Dofter/lukter i ett hus

Zizzy

Trådstartare
Nyinflyttad till en kåk där dom tidigare har haft katter..
Och i ett utrymme under trappen, har vi fått sluta ut platsmattan, för det var fortfarande intorkade kisspölar från katt på den, och ni kan ju tänka er hur det luktar där inne.... :crazy:
omålat trä, hus med stengrund, vi har spolat(!!!!) med vattenslang och öst på med rengörningsmedel och ättika, men tro fan, det luktar ändå.. och riktigt illa i det utrymmet, nu ar jag bommat igen och tror väl aldrig att jag kan använda det..
Sen resten av huset, finns det en lätt unken doft av cigarett rök blandat med kattpiss... :cry:

Jag har skurat av alla väggar och golv med diskmedel+ättika, men ändock luktar det unket..

finns det någon relativ enkel lösning på detta?
Spraya med något flera gånger om dagen, doftljus, whatever, snart får jag spelet..

Sv: Dofter/lukter i ett hus

Jag tror att det enda som hjälper är att tapetsera och måla. Skura rent och måla över.

Lite målarfärg är en billig och effektiv lösning.

Stooooora, nackdelen, är att jag hyr.. :mad:

Och ska man börja måla här, nä, det ser redan fördjävligt (!!!!:crazy:) ut efter att femtioelva idioter har målat på tapeter, igen fönster osv..
Så, ska man få det att de ens någolunda ut, krävs det att man river ut allt och byter ut alla dörrkarmar, fönsterkarmar osv..
(mao skitkåk.. :grin:)
Annars hade jag nog faktiskt gladeligen köpt färg för egna pengar och målat om, men det här blir ett större projekt än lite färg om man ska börja..

(ska väl tillägga att jag har rivit ut verenda skåpslucka, hylla, dörr etc, skurat utomhus med avfettniongsmedel och tvålull, sen in igen, alla skåpen i köket har skurats med tvålull, golven med alla starka medel jag har hittat, väggarna med diskmedel, är en fet hinna överallt.. dörrkarmarna filurar jag på om jag kanske inte skulle gå över med tvålull med, för syns inte ens att jag skurat med borste på dem, pissgula och fula.. :()

Men men, jag bara hyr och det var det enda jag fick tag på, billigt, för att börja mitt nya liv, så får ju försöka göra det bästa av situationen..
Perfektionisten i mig gråter dock..

I "Rent Hus" använde de halva gula lökar och citroner som luktabsorption. Man får byta ut dem så de inte börjar mögla förstås. Kolla på deras hemsida så kanske du hittar fler tips.

Nejdå, vattnet rann rätt ner i grunden:D, givetvis så hade vi koll på detta innan. ;)
Jag har inte gjort annat än att bo i gamla hus så har koll på hur de fungerar. :p

(Mao, få inte hunarna att välta ut ett spann med skurvatten i vardagsrummet där det var trävaddetnuheterifackterm, det reser sig :angel:) )

Men asså, helt ärligt, det stinker. :(
Och det sätter sig i kläderna och allt. :cry:

KL**

Har exakt samma problem, men bor i lägenhet.. Kläder luktar och det var hemskt att komma in i lägenhenheten, har städat och skrubbat med div. rengöringsmedel + ättika mm., funkar inte så nu har jag börjat baka för iaf få bort röklukten. Det funkar ganska bra :D. och eftersom man lätt blir "lukt/doftblind" snabbt så var det bara att ta hit lite folk som inte är vana.. de sa att det inte luktade lika mycket:banana:

Så mitt tips till dig för att iaf få bort den ukna lukten ( iaf en hel del lukt) är att baka MASSOR!! allt som luktar gott, och samtidigt skura med ättika och med allt vad man kan tänka sig tar bort lukten!

Prova att sätta koppar med ättikssprit i lite varstans, det ska ta bort lukten. Det finns också doftspray som sägs ta bort eller neutralisera rökdoften (stanken)

Eftersom du hyr... kan du inte övertala värden att bekosta några burkar färg mot att du gör arbetet?

Antar att du gör ett bättre jobb än de som bott där före er!

Nyfiken - vad är det för ålder på huset? dvs vad är det för sorts kåk...

Nyinflyttad till en kåk där dom tidigare har haft katter..
Och i ett utrymme under trappen, har vi fått sluta ut platsmattan, för det var fortfarande intorkade kisspölar från katt på den, och ni kan ju tänka er hur det luktar där inne.... :crazy:
omålat trä, hus med stengrund, vi har spolat(!!!!) med vattenslang och öst på med rengörningsmedel och ättika, men tro fan, det luktar ändå.. och riktigt illa i det utrymmet, nu ar jag bommat igen och tror väl aldrig att jag kan använda det..
Sen resten av huset, finns det en lätt unken doft av cigarett rök blandat med kattpiss... :cry:

Jag har skurat av alla väggar och golv med diskmedel+ättika, men ändock luktar det unket..

finns det någon relativ enkel lösning på detta?
Spraya med något flera gånger om dagen, doftljus, whatever, snart får jag spelet..

Jag har i mitt hus hittat ett hörn som mina katter använt som pinkhörna... :o stank för fördjävligt när jag slet ut plastmattan. På det underliggande gamla trädgolvet hällde jag ut ren, outblandad, ättika och lät det torka in. Då försvann stanken.

Nu hoppas jag att ättikan och nya plastmattan håller katterna borta från detta hörn...

/Lizzie

Bakpulver ska med vara bra på att absorbera stanker...

Sen hade jag ju försökt förvara kläder i en ny gardrob- kanske det inte hittar så mkt unken lukt in där... För det finns inget värre än folk som stinker källare när de kommer med sina vinterkappor på hösten :(
Det är ju en "taskig" månad nu i rötmånaden. Allt luktar ju så mkt mer när fukthalten är så mättad. Här hemma luktar det jord mitt i natten när fönstrena är öppna. Inte kul det heller....

Det finns ett antal "Piss-off" preparat som är skapade enbart för att ta bort just urinlukt!

Har använt det själv i hundstall med stor framgång... Men som sagt då var det ju hundkiss inte katt...

En flaska kostar några hundra så det kan det kanske vara värt!

/Swat

gronsapa med citron kan funka... (min hund avskydde det dock.. sa kanske testa det lite forsiktigt forst sa du ser om dina hundar reagerar negativt pa det eller ej) Bakpulver staller jag mig bakom med, samma med attika.

O Lizzie: vitpeppar pa golvet i just det hornet kan hjalpa att halla kissekatterna borta :)

Har du otur har pisset trängt ner i det som legat under plastmattan och då är det enda som hjälper att riva ut allt och göra om. Vid sanering av kattpiss på betong brukar man få bila bort runt 10-15 cm för att komma ner till oskadd betong och sen gjuta nytt.

I vissa fall kan det fungera att måla med spärrfärg och sen lägga nytt golv. Tyvärr är kattpiss väldigt starkt och i vissa fall slår det igenom.

Vi har renoverat ett hus där förra ägaren rökte som en skorsten. Det låg som ett fett lager nikotin överallt! Svinäckligt. Vi målade hela huset på insidan med spärrfärg och satte upp nytt gips i de rum som var värst. Det vi har kvar att måla är delar av trappen och vissa fönster. Ett himla slitgöra är det.

Eftersom du hyr... kan du inte övertala värden att bekosta några burkar färg mot att du gör arbetet?

Antar att du gör ett bättre jobb än de som bott där före er!

Nyfiken - vad är det för ålder på huset? dvs vad är det för sorts kåk...

Det värsta är att lite färg gör nog att allt ser ännu värre ut..
Allt behöver typ rivas ner och göras om, fönster o dyl är målat femtioelva gånger typ..

Huset är runt hundra år, med rejäl trästomme, blåser rätt igenom huset. :D

Prova att sätta koppar med ättikssprit i lite varstans, det ska ta bort lukten. Det finns också doftspray som sägs ta bort eller neutralisera rökdoften (stanken)

ska sätta äggkoppar runt om i huset, skall inhandlas i veckan..

Vad för sorts doftspray, har kikat lite i hyllorna på ICA, finns ju ett gäng olika, vilka luktar gott och fungerar?

ska sätta äggkoppar runt om i huset, skall inhandlas i veckan..

Vad för sorts doftspray, har kikat lite i hyllorna på ICA, finns ju ett gäng olika, vilka luktar gott och fungerar?

Jag har en som heter star som det står anti tabac på, jag tycker att den fungerar bra. Den luktar väl inte jättegott men det försvinner snart, luktar typ som syntetiskt granbarr. Tobakslukten försvinner med den och täcks inte bara som med många andra sprayer.

Ska jag leta efter så fort jag kommer till en matvaru butik, har du köpt den på typ ICA?
Färg på flaskan?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka