammal tråd:angel:

I vårt fall var det efter en operation pga svår fraktur hö fram.
Hästen hämtade sig bra efter den operationen men fick svår kolik pga de starka smärtstillande doserna han fick. Tarmrörelserna påverkades, vad jag minns så att det uppstod tarmvred. Man fick buköppna men han gick inte att rädda.

Det var en oerhört sjåpig hingst så vi tyckte det var fel när personalen höjde doserna pga han såg ut att ha så ont. Han åt bra, vilket var ett tecken på att det inte var så illa, han slutade alltid äta vid smärta, eller annan stress. Men de tyckte han såg ut att ha så ont att de gav mer:cry:

Åh, saknar honom ännu när jag tänker på det.:crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 173
Senast: Rie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 230
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 184
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare