Jag tycker att det fungerar utmärkt med en sådan där oljelampa eller vad det heter, då kan man själv välja hur starkt man blandar den eteriska oljan. :) Det funkar också bra att helt enkelt försiktigt droppa den doft man gillar i den smälta stearinen på ett vanligt blockljus eller liknande.
 
Jag gillar generellt inte doftljus men däremot så tycker jag om flera av de doftoljor som finns att hälla i en liten skål med vatten över ett värmeljus. Har en som luktar nytvättat och en annan som luktar pepparkakor som jag faktiskt gillar mycket.
 
Rituals ”Ayurveda” gillar jag! I måttliga mängder ska tilläggas ;)

D437D523-D607-4C46-B652-5B79CC68B6BB.png


Jag tycker att många ljus speciellt billiga men också tex Voluspa har för stark och sötsliskig doft. Byredos ljus är inte söta men ofta alldeles för intensiva och stickiga för min smak (precis som många av deras parfymer).
 
Senast ändrad av en moderator:
Detta är tråden jag aldrig trodde att jag skulle behöva skriva. Finns det doftljus som luktar gott på riktigt? Min sambo har fått dille på doftljus. Jag fick ett doftljus i present för 5 år sedan som har stått orört i ett skåp. För ett tag sedan fick min sambo idén att det skulle användas och han blev helt begeistrad. Själv mår jag dåligt av doftljus, men doftljuset ifråga var ändå rätt diskret (Rituals med någon fikonlukt).

Hur som helst, det tog slut och nu har sambon köpt ett nytt ljus med sandellukt från Yankee-någonting. Det luktar som det gör i butiker där jag vänder i dörren om det luktar dylikt. Jag klarar inte av det. Besviken sambo tycker att det luktar jättegott och hemtrevligt(!). Konflikten total.

Så frågan är om vi kan hitta en medelväg i detta? Finns det doftljus som faktiskt luktar gott eller måste jag kontakta en exorcist som kan frigöra min sambo från denna fullständigt djävulska fixering vid doftljus?
Vad gillar du för dofter annars? Såg att du var intresserad av något ljus som luktade chai och kanel? Är själv förtjust i doftljus, men inte vilka som helst. Tycker det kan vara lurigt med kanel, även om det ofta är ett vinnande koncept, men det är utan en första sniff svårt att avgöra om det kommer att lukta diskret och inte sötsliskigt som syntetiska kanelbullar. Sandellukt kan jag också ha svårt för ibland, kan få rejäl huvudvärk av det i kombination med vanilj och kokos tex.
 
Vad gillar du för dofter annars? Såg att du var intresserad av något ljus som luktade chai och kanel? Är själv förtjust i doftljus, men inte vilka som helst. Tycker det kan vara lurigt med kanel, även om det ofta är ett vinnande koncept, men det är utan en första sniff svårt att avgöra om det kommer att lukta diskret och inte sötsliskigt som syntetiska kanelbullar. Sandellukt kan jag också ha svårt för ibland, kan få rejäl huvudvärk av det i kombination med vanilj och kokos tex.

Överhuvudtaget har jag svårt för syntetiska dofter. Vissa tvättmedelsdofter, typ via, tycker jag iofs luktar gott, men jag skulle nog inte vilja ha ett ljus som luktar det. Chai och kanel är dofter som jag gillar. Ett tag så hade jag faktiskt lite pippi på rökelse och då gillade jag bergamott och citrongräs. Rökelse tycker jag ofta blir mer naturliga i dofterna.
 
Beror på vad man gillar. Jag gillar Voluspas Rose-serie samt juldofter med grantoner. Vissa "bakverksdofter" är trevliga också, i begränsad mängd (där är faktiskt Yankee helt ok... jag har alltså en GIGANTISK mängd doftljus...).

Kolla på ICA Maxi också, de har en helt ok uppsättning doftljus. Bla från Morgongåva, jag har sniffat på dem många gånger men har lite köpstopp när det gäller ljus ;)
Åh en till! Jag har ett rum fyllt av doftljus.
Jag älskar amerikanska doftljus. Svenska doftar typ ingenting plus att svenskar bara vill ha fräscha dofter som nytvättat mm. De tristaste dofter som finns. :D
Jag kan tyvärr inte svara ts för jag älskar tunga dofter.
 
Överhuvudtaget har jag svårt för syntetiska dofter. Vissa tvättmedelsdofter, typ via, tycker jag iofs luktar gott, men jag skulle nog inte vilja ha ett ljus som luktar det. Chai och kanel är dofter som jag gillar. Ett tag så hade jag faktiskt lite pippi på rökelse och då gillade jag bergamott och citrongräs. Rökelse tycker jag ofta blir mer naturliga i dofterna.
Också ett fan av bergamott och citrongräs som dofter, lite oberoende på om det rör parfym, doftljus eller rökelse. Men det kanske kan vara en idé att kolla efter doftljus som ska lukta mer rökigt, det finns, men kommer inte på något på rak arm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp