dodson and horrell

tinissen

Trådstartare
vad har ni för erfarenheter av fodret överlag?
och ni som provat sixteen plus till lite äldre kusar vad tycker ni om fodret?

Sv: dodson and horrell

Det är ett jättebra foder, när man provat det, går man aldrig tillbaka det det man hade innan.

Jag har fodrat med D&H i 5 år och aldrig varit så nöjd! Har använt både Build up müsli (för hästar som har svårt att sätta och/eller behålla hull), stay power müsli, alfaalfa, samt olika örter/mineraler.

:d

Jag tycker att trots att det är dyrt så är det prisvärt, om man hittar rätt sort för sina behov. Alla hästar jag har provat det på tycker det är smakligt och vissa av sorterna verkar vara smakliga även för annat än hästar. Min favorit Stud Balancer gillas både av stallkatter och hundar. Dessutom är det många människor som sett det och helt uppriktigt undrat om det går att ha som müssli till frukost.

Just senior fodret har jag inte provat så det vet jag inget om.

hästen ifråga är 18, och är inte svårfödd:) han går på havrefri musli nu men behöver mer eftersom han ska igång lite mer nu,(har bara skrittat o travat senaste månaderna då ägaren är gravid) tidigare hade han just sixteen plus för att det var lite extra i för äldre pållar. så jag kommer väl köra på det:)

Min pålla har fått D&H Staypower müsli och Build upen hela vintern och jag kommer ALDRIG att byta foder, ever ;)

Får ofta beröm för fin päls och hull. Pälsen har varit gudomlig hela vintern, och den som hon sätter nu är underbar! Vilket enligt mej måste bero på bra foder, vad annars liksom?

De som inte har D&H har enligt mej missat ngt :D

Har fodrat med flera olika sorter av D&H, även 16+. 16+ motsvarade min hästs behov väl men det var för dyrt när grovfodret var för lågt i protein (gick åt massoooor). Har provat Lympos musli med riktigt bra resultat till betydligt lägre kostnad. Så jag hade kollat upp om det går att få tag i i dina trakter.

Jag har bara gott att säga om Dodson & Horrell. Hästarna får det där lilla extra i sig så man ser verkligen skillnaden mellan foderna. Enligt foderstaten ska de få i sig lika mycket näring, men med Dodson & Horrell ger det verkligen resultat.

Har fodrat med D&H i ett år snart, stallägaren är återförsäljare ;) har i huvudsak fodrat med 16+ och alfalfan då jag baserar min foderstat på så lite kraftfoder som möjligt. Alfan har 150g smrp i sig och 16+ müslin har 130g smrp och då är det väldigt lätt att få ihop en bra foderstat tycker jag.

Hästarna tycker att fodret är gott och jag är helnöjd då det inte innehåller ngn havre

för mig är kvalitén viktigare än priset, jag tycker inte priserna är så farliga här, en s16+ kostar 240 och en havrefri musli som han går på nu kostar 190,
tror inte vi har någon ÅF av lympos inom rimligt avstånd, men ska se om jag kan googla lite...
vi har granngårdens sortiment: krafft och granngårdens egna, sen har vi några privata ÅF som säljer krafft, hippo, salsa, dodson&horell och svenska foder.

Jag blev avbruten igår och hann inte skriva klart riktigt.
Självklart är kvalitén viktig, skulle aldrig tumma på den:). Allra viktigast är det ju att fodret passar din häst och det grovfoder den får, inte vilket märke fodret har. Jag har även fodrat med andra fodermedel med bra resultat, vanlig havre och lucern var optimalt ett år, krafft pluss grön ett år osv.

Det jag också tycker man skall tänka på när man väljer foder är VAD man betalar för. Flådig reklam, fyrfärgstryck på påsarna och transport över hela Europa kostar pengar. Dessutom är långa transporter inte bra ur miljöhänsyn. Tänk också på att inte alla säckar är lika stora när du jämför pris, vet att D&H en period haft 20 kg säckar.

för mig är kvalitén viktigare än priset, jag tycker inte priserna är så farliga här, en s16+ kostar 240 och en havrefri musli som han går på nu kostar 190,
tror inte vi har någon ÅF av lympos inom rimligt avstånd, men ska se om jag kan googla lite...
vi har granngårdens sortiment: krafft och granngårdens egna, sen har vi några privata ÅF som säljer krafft, hippo, salsa, dodson&horell och svenska foder.

Fast varför ska man betala mer för en likvärdig produkt?

Prisjämförelse:

D&H Mare/Youngstock 269 kr/20 kg = 13,45/kg
Lymps Avel/Ung Musli 194 kr/25 kg = 7,76/kg

5,69 kr tycker jag är rätt stor prisskillnad / kg
Har man 1 häst som äter 1 kg/dag blir det nästan 2100 kr mer/år.

Till detta ska man lägga att man genom att köpa ett svensktillverkat foder gynnar svenska bönder, och får kortare transportsträckor vilket är bra ur miljöhänseende.

Nu kanske inte just du har Lympos i närheten så att det är ett alternativ men det är en liten jämförelse.

Jag fodrar ibland med DH, anvander deras Mare and youngstock samt build up mix i de fall jag inte far tag pa Spillers.

Fodret ar ratt prisvart i England - halva priset gentemot i Sverige.
Det ar ju hutlost att ni ska betala 269kr (herrejissenes!) for en sack Mare and Youngstock.

Det maste val finnas likvardigt svenskt foder for battre pris?

jo jag håller med ang svensktillverkat, har letat ÅF närmsta var halmstad och jag har ca8mil enkel resa, till ÅF av dodson&horell har jag 4km. då blir det ca 180kr i reskostnad utöver 2h körtid. om jag ska ta det billigare fodret reskostnaden utslaget på kilo så blir de lika dyra (kanske något dyrare). vill ju inte lagra för mkt heller..

han går på havrefri musli nu men ska igång lite mer nu, och innan han gick ner i arbete hade han just D&H sixteen plus och var väldigt fin på det:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
762
Senast: hollypolly
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
904
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.