Philosophia

Trådstartare
Detta är tråden jag aldrig trodde att jag skulle behöva skriva. Finns det doftljus som luktar gott på riktigt? Min sambo har fått dille på doftljus. Jag fick ett doftljus i present för 5 år sedan som har stått orört i ett skåp. För ett tag sedan fick min sambo idén att det skulle användas och han blev helt begeistrad. Själv mår jag dåligt av doftljus, men doftljuset ifråga var ändå rätt diskret (Rituals med någon fikonlukt).

Hur som helst, det tog slut och nu har sambon köpt ett nytt ljus med sandellukt från Yankee-någonting. Det luktar som det gör i butiker där jag vänder i dörren om det luktar dylikt. Jag klarar inte av det. Besviken sambo tycker att det luktar jättegott och hemtrevligt(!). Konflikten total.

Så frågan är om vi kan hitta en medelväg i detta? Finns det doftljus som faktiskt luktar gott eller måste jag kontakta en exorcist som kan frigöra min sambo från denna fullständigt djävulska fixering vid doftljus?
 
Tips på dofter som inte luktar så konstlat? Jag såg att woodwick hade något som luktar chai och kanel. Det låter ju faktiskt trevligt.
 
Tips på dofter som inte luktar så konstlat? Jag såg att woodwick hade något som luktar chai och kanel. Det låter ju faktiskt trevligt.

Beror på vad man gillar. Jag gillar Voluspas Rose-serie samt juldofter med grantoner. Vissa "bakverksdofter" är trevliga också, i begränsad mängd (där är faktiskt Yankee helt ok... jag har alltså en GIGANTISK mängd doftljus...).

Kolla på ICA Maxi också, de har en helt ok uppsättning doftljus. Bla från Morgongåva, jag har sniffat på dem många gånger men har lite köpstopp när det gäller ljus ;)
 
Beror på vad man gillar. Jag gillar Voluspas Rose-serie samt juldofter med grantoner. Vissa "bakverksdofter" är trevliga också, i begränsad mängd (där är faktiskt Yankee helt ok... jag har alltså en GIGANTISK mängd doftljus...).

Kolla på ICA Maxi också, de har en helt ok uppsättning doftljus. Bla från Morgongåva, jag har sniffat på dem många gånger men har lite köpstopp när det gäller ljus ;)

Ok, så vad du säger är att du egentligen inte är riktigt pålitlig.:angel:
 
Tycker också många har en fruktansvärt stark doft. Alla jag luktar på på Lagerhaus exempelvis samt alla som ska lukta "fresh cotton". Snarare "vem hällde ut hela flaskan med parfymerat sköljmedel".

Ikeas tycker jag oftast inte bidrar med så mycket. :up: Luktar ganska mycket i affären men det avtar snabbt och det blir en ganska mild doft när de är tända, tycker jag. Vanilj doftar mer än de med frukt/bär.
 
Ok, så vad du säger är att du egentligen inte är riktigt pålitlig.:angel:

:cautious:

Gjorde en koll av de jag använt senast:
Voluspa: Rose Otto, Bergamot Rose, Spruce Cuttings, Prosecco Rose, Yuzu Rose Stonecrop, Persimmon&Copal.

Woodwick: Redwood, Frasier Fir.

Sedan gillar jag verkligen Yankees Christmas Eve, den brukar jag tända på julafton. Deras Spiced Orange är också trevlig, likaså Lemon Lavender.
 
:cautious:

Gjorde en koll av de jag använt senast:
Voluspa: Rose Otto, Bergamot Rose, Spruce Cuttings, Prosecco Rose, Yuzu Rose Stonecrop, Persimmon&Copal.

Woodwick: Redwood, Frasier Fir.

Sedan gillar jag verkligen Yankees Christmas Eve, den brukar jag tända på julafton. Deras Spiced Orange är också trevlig, likaså Lemon Lavender.

Finns det något som luktar som precis när man har blåst ut stearinljus?
 
Jag är luktkänslig till tusen och har provat mig igenom en mängd och min slutsats är att näe, det är jättesvårt att hitta riktigt trevliga doftljus, även bland de lyxigaste. :cautious:
Men, något som jag själv har upplevt är att det är svårt att få en rättvis bild om man ska lukta när ljusen är i "koncentrerad form" så att säga. Även de som luktar starkt då kan visa sig vara ganska milda när de tänds.

De jag använder mest (utöver helt vanliga icke-luktande alltså) är Ikeas med vaniljdoft, de luktar behagligt utan att bli för mycket. Överhuvudtaget så föredrar jag doftljus med toner av godis och bakverk, jag tycker att det ger en hemtrevlig känsla utan att sprida det där parfymaktiga som jag tycker lätt uppstår med många doftkombinationer.
 
Jag äääälskar doften av fresh cotton - så länge ljusjevelen inte är tänt. Har ett antal woodwick som är så goda att dofta på, så länge ljusjevlarna inte är tända. Dessutom fladdrar woodwick så jag får nervösa besvär.

Jag kör på med sköljmedelsmetoden istället. Koka upp en kastrull med vatten, hyssta i en slatt sköljmedel i det kokande vattnet och låt koka en stund. Doften sprider sig i hela hemmet. När det har kallnat häller jag upp det i en blomspruta, och kan fräscha upp doften i hemmet när jag vill (detta är ganska kortvarigt dock men kan med fördel sprayas på gardiner tex, då sitter det ett tag).

Sen använder jag vanliga doftlösa ljus och värmeljus, och bivaxljus.
 
Det finns bara ett ljus:

289CA8CB-E387-4A4D-981F-BC0DE0D33858.jpeg


:love::love::love:
 
Jag är luktkänslig till tusen och har provat mig igenom en mängd och min slutsats är att näe, det är jättesvårt att hitta riktigt trevliga doftljus, även bland de lyxigaste. :cautious:
Men, något som jag själv har upplevt är att det är svårt att få en rättvis bild om man ska lukta när ljusen är i "koncentrerad form" så att säga. Även de som luktar starkt då kan visa sig vara ganska milda när de tänds.

De jag använder mest (utöver helt vanliga icke-luktande alltså) är Ikeas med vaniljdoft, de luktar behagligt utan att bli för mycket. Överhuvudtaget så föredrar jag doftljus med toner av godis och bakverk, jag tycker att det ger en hemtrevlig känsla utan att sprida det där parfymaktiga som jag tycker lätt uppstår med många doftkombinationer.
Ikeas med vanilj klarar jag inte ens otända. Näsan blir tjock direkt. Och jag är inte allergisk. Bara doftöverkänslig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp