Dodson & Horrells Sixteen Plus

Camigween

Trådstartare
Har nu läs igenom en massa trådar ang. detta foder...verkar finnas många nöjda hästar och ägare.
Är nästan helt inne på att börja använda detta foder till min tant på 16 år nu när vi stallar in.
Tillsammans med lusernpellets och hö och ev. mineraltillskott.

Så nu vill jag höra om ni "gammla" användare fortfarande är nöjda och vill även höra er "nya" användare om ni är nöja med det?

Hur mycket ger ni per dag och vad ger ni mer?

Tacksam för svar!

O.B.S. Vill inte ha en massa förfrågningar om varför jag ska använda detta dyra fullfoder osv.
Jag har inte lust att lägga tid på att åka runt och köpa hem eller stå och blanda en massa varje dag utan gör det enkelt för mig och så får det kosta vad det vill!

Sv: Dodson & Horrells Sixteen Plus

Jag gav det en gång till min gamling. Men det var för att detta foder passade bra i hop med mitt grovfoder just då.

Har nu läs igenom en massa trådar ang. detta foder...verkar finnas många nöjda hästar och ägare.
Är nästan helt inne på att börja använda detta foder till min tant på 16 år nu när vi stallar in.
Tillsammans med lusernpellets och hö och ev. mineraltillskott.

Så nu vill jag höra om ni "gammla" användare fortfarande är nöjda och vill även höra er "nya" användare om ni är nöja med det?

Hur mycket ger ni per dag och vad ger ni mer?

Tacksam för svar!

O.B.S. Vill inte ha en massa förfrågningar om varför jag ska använda detta dyra fullfoder osv.
Jag har inte lust att lägga tid på att åka runt och köpa hem eller stå och blanda en massa varje dag utan gör det enkelt för mig och så får det kosta vad det vill!

Vi har använt det 1år nu o tycker att det är ett super bra foder .
Det blev en jätte skillnad på vårat gammla varmblod ,, han fick ca 1 skopa ( 1l)mitt i vintern.

Vi hade det till vår 23-åring i vintras och det funkade bra, han gillade det. Får se nu hur vi gör denna vinter, tror att det ska funka att ge honom det till vårt hösilage på kvot 8, men ska räkna lite mer. Han behöver trots allt rätt så mkt protein.

Tack för era svar....puttar upp och hoppas få några till...

Läste någonstans att man var tvungen att ge minst 2kg om dagen för att mineralerna och örterna skulle verka..?
någon som vet något om detta?
Står det någonstans på säcken ca utfodrings rek?

Du kan ju inte gå efter en rekomendation på en säck. Du måste ju tillföra det som fattas i din foderstat, dvs om det nu är 1/2 kg eller 5 kg. Du har väl en analys ?

Nix...analysen är inte gjord än då höet inte levereras förren till helgen...
Jag läste någonstans att man var tvungen att ge minst 2 kg för att mineraler och örter skulle verka...men då tycker ju jag att 2 kg för en stor häst på 700 borde ju inte få tillräckligt med mineraler av 2 kg...därför undrade jag om det fanns någon ca rek. mängd på säcken...Men jag kan ju ha fel...

Min tant väger runt 500kg

Du KAN INTE gå efter rek på säcken.
Mineralerna i ditt grovfoder kan räcka utan att ge kraftfoder alls eller så behöver du ge 5kg kraftfoder för att täcka upp en brist ( då blir det billigare med rena ämnen). Det är omöjligt att veta.

Det finns ingen regel om 2kg för att täcka mineralbehovet. Det är bluff, båg och endast till för att få hästägare att ge mer dyrt kraftfoder än vad som behövs.
// Linda

Nja, jag har en analys från en Sixteen plus säck. Står då inget om det här. Sixteen plus innehåller så vitt jag ser inget magnesium.

Råvaruinnehållet är i alla fall för den intresserade:

Rågräsfodermjöl, Korn, Hackad spannmålshalm, Alfalfa, sockerbeta, Soja, Ärter, Glykos, Majs, Sojaolja, Vetefodermjöl, Havrefodermjöl, Dikalciumfosfat, Torkade morötter, Vete, Örtväxter, Salt, Linfrö, Kalciumkarbonat, rörmelass, mineraler, Vitaminer.

Näringsämnen

Vatten 14%
Råprotein 13,0%
Råfett 5,1%
Råfibrer 17,0%
Omsättbar energi 11,5 MJ/kg
Kalcium 1,0%
fosfor 0,6%
salt 1,0%
lysine 6,0 g7kg
vitamin A 12,500iu/kg
Vitamin D3 1,300iu/kg
Vitamin E 170 mg/kg
( som alfatokeferol)
Koppar 8 som kopparsulfat och kopparproteinat) 40 mg/kg
Selen ( som natriumselenit) 0,25 mg/kg

Du KAN INTE gå efter rek på säcken.
Mineralerna i ditt grovfoder kan räcka utan att ge kraftfoder alls eller så behöver du ge 5kg kraftfoder för att täcka upp en brist ( då blir det billigare med rena ämnen). Det är omöjligt att veta.

Det finns ingen regel om 2kg för att täcka mineralbehovet. Det är bluff, båg och endast till för att få hästägare att ge mer dyrt kraftfoder än vad som behövs.
// Linda

VAR HAR JAG SKRIVIT att jag tänker fodra efter säckens rek?
Fick själv förklarat för mig här på buke att det är "fult & otrevligt" att skriva med stora bokstäver.

Och jag skrev i mitt första inlägg verken vill eller orkar jag köpa "rena" produkter.

Rena ämnen när det gäller mineraler för att täcka upp en brist är Kalcium, Fosfor, Magnesium, Selen, mm.
// Linda

Liknande trådar

Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 728
Senast: Raderad medlem 6459
·
Foder & Strö Jag tänkte höra om någon har erfarenhet med att fodra med Ultimate balancer från Dodson & Horrell. Jag har läst lite om det på nätet...
Svar
4
· Visningar
2 186
Senast: fiafiafia
·
B
Foder & Strö Hejsan! jag och min syster har ett stort problem och vi är taksamma för alla svar. Det är nämligen dags att köpa foder snart och...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 667
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 370
Senast: bambam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka