Dodson & Horrell - Bulid Up

S

sunny_1009

Vi funderar på att byta foder till vårt halblodsto och börja ge Dodson & Horrell Build Up för att få henne lite lugnare i huvudet samt för att hon ska hålla hull och muskla sig över rygg.

Kan tillägga att hon är 163cm, normalstor och tävlas i hoppning.

Vad har ni för erfarenhet av detta foder? Hur mkt ger ni? (berätta då gärna vad det är för häst) Och varför ger nu just detta alternativ, finns det ngt som motsvarar detta fast som är billigare?

Oj blev kanske lite rörigt men hoppas ni förstår:)

Sv: Dodson & Horrell - Bulid Up

Jag har fodrat mina hästar som behövt hulla upp sig med först build up för att sedan gå vidare på staypower.
Om fodret funkar prima på just din häst är svårt att svara på eftersom alla hästar är så olika!
I övrigt tycker jag fodret är väldigt bra och hästarna bruka gilla det. Något likvärdigt foder kanske kan återfinnas hos de flesta återförsäljare billigare fodervarianter är fibergi och hippo bland annat. Gå in på deras hemsida och jämför analyserna!

Vi funderar på att byta foder till vårt halblodsto och börja ge Dodson & Horrell Build Up för att få henne lite lugnare i huvudet samt för att hon ska hålla hull och muskla sig över rygg.

Kan tillägga att hon är 163cm, normalstor och tävlas i hoppning.

Vad har ni för erfarenhet av detta foder? Hur mkt ger ni? (berätta då gärna vad det är för häst) Och varför ger nu just detta alternativ, finns det ngt som motsvarar detta fast som är billigare?

Oj blev kanske lite rörigt men hoppas ni förstår:)

En liten snabb koll på kvot mellan energi och protein visar att följande foder ungefär motsvarar fodret ovan: KRAFFT Groov 90, HIPPO Grow Breed och MUSTANG Breed.

Jag har ingen erfarenhet av dessa utan har använt HIPPO Grow Alfa och SALSA Extra Mix om jag behövt mer protein. Eller Lusernpellets.

Viktigast är att ha analyserat grovfoder att utgå ifrån. Lycka till!

Har gett Build upp till ett par av våra hästar. En 4-åring som musklade sig jättefint av detta, naturligtvis i kombination med väl avvägd träning.
Tidigare gav jag till en ett 7-årigt halvblod som hade svårt att hålla hullet. Fast då gav jag det i kombination med D&H staypower, ca hälften av vardera. När hästen var som högst i tävlingskondition var kraftfoderstaten ca 2,25 kg, dvs ca 1,25 av vardera build up och staypower.

vad kostar en säck? :)

Det är olika om man vill ha musli el pellets form. Där ja köper kostar muslin
239:- för 20kg och pelletsen 289:- för 20kg. Finns säkert billigare beroende på vart man köper.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 217
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Var in på våran hästsportaffär i dag där dom också säljer en hel del foder. Min häst har mycket fullblod och Akhal teke i sig,han är...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 002
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Hej! Har precis fått hem en ny häst som mestadels under sommaren bara stått i en skogshage och skrotat. Fd ridskolehäst som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 521
Senast: Tillis
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 602
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar