Sv: Döende gerbil?
Hur har det gått med gerbilen?
Jag vet inte var Alvin bor, men i den delen av landet där jag bor finns inga veterinärer som kan nåt om gerbiler på 8 mils avstånd (Göteborg). Så att ringa byns veterinärer när man bor så, är ingen som helst idé. Då ger det mig mer information om jag ringer uppfödaren i Stockholm. Bedrövligt att de inte lär ut mer om smådjur på vet-högskolan!
3,5 år är ganska gammalt för en gerbil, det är "rekord" för mig, men visst finns det sådana som blir äldre. Att ta bort en gerbil och lämna kompisen ensam kvar är heller ingenting som gör beslutet att ta bort den sjuke gerbilen särskilt lätt. Är kompisen också mycket gammal är det knappast lämpligt att utsätta den för två små nya kompisar, utan då blir han ensam. Så om den sjuke inte ser ut att direkt lida utan bara är trött, så avvaktar man några dagar, det skulle jag också gjort. Ser den däremot ut att ha svårt att andas och är uppsvullen så är det inget att fundera på, då skulle jag ta bort den direkt, då är det säkerligen hjärtsvikt. Klickar det i lungorna om du lyssnar på honom är det lunginflammation, fort se till att få antibiotika!