Döende gerbil?

A

Alvin

Nu händer det något med min gerbil. Jag tror han fick som något slags epileptiskt anfall för en stund sedan och bara studsade runt, sedan verkade han få som någon slags "hicka". Nu är han inte alls sig själv utan sitter i ena hörnet och varken kommer fram när jag gav dem mat och vatten. Han är gammal, 3½ år. Någon som har något tips på vad jag kan göra för att han ska må bättre? Eller mer hyffsat, det verkar inte som att han kommer klara sig länge till....:cry:

Sv: Döende gerbil?

jag har aldrig haft en gerbil...
Hur gamla "brukar" de bli??

Det kanske är så att den blivit gammal och det är dags att somna in?
Ifall man vill att det ska fort så kan man ju hjälpa den på traven lite... (om man inte har möjlighet att åka in till veterinär)

Min lilla hamster blev akut dålig i somras. Jag ringde vet. men skulle inte få komma in förrän 2 timmar efteråt, undersökning men förmodligen avlivning trodde vet efter telefonkontakt. Diskuterade med sambon, och kom fram till att det skull nog vara stressande för henne att åka de 6 milen till vet. så vi kollade upp andra avlivningssätt..
½ timme senare när vi bestämt oss för att koldioxid skulle vara det bästa sättet för hemma avlivning så hade lilla fröken somnat in av sig själv ... :cry:

Det känns inte så allvarligt så det är dags att ringa vet. dock ändras hans tillstånd till och från. Han är i vanliga fall en väldigt livlig kille och kommer så fort man sträcker ner handen för att kolla dem osv. Nu sover han mest dvs. när han tillåts utav sin kompis, hans aptit är inte alls bra så jag får se hur mycket han äter under natten för imorron kolla om det kanske är bäst att ringa vet. Dock är han inte så tam så jag tror det hela blir en väldigt stressfull situation om han ska åka till veterinären x antal mil bort.
Som sagt, han är 3½ år skapligt gammal, så jag hoppas verkligen att det är utav naturliga orsaker och inte fel på njuren eller att han har ngn invärtes tumör. Det märkliga är att han var pigg igår, imorse efter det möjliga epilepsianfallet blev han sämre. :(

Tror man att djuret är döende och fått ett epilepsianfall så är det ju ändå allvarligt?

Jag hade ringt veterinären och hört vad de trodde om saken.

Min väldigt personliga åsikt är att jag tror han kommer dö snart.

Ser han ut att ha ont eller vara besvärad eller bara väldigt trött och slut?

Jsg tänkte att om han har ont eller mår dåligt, så är det nog schysstast att hjälpa honom att somna in så att den sista tiden i livet inte är ett lidande.

Hur har det gått med gerbilen?

Jag vet inte var Alvin bor, men i den delen av landet där jag bor finns inga veterinärer som kan nåt om gerbiler på 8 mils avstånd (Göteborg). Så att ringa byns veterinärer när man bor så, är ingen som helst idé. Då ger det mig mer information om jag ringer uppfödaren i Stockholm. Bedrövligt att de inte lär ut mer om smådjur på vet-högskolan!

3,5 år är ganska gammalt för en gerbil, det är "rekord" för mig, men visst finns det sådana som blir äldre. Att ta bort en gerbil och lämna kompisen ensam kvar är heller ingenting som gör beslutet att ta bort den sjuke gerbilen särskilt lätt. Är kompisen också mycket gammal är det knappast lämpligt att utsätta den för två små nya kompisar, utan då blir han ensam. Så om den sjuke inte ser ut att direkt lida utan bara är trött, så avvaktar man några dagar, det skulle jag också gjort. Ser den däremot ut att ha svårt att andas och är uppsvullen så är det inget att fundera på, då skulle jag ta bort den direkt, då är det säkerligen hjärtsvikt. Klickar det i lungorna om du lyssnar på honom är det lunginflammation, fort se till att få antibiotika!

Det kan vara så att din gerbil fick en stroke, eftersom han är gammal kan det också vara hjärtat. Försök få i honom någonting sött, socker kan ge hjärtat en kick en liten stund, se om han blir lite piggare. Gerbiler får sitt vatten från det dom äter men om han inte äter tillräckligt kan han därför bli uttorkad. Prova att ta en lite spruta utan kanyl och droppa vatten på tassarna(fram) på honom. Han borde vilja tvätta av tassarna och får då i sig lite vatten utan att du behöver tvinga honom. Sockervatten kan vara bra då det ju ger både vatten/sött. Satsa på en 3-4 droppar/dag då det är små djur.

Hoppas han bli bättre.

Hohoooooo lever gerbilen fortfarande???????

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 144
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25